Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ekonom Prouza chce být ředitelem Národního divadla

    O místo ředitele pražského Národního divadla ve veřejném konkursu, jehož uzávěrka k podání přihlášek zítra končí, usiluje i finančník Tomáš Prouza, bývalý náměstek sociálnědemokratického ministra financí Bohuslava Sobotky, krotitel dluhů v pořadu České televize a donedávna i spolumajitel a člen vedení finančně-poradenské společnosti Partners.

    Foto archiv

    Po odchodu z Partners na podzim minulého roku jsem přemýšlel nad tím, že řízení ND by mohlo být přesně tou výzvou, která by mne zajímala. Mám ze státní i soukromé sféry dostatek zkušeností na to, abych s dobře postaveným týmem vše potřebné v ND zvládnul, osvětluje Prouza svou motivaci k podání přihlášky a dodává: Základem mé koncepce je především větší otevření ND veřejnosti a vyřešení problémů, které vnímám jako nedostatky v tom, jak ND podporuje své umělce. Seznam uchazečů o funkci ředitele Národního divadla bude znám po 12. dubnu. Zatím je – vedle Prouzy – jasné pouze jméno jediného dalšího kandidáta, současného ředitele Ondřeje Černého.

    Pokud by Prouza ve výběrovém řízení vyhlášeném ministerstvem kultury uspěl, stanul by v čele velké kulturní instituce – po Vladimíru Röselovi v Národní galerii – další finančník a manažer. Kdyby to byl trend, tak by to bylo myslím jen dobře – podle mě české kultuře nechybějí umělci, ale manažeři, kteří se dokážou starat o peníze, hladký chod organizace a motivaci lidí, komentoval to Prouza.

    V rozhovoru Krotitel dluhů Tomáš Prouza chce být ředitelem Národního divadla, uveřejněném na serveru Česka pozice.cz, říká: Pečlivě jsem sledoval proces transformace ND a Státní opery Praha (SOP) a dlouhodobě mě překvapovalo, jak manažersky nezvládnutý celý proces je. Přitom základní myšlenka – investujme do umělců, a ne do zbytečných manažerů a vytvořme skutečně první národní scénu – by měla dávat smysl všem, kteří mají zájem provozovat umění na evropské a nikoliv lokální úrovni. Je nejvyšší čas dát do pořádku to, že umělci Národního divadla a Státní opery nemají dostatečně kvalitní zajištění financí, marketingu, prodeje a působení v zahraničí a že řada z nich již rezignovala na budoucnost. Řízení takové instituce, jakou je Národní divadlo, potřebuje mix zkušeností ze státní i soukromé sféry.

    Na otázku Domníváte se, že pouhá ekonomická erudice, manažerské zkušenosti ze soukromé i státní sféry jsou dostatečným předpokladem pro kompetentní řízení Národního divadla? odpovídá: Národní divadlo je svou podstatou velký „výrobní“ podnik, který potřebuje především kvalitního manažera v čele. Na něm pak bude, aby si dokázal vytvořit dobře fungující a výkonný tým manažerů s dostatečnou pravomocí a přesně definovanou odpovědností, nikoliv se jen obklopit nečitelnou skupinou poradců bez jasné organizační struktury. A pokud jsem se něco na ministerstvu financí i v Partners naučil, tak je to právě potřeba jasně definovaného systému řízení, jasných pravomocí – a také jasné odpovědnosti za výsledky.

    Vyjádřil se také ke svému předsednictví ve správní radě Pražské komorní filharmonie (PKF): Na post předsedy správní rady PKF jsem rezignoval 6. února 2012. Vstup PKF do Stavovského divadla je nesmyslná fáma, kterou šíří ti, kteří chtějí kvůli svým osobním cílům znervózňovat členy orchestrů a vytvářet negativní náladu, protože jim transformace udělala čáru přes rozpočet. Proto znovu opakuji – řeči o vstupu PKF do Stavovského divadla nebo o tom, že by měla nahradit jeden z orchestrů ND, jsou jen nesmysly. Naopak, oba orchestry působící v rámci Národního divadla je potřeba posílit a dát jim výraznější tvář než měly doposud, včetně vlastní koncertní řady.

    ///

    Tomáš Prouza

    (30. dubna 1973) – český ekonom a bývalý náměstek ministra financí ČR (2004-2006) zodpovědný za finanční sektor, vztahy s EU a zahraničím, zavádění eura a fiskální politiku. Je členem představenstva a ředitelem pro regulatoriku společnosti Partners, která nabízí finanční poradenství. Od ledna 2011 je jednatelem společnosti Partners media a vydavatelem ekonomických serverů www.penize.cz a www.finmag.cz. Od roku 2007 je také expertem Světové banky pro oblast finančních služeb, kde se věnuje ochraně spotřebitele na finančních trzích. Pracoval mimo jiné na reformě dohledu nad finančním sektorem a ochraně spotřebitele v Ázerbajdžánu, Estonsku a Lotyšsku, vytvořil také doporučení Světové banky pro efektivní systém řešení sporů na finančním trhu. toho se angažuje také v profesní asociaci, od ledna 2011 v pozici předsedy předsednictva Asociace finančních poradců a zprostředkovatelů AFIZ. Od ledna 2009 je také členem správní rady obecně prospěšné společnosti Pražská komorní filharmonie, která řídí stejnojmennou filharmonii. V roce 2000 založil a do roku 2004 řídil finanční server Penize.cz. Vystudoval VŠE v Praze, obor mezinárodní politika a diplomacie (titul Ing.), a na britské Open University získal titul MBA.

    (pro i-DN zpracoval hul)

    • Autor:
    • Publikováno: 11. dubna 2012

    Komentáře k článku: Ekonom Prouza chce být ředitelem Národního divadla

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,