Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2019

ročník 25
19. 2.–4. 3. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Česká manželka triumfující

    Když jsem před deseti lety sledovala Kolečkův Zlatý prsten Jana Třísky v pražském Rubínu, nenapadlo by mě, že se s inscenací jeho textu někdy setkám v Divadle Kalich (natož v režii Davida Drábka, ale o té později). Co víc – že i tam, v golfové epopeji ze života českých zbohatlíků Dvě noci na Karlštejně, zůstane věrný žánru, který tehdy s režisérem Tomášem Svobodou svorně nazývali píč…nou. A že se bude jeho bizarním komediálním konstrukcím a ujetým hláškám smát plné hlediště velké soukromé scény stejně jako tehdy čtyřicet fandů nacpaných v malostranském podzemním sálku.

    Václav Kopta, Igor Chmela a Lucie Benešová v bizarně-komediální inscenaci Dvě noci na Karlštejně FOTO RICHARD KOCOUREK

    V hrdinech Dvou nocí na Karlštejně se dojemně snoubí domácí malost s touhou po velkém světě. Na karlštejnském greenu po svatebním obřadu relaxují profesionální česká manželka Iveta (taková Ivana Trumpová naší kotliny) a její osmý manžel Boris, paštikář se specializací na husí játra. Golf tu hrají se svými svatebními svědky – kosmonautem Vojtěchem, který se právě vrátil z vesmírné mise, a Marikou, miliardářskou dcerkou horující pro ekologii.

    Hraje se o handicapech, golfových i lidských. Sporty má Kolečko rád, v jeho textech se už objevil fotbal, hokej, běžky i tenis. Od sportovní hry se často odráží k tématu, charakterizaci prostředí i postav. Koneckonců touha po výhře a úspěchu je lidskému pokolení vrozená.

    Ve Dvou nocích na Karlštejně loví Iveta (Lucie Benešová) na golfu prachaté manžely, na což má vypracovanou zábavnou techniku i taktiku hry, která v kombinaci s její schopností sehnat za každých okolností knedlík až dosud neselhala. Pro Borise (Václav Kopta) je green místem, kde žije i dělá byznys, s golfem spojuje i budoucnost potomka, kterého hodlá po vzoru Karla IV. zplodit na Karlštejně. Hřiště si koupil rovnou s hradem, který prý ladí s tím, jak je prorýsovanej. Golf je osudové téma i pro ekologickou aktivistku Mariku (Jana Bernášková): Zem je jedno velké zdegenerované golfové hřiště, které si rozdělují obludy v golfových vestičkách, jako je Boris nebo můj otec. Kosmonaut Vojtěch (Igor Chmela) má po přistání na zemi kuriózní problémy, například ho sexuálně přitahuje golfová jamka, protože mu připomíná protoplasmický vejfuk, do kterého ho strkal ve vesmíru. Na golfu doufá domluvit svůj návrat do vesmíru.

    Kolečkovu hru v Kalichu režíruje David Drábek. Sám autor divadelních textů, které jsou těm Kolečkovým v mnohém podobné. Kromě toho, že oba láskyplně bičují vtipem všelijaké vykloubenosti našeho života a umí si užít i čistě nonsensový situační humor, tíhnou také k formě společenské morality, v níž – často za velmi bizarních okolností – vítězí dobro nad zlem. I tentokrát se v Kolečkově hře už nemohou „nebesa“ (v tomto případě spíš vesmír) na lidskou blbost a zpupnost dívat a dojde k masakru tragických rozměrů, z něhož vítězně vychází tvor nejpřizpůsobivější, který přežije cokoliv – česká manželka.

    Kolečko a Drábek mají společnou ještě jednu věc – milují své publikum. Umí mu nabídnout přiměřeně ujetou zábavu plnou surreálních dějových zvratů i intelektuálně vytříbených hlášek, ale nebojí se ani přímočaré pokleslosti a lechtivosti, které koneckonců k lidové komedii patří. Ve dvou nocích na Karlštejně je toho všeho tak akorát. I Drábek-režisér svou rozbíhavou obrazovou fantazii drží zkrátka, což je možná dáno možnostmi jeviště a faktem, že se jedná o formát „skladné“ zájezdovky. Jednoduchoučká scéna Petra Vítka ze všeho nejvíc připomíná hřiště pro minigolf. Manželská postel s nebesy z obřích golfových míčků, kde má být zplozen geniální golfista, je spíš pozadím druhé části inscenace než příležitostí pro rozehrání komických situací.

    Půvab této inscenace je jednoznačně v dobře zvoleném hereckém obsazení, které si „sedlo“ nejen s autorem a režisérem, ale i navzájem. Radostná, nenucená lehkost, s jakou si typově výrazní a se svými postavami přirozeně „srostlí“ interpreti vyměňují konverzační smeče, už sama o sobě udržuje publikum v dobré náladě. Stylizované pohybové kreace na hudbu Darka Krále jsou patrně spontánním dílem herců (mezi tvůrci není uveden choreograf), s příjemnou nadsázkou oddělují výstupy a udávají komediálnímu stroječku rytmus.

    Divadlo Kalich – Petr Kolečko: Dvě noci na Karlštejně. Režie David Drábek, výprava Petr Vítek, hudba Darek Král. Premiéra 20. září 2017.


    Komentáře k článku: Česká manželka triumfující

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,