Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Ela, Hela a dýňový démon

    Ensemble Opera Diversa uvedl v rámci projektu evropské komorní hudby ECHO v brněnské Redutě a o den později v pražském DISKu mezinárodní večer tří operních inscenací.

    Nejprve londýnské operní sdružení Second Movement provedlo dadaistickou hříčku Bohuslava Martinů Slzy nože. Soubor nikoli tak generačně vyhraněný, jako je brněnská „Diversa“, na scéně maketa zdi s kruhovým otvorem, v něm astronomický snímek Měsíce, na laně zavěšená figurína oběšence, historizující kostýmy a líčení, věcné operní herectví opřené o bezvadnou pěveckou a pohybovou techniku a racionálně vedenou režii Olivera Mearse. Báječné, byť ve srovnání s „Diversou“ tak trochu obyčejné, spíš už určené „normálnímu“ divadlu.

    Brněnští představili další dvě původní díla provokující napětím mezi tématem a operní estetikou. Lukáš Sommer napsal na slova jednoho z prvních dramatických textů Václava Havla hudební skeč Ela, Hela a stop a velmi šikovně přetavil podstatu absurdního dialogu do hudebních prostředků plných aleatoriky. Škoda, že Hana Škarková s Janou Krajčovičovou trochu přehrávaly směrem k frašce, obě však mají hodně vzácný smysl pro komiku.

    Pravidelný režisér „Diversy“ Tomáš Studený naopak v jaksi ypsilonské věcnosti a hravosti rozehrál v jen dýněmi a svíčkami dekorovaném prostoru srdceryvný dušičkový příběh o vypuzení Dýňového démona z vegetariánské restaurace. Skladatel Ondřej Kyas hudebně vtipnou partituru prošpikoval stylovými citacemi, hlavně Wagnerem, spolu s libretistou koncipovali postavy jako zástupce různých žánrů, včetně řekněme muzikálu. Studený v roli kuchaře Lucipera uvařil v průběhu opery dobroučkou zeleninu podle motta díla, že „opera prochází žaludkem“ – i to mi připomnělo dávnou Ypsilonku. Mladí brněnští pěvci zase trochu přehrávají, trochu moc se na můj vkus jevištně „pitvoří“, což myslím produkcím „Diversy“ škodí – ale zaplaťbůh za jinak přirozenou sešlost zajímavých lidí na jevišti v čele s Janem Šťávou v roli Majitele. Inspirativní večer.

    Second Movement London – Bohuslav Martinů: The Knife’s Tears. Dirigent Nicholas Chalmers, režie Oliver Mears.

    Ensemble Opera Diversa Brno – Lukáš Sommer, Václav Havel: Ela, Hela a stop; Ondřej Kyas, Pavel Drábek: Dýňový démon ve vegetariánské restauraci. Dirigent Gabriela Tardonová, režie Tomáš Studený. Disk Praha 31. října 2010.


    Komentáře k článku: Ela, Hela a dýňový démon

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,