Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Příloha

    Festival hudebního divadla Opera 2020

    Lenka Šaldová, ředitelka festivalu

    PDF verze přílohy

    Vážení a milí čtenáři, nabízíme krátké upoutávky na představení 14. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2020. A doufáme, že vzbudí vaši zvědavost a inspirují vás k návštěvě festivalu. V roce 1993 se prvního ročníku festivalu zúčastnilo sedm souborů, 14. ročník zahrnuje sedmnáct produkcí, celkem devatenáct (!) představení. Festival tak přirozeně odráží, jak rozsáhlá je tradiční operní síť v České republice i jak stále narůstá počet projektů, které vznikají nezávisle na ní. V programu jsou díla od Mozarta po současnost: Leoš Janáček, italská, německá a rakouská klasika, znovuobjevené tituly i úplné novinky. Představení nestojí na věhlasných operních hvězdách, ale zato ukazují, kolik výborných zpěváků je v našich divadlech, a to nejen v těch největších. Festival Opera je svátkem operního divadla, slovo divadlo podtrhuji: ukazuje různé možné přístupy k inscenování opery. Aktuální informace k festivalu sledujte na našich webových stránkách (www.festival-opera.cz) a hlavně přijďte, těšíme se, že opět vytvoříte skvělou festivalovou atmosféru.

    Šéfovské inscenace

    Profil velké části tuzemských divadel určují výrazné režisérské osobnosti v pozicích ředitelů či šéfů – po generační výměně před několika lety jsou to převážně tvůrci mladší a střední generace, kteří hledají nové estetické i myšlenkové koncepty.

    OSUD

    Jiří Nekvasil je jedním z těch starších a zkušenějších, ostravskou operu vede deset let. Janáčkovu pohříchu nepříliš hranou operu vidí jako jedinečnou moderní koláž. Věří nejen v Janáčkovu výjimečnou hudbu, ale i v často problematizované libreto, které podle něj přináší svět secesně tvarovaných básnických obrazů a metafor, jako by slova nestačila, nechtěla a nemohla jít mnohdy přímo na dřeň věci, tam, kam se dostane pouze hudba. Skladatel Živný se na lázeňské kolonádě potkává se svou dávnou láskou – a svým synem, o jehož existenci neměl tušení. V dusné atmosféře druhého jednání přichází jeho osudová láska o život. A ve třetím jednání konzervatoristé zkoušejí Živného operu, zhudebněný příběh jeho tragické lásky. Nedokončený. Nekvasilova inscenace chce být průhledem do světa skladatele, kde se stírají hranice mezi realitou, vzpomínkou a tvůrčím dílem. Život je operou a opera je životem? Anebo je to jen představa o nikdy nenapsané opeře? Co je báseň a co je pravda? A co má větší cenu?

    PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY

    Brněnskou operu vede Jiří Heřman od roku 2015 – a s podporou ředitele Martina Glasera se mu daří vytvářet divadelní program, se kterým může směle konkurovat významným evropským operním domům. Příhody lišky Bystroušky patří k vrcholným brněnským inscenacím posledních sezon, Jiří Heřman je nehraje pro děti, ale jako by jednotlivé situace nahlížel očima dětí: v dětském domově Dagmar, založeném v době, kdy opera vznikla, se odehraje příběh odkazující k věčnému koloběhu života. Prostor se fantasticky proměňuje světlem, děti jsou půvabně autentické a jako by dospělé taky provokovaly k hravosti. Poetická inscenace je tak teskná i zábavná zároveň. Vše ve smyslu motta: Příroda kolem mne opsala kruh, který nemohu překročit, sedím v něm a učím se milovat život.

    BROUČCI

    Tomáši Ondřeji Pilařovi bylo pětadvacet, když se v roce 2014 stal šéfem plzeňské opery. Režisér a zároveň jevištní výtvarník, jehož inscenace stojí na výrazných, sytě barevných vizuálních řešeních, byl podle svých slov už jako dítě zasažen hloubkou a filosoficko-spirituálním přesahem Karafiátovy pohádkové knížky. Téma nabídl skladateli Janu Jiráskovi, mimo jiné ceněnému autorovi filmové hudby (Český lev za hudbu ke Kytici a k Nejasné zprávě o konci světa). Vznikla opera s efektními sborovými scénami, z velké části spíše oratorium. Na jevišti je přes 150 účinkujících, včetně Dětského sboru a Baletní školy Divadla J. K. Tyla. Přes veškerou výpravnost inscenace režisér ovšem zdůrazňuje, že hlavním tématem meditativního díla je rodina a ta vzácná možnost v jejím kruhu s pokorou přijímat vše, co čas přinese.

    FRANCESCA DA RIMINI, LAKOMÝ RYTÍŘ

    Liberecké opeře už po několik let vévodí tvůrčí tým Martin Doubravský – Linda Keprtová. Vyhledávají díla málo hraná, zvláště ta romantická, a nabízejí je v originální interpretaci: v symbolických, často drsných jevištních obrazech se střetávají lidské sny a touhy s realitou. Třikrát za sebou už si tento tým odnesl festivalovou cenu Libušku – naposledy za inscenaci Massenetovy opery Thaïs. Rachmaninovy aktovky režisérka vrhá do jednoho nehostinného, bezútěšného prostoru, však jsou to temné příběhy, ve kterých chybějí kladné postavy. Slovy režisérky: většina z nich lavíruje na hraně propasti. V první aktovce zabije despotický válečník a tyran Malatesta svou krásnou ženu Francescu i jejího milence. Ve druhé zoufalý Albert plánuje vraždu svého otce, bohatého barona, který ho bezcitně nechává v moci lichváře… Také tentokrát liberecké představení slibuje intenzivní emotivní zážitek.

    Klasika trochu jinak

    Festival tradičně nabízí i jevištní koncepce vymezující se vůči inscenační tradici – tentokrát je to pohled několika režisérů-čtyřicátníků na klasiku: Webera, Verdiho, Mozarta.

    ČAROSTŘELEC

    Režiséra Lubora Cukra angažoval v roce 2017 ředitel Ilja Racek do Opavy, aby razantně proměnil podobu zdejšího operního divadla. Nejdál zašel právě v psychoanalytické inscenaci Weberovy baladické opery, původně příběhu mladíka Maxe, který má ve střeleckých závodech získat místo polesného a ruku jeho dcery Agáty – a úspěch si chce pojistit pomocí temných sil. Rád bych se vrátil ke kořenům této temné legendy, která nás zavede mnohem dál do hlubin lidské duše. V každém z nás je dobrá část, která bojuje s tou špatnou. Záleží vždy na okolnostech a okamžiku prozření. Pojďme sestoupit společně se Sigmundem Freudem do krajiny černé téměř jako peklo samo, tedy do lidského nevědomí, napsal k tomu režisér. Na jevišti se ve Freuda proměnil Poustevník, Anička představuje alter ego Agáty a Kašpar (v originále myslivec, který Maxovi nabízí pomoc temných sil) představuje alter ego Maxe. Inscenace, která jako by vyprávěla druhý, paralelní příběh k tomu původnímu, vzbudila velkou vlnu vášní – což zjevně přispělo k tomu, že Lubor Cukr v srpnu po dohodě s ředitelem na funkci šéfa opavské opery rezignoval…

    LA TRAVIATA

    Režisérka, choreografka a herečka Veronika Poldauf Riedlbauchová se realizuje především v novém cirkuse a fyzickém divadle vůbec – a je to znát i na výrazné pohybové stylizaci v inscenaci Verdiho snad nejslavnější opery. Snažím se na scéně vytvářet jevištní báseň. Vizuální či pohybová metafora podpoří stylizaci, oživí nedějové části, odhalí skryté významy textu a zesiluje hudební výraz, říká režisérka. Balancuje na hranici mezi reálnem a surreálnem, když v symbolickém prostoru svébytným divadelním jazykem vypráví příběh Violetty, která se chce skrze lásku očistit od minulosti.

    COSÌ FAN TUTTE

    Don Alfonso je přesvědčen, že všechny ženy jsou nestálé – a chce to dokázat i důstojníkům Ferrandovi a Guglielmovi, kteří nevěří, že by se jejich snoubenky nechaly svést. Kdo sázku vyhraje? Zvítězí láska a věrnost? Dominantou olomouckého jeviště je pětimetrová pudřenka. Protože: co v této opeře platilo před dvě stě třiceti lety, platí i dnes, říká slovenská režisérka Andrea Hlinková. My ženy jsme marnotratné a máme rády pozlátko, stejně tak se pro muže rády krášlíme. Vyznění opery rozhodně nepotěší feministky…

    Festival česko-slovenský

    Od roku 2015 festival nabízí i představení slovenských souborů, letos to budou shodou okolností dvě italské opery, a to obě na libreto Arriga Boita. A obě režírovali čeští režiséři – festival jasně ukazuje, že patříme do jednoho divadelního kontextu: dvě tuzemské inscenace jsou naopak od slovenských režisérek a ve slovenských inscenacích zpívá nejeden Čech, v českých nejeden Slovák.

    LA GIOCONDA

    Ponchielliho jediná opera, která se dodnes udržela na repertoáru světových divadel, vychází z dramatu Victora Huga Angelo, tyran padovský. Boito přesunul děj z Padovy do Benátek: v době karnevalu se tu odehraje příběh dvou rivalek v lásce – a zpěvačka La Gioconda se nakonec nejen vzdá milovaného Enza, ale pro jeho štěstí s Laurou dokonce zemře. Na režiséra Dominika Beneše příběh působí dojmem vzdáleného snového světa plného exotiky a tajemství benátských karnevalových her. Jednotlivé obrazy opery jsou jako pohádkové leporelo o lásce mnoha podob, zradě, pomstě, Boží milosti, oběti a odpuštění. Scény plné žárlivosti a zloby volně přecházejí ve scény míru a odevzdání se. Ústředním motivem opery ale není milostný troj- nebo víceúhelník, ale Giocondina síla překonat sebe sama, k čemuž jí pomáhá její silná víra…

    FALSTAFF

    Základní dějovou linku libretista převzal ze Shakespearovy komedie Veselé paničky windsorské: zhýralý rytíř Sir John Falstaff podniká zálety za windsorskými měšťankami Alicí Ford a Meg Page, ty se na něj ale smluví a pořádně ho vytrestají. Jiří Menzel se opakovaně vyjádřil, že není příznivcem přespekulovaných režijních konstrukcí, režisér má podle něj být jako kuchař v dobré restauraci: Nemá být vidět. Lidem má chutnat, ale kuchař má zůstat v kuchyni. On sám v divadle inscenuje výhradně komedie: chce lidi bavit. Za režii jediné Verdiho komediální opery byl nominován na cenu DOSKY v kategorii Mimořádný počin v oblasti operního divadla.

    Národní divadlo – partner festivalu

    Národní divadlo je od prvopočátku hlavním partnerem festivalu, však se na jeho scénách odehrává největší část festivalu. Do festivalového programu Státní opera tentokrát přispívá inscenací Fidelia – jde o jedinou (!) festivalovou konfrontaci českého divadla s významným zahraničním režisérem. Nominace přišla ještě od minulého vedení opery, ale obsazení už ukazuje na kontakty toho současného – a jedná se o zpěváky s nepominutelnou kariérou ve významných zahraničních operních divadlech. Opera Národního divadla festival zakončí novou inscenací Turandot, která má premiéru v lednu.

    Alternativní soubory

    Některé existují již přes dvě desetiletí, jiné vznikly teprve před nedávnem. Spojuje je touha dělat si operní divadlo po svém, hledat nové hudební a divadelní formy.

    JSEM KNĚŽNA BLÁZNŮ

    Božena Němcová je přítelkyní všech českých žen, které nerezignovaly na touhu po osobní i společenské svobodě. Je pro nás výzvou a zárukou, že lze zvednout hlavu navzdory zakořeněným předsudkům. Inspiruje nás k odvaze myslet a konat jinak, než se od nás žen od věků očekávalo, nacházet svou identitu a sebeúctu, říká filmová scenáristka Olga Sommerová, autorka libreta. Ensemble Opera Diversa na festivalu po několika dílech osvědčeného tvůrčího týmu Drábek–Kyas představuje prvotinu týmu Olga Sommerová – Lenka Nota: originální pohled na soukromý i tvůrčí život první české spisovatelky.

    ČASOPLET

    Báje a pověsti, Karel IV., Mistr Jan Hus, dvůr císaře Rudolfa II., T. G. Masaryk. Originální pohled na českou historii v díle mladého skladatele a kytaristy Lukáše Sommera – vytvořil ho pro Opera studio Praha, jehož duší je zpěvačka Anita Jirovská. Nechtěli žádné polopatické vyprávění dějin, identifikace s konkrétními postavami, říká skladatel. V devíti obrazech jdeme nejprve po původu jazyka, státních symbolů, pověstí, a teprve jak čas postupuje dopředu, potkáváme konkrétní osobnosti. Tady mi přišlo zajímavé setkat se s nimi vždy jaksi „na prahu“ osudové události, ještě než se stala. Masaryka tak například potkáváme v době, kdy se rozhoduje, zda české legionáře provede doslova celým světem, když se nemohli vrátit přes Evropu. Historie českých zemí v inscenaci, kde zpěváky doprovázejí mimové a výtvarníci, kteří přímo před zraky diváků vytvářejí scénu.

    HRA O MALINU

    A ještě jednou Lukáš Sommer: svou nejnovější operu napsal pro brněnský soubor Hausopera, vytvářející operní site-specific projekty. Libreto napsal zpěvák Josef Škarka jako dárek pro brněnského knihkupce Michala Ženíška – absurdní komedii, jejímž hlavním hrdinou je knihkupec-idealista bojující s ekonomickou realitou. Pražská festivalová předpremiéra se odehraje v Knihkupectví, kavárně a galerii Řehoř Samsa. První festivalový site-specific projekt!

    LIDSKÝ HLAS

    Soubor Run OpeRun, který založila mladá režisérka Veronika Loulová, má za sebou také sérii site specific představení, mimo jiné Kouzelnou flétnu u bývalého Stalinova pomníku. Inscenace Poulencova monodramatu o ženě, jejím hlase, těle a mysli v konfliktu s mužským, mnohdy nekompromisním světem přivádí diváky do intimního prostoru bytu hlavní hrdinky, který bude stát na jevišti Venuše ve Švehlovce.

    L’ARIANNA

    Z opery, kterou na začátku 17. století složil Claudio Monteverdi na libreto Ottavia Rinucciniho, se zachovalo jen libreto, z hudby drobný fragment – Ariadnino lamento. Skladatelé Tomáš Hanzlík a Vít Zouhar prošli dobové prameny roztroušené po archivech celé Evropy, nechali si od pražského loutnisty Miloslava Študenta přeložit libreto a operu nově dokomponovali – s láskou k původnímu hudebnímu jazyku, a přece po svém. Tři muzikanti a pět zpěváků vypráví příběh o ženě, která pro lásku přestoupí všechny zákazy, pokoří se a je následně svým milencem opuštěna na nehostinném ostrově. Ve chvíli nejtěžší, kdy se již loučí se životem, potkává boha vína, který z ní učiní svou manželku…

    LOVE SONGS

    Monodrama pro mezzosoprán a saxofon vzniklo v roce 2008 v Kanadě a od té doby úspěšně cestuje po celém světě. Díky koprodukci Slovinského komorního hudebního divadla a Opery povera mohou i festivaloví diváci spoluprožít intimní příběh o lásce v pěti tematických částech: čistá láska, něžná láska, dětská láska, zralá láska a láska k osobě, kterou jsme ztratili.

    Festival hudebního divadla Opera 2020

    Sobota 4. ledna 2020, 19:00, Národní divadlo

    NÁRODNÍ DIVADLO MORAVSKOSLEZSKÉ (OSTRAVA)

    Leoš Janáček: Osud

    Dirigent Jakub Klecker, režie Jiří Nekvasil, v hlavních rolích Martin Šrejma, Veronika Holbová, Petra Alvarez Šimková, Petr Levíček, Roman Hoza, Lukáš Bařák, Eva Dřízgová-Jirušová

    Neděle 5. ledna 2020, 19:00, Národní divadlo

    DIVADLO F. X. ŠALDY LIBEREC

    Sergej Rachmaninov: Francesca da Rimini, Lakomý rytíř

    Dirigent Martin Doubravský, režie Linda Keprtová, v hlavních rolích Lívia Obručník Vénosová, Csaba Kotlár, Dušan Růžička, Pavol Kubáň, Josef Moravec

    Pondělí 6. ledna 2020, 19:00, Stavovské divadlo

    MORAVSKÉ DIVADLO OLOMOUC

    Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte

    Dirigent Miloslav Oswald, režie Andrea Hlinková, v hlavních rolích Barbora Řeřichová, Anna Nitrová, Jozef Gráf, Tadeáš Hoza, Jiří Přibyl, Patricia Janečková

    Úterý 7. ledna 2020, 19:00, Stavovské divadlo

    Slezské Divadlo Opava

    Carl Maria von Weber: Čarostřelec

    Dirigent Vojtěch Spurný, režie Lubor Cukr, v hlavních rolích Jan Ondráček, Jiří Přibyl, Barbora Řeřichová, Lucie Kaňková

    Neděle 12. ledna 2020, 19:00, Stavovské divadlo

    Divadlo J. K. Tyla (Plzeň)

    Jan Jirásek: Broučci

    Dirigent Jiří Štrunc, režie Tomáš Ondřej Pilař, v hlavních rolích Michal Bragagnolo, Anna Flajšmanová, Radka Sehnoutková, Jana Štruncová, Jiří Hájek, Ivana Veberová, Jana Piorecká

    Úterý 28. ledna 2020, 19:00, Státní opera

    Národní Divadlo – Státní Opera

    Ludwig van Beethoven: Fidelio

    Dirigent Karl-Heinz Steffens, režie Vera Nemirova, v hlavních rolích Emily Magee, David Butt Philip, Paul Armin Edelmann, Joachim Goltz, Zdeněk Plech, Vera Talerko

    Sobota 1. února 2020, 19:00, Barokní refektář dominikánského kláštera v Praze (Jilská 5, Praha 1)

    Ensemble Damian

    C. Monteverdi, O. Rinuccini, V. Zouhar, T. Hanzlík: L’arianna

    Režie Tomáš Hanzlík, účinkují Kristýna Vylíčilová, Dora Rubart-Pavlíková, Martin Ptáček, Filip Dámec, Jiří Poláček

    Neděle 2. února 2020, 18:00 a 20:00, Venuše ve Švehlovce (Slavíkova 22, Praha 3)

    Run Operun

    Francis Poulenc: Lidský hlas

    Režie Veronika Loulová, hudební nastudování Ahmad Hedar, účinkují Tamara Morozova / Eliška Gattringerová

    Pátek 7. února 2020, 19:00, Divadlo Komedie (Jungmannova 15/1, Praha 1)

    Ensemble Opera Diversa

    Olga Sommerová, Lenka Nota: Jsem kněžna bláznů

    Dirigentka Gabriela Tardonová, režie Kristiana Belcredi, účinkují Jarmila Balážová, Lukáš Rieger, Aneta Podracká Bendová, Pavla Radostová, Martin Javorský, Aleš Janiga

    Sobota 8. února 2020, 19:00, Pražská křižovatka (Kostel sv. Anny, Zlatá 211/1, Praha 1)

    Opera Studio Praha

    Lukáš Sommer: Časoplet

    Dirigent Sébastien Bagnoud, režie Vojtěch Svoboda, účinkují Eva Kývalová, Anita Jírovská, Pavla Mlčáková, Lucie Prokopová, Eliška Sedláčková, Jonatán Vnouček, Šimon Pliska, Kristýna Bratránková, Josef Dvořák

    Pondělí 10. února 2020, 19:00, Státní opera

    Národní Divadlo Brno

    Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky

    Dirigent Marko Ivanović, režie Jiří Heřman, v hlavních rolích Jana Šrejma Kačírková, Václava Krejčí Housková, Svatopluk Sem, Petr Levíček, Jan Šťáva, Roman Hoza

    Úterý 11. února 2020, 19:00, Stavovské divadlo

    Jihočeské Divadlo (České Budějovice)

    Giuseppe Verdi: La traviata

    Dirigent Mario De Rose, režie Veronika Poldauf Riedlbauchová, v hlavních rolích Marie Fajtová, Paolo Lardizzone, Svatopluk Sem

    Neděle 16. února 2020, 17:00 a 19:00, Knihkupectví, kavárna a galerie Řehoř Samsa (Vodičkova 30, Praha 1)

    Hausopera

    Josef Škarka, Lukáš Sommer: Hra o Malinu

    Režie Jiří Nekvasil, účinkují Josef Škarka, Marek Olbrzymek, Andrea Široká

    Pondělí 17. února 2020, 19:00, Státní opera

    Štátna Opera Banská Bystrica

    Amilcare Ponchielli: La Gioconda

    Dirigent Igor Bulla, režie Dominik Beneš, v hlavních rolích Jolana Fogašová, Michaela Šebestová, Jitka Sapara Fischerová, Max Jota, Zoltán Vongrey, Ivan Zvarík

    Pondělí 24. února 2020, 19:00, Dům U kamenného zvonu (Staroměstské náměstí 605/13, Praha 1)

    Opera Povera

    Ana Sokolović: Love Songs

    Scénická koncepce Rocc, účinkují Irena Yebuah Tiran, Lovro Ravbar

    Neděle 1. března 2020, 19:00, Stavovské divadlo

    Štátne Divadlo Košice

    Giuseppe Verdi: Falstaff

    Dirigent Vinicius Kattah, režie Jiří Menzel, účinkují Jiří Přibyl, Marián Lukáč, Maksym Kutsenko, Jaroslav Dvorský, Václav Morys, Michal Onufer, Tatiana Paľovčíková, Adriana Banásová, Gabriela Hübnerová, Myroslava Havryliuk, Jozef Úradník

    Pondělí 2. března 2020, 19:00, Národní divadlo

    Národní Divadlo

    Giacomo Puccini: Turandot

    Dirigent Jaroslav Kyzlink / Zbyněk Müller, režie Zuzana Gilhuus, v titulní roli Anda-Louise Bogza / Iveta Jiříková / Eliška Weissová

    Třicet minut před každým představením bude ve foyer příslušného divadla proneseno úvodní slovo k inscenaci, titulu a vystupujícímu souboru. Po vybraných představeních proběhne diskuse s publikem.

    Poděkování

    těm, bez nichž by 14. ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2020 nebylo možné uskutečnit: Národnímu divadlu, Ministerstvu kultury České republiky, Hlavnímu městu Praha, Ministerstvu kultury Slovenské republiky, Nadaci Leoše Janáčka a všem zúčastněným divadlům. Děkujeme za podporu firmám Sympex a Květiny Viki a oficiálnímu dodavateli právních služeb Rudolfu Leškovi. A v neposlední řadě mediálním partnerům, jimiž jsou: Classic Praha, Český rozhlas 3 – Vltava, Divadelní noviny, GoOut, Harmonie, Hudební rozhledy, I-Prague, Kam po česku, KlasikaPlus, OperaPlus.


    Komentáře k článku: Festival hudebního divadla Opera 2020

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,