8/2024

16. 4. 2024

Matka zasahuje inkognito

Divadlo Ungelt objevuje komorní konverzačky většinou anglo-americké provenience, nedávná premiéra se ovšem týká titulu francouzského. Dramatička (a také herečka) Dany Laurent představila divákům svou komedii Dovolená paní Josefy poprvé v roce 2007. Titulní postava temperamentní a trochu potrhlé „služky“ poskytuje příležitost pro hereckou exhibici, rolí byla v české inscenaci obdarována Jitka Smutná.

Paní Josefa převlečená za hospodyni (Jitka Smutná, uprostřed) zajistí pořádek nejen v domácnosti, ale také ve vztazích FOTO JAN MALÍŘ

Režisér Milan Schejbal přehledně aranžuje dojemně komický příběh, v němž do bytu poměrně bohatého manželského páru (Tereza Nekudová a Radek Valenta) nastoupí jako hospodyně paní Josefa. Ve skutečnosti se však inkognito vetřela do blízkosti svého potomka: pan Valentin je její syn, jako mladá svobodná matka musela dítě přenechat dobře situovanému manželskému páru. Brzy zjistí, že toho bude mít hodně na práci. Kromě vedení domácnosti hlavně uhlazuje nepříliš harmonický vztah mezi manželi, přičemž v některých momentech hra nabírá až na detektivním napětí (lék na srdeční slabost přimíchávaný ve větším množství do whisky – sic! – může vést až k vraždě). Expozice působí zajímavě, postupně se však jevištní dění blíží čím dál víc k hranicím standardně sentimentálního příběhu, vyvažovaného ovšem hereckými extempore starostlivé matky. Poměrně častá přítomnost nápojů a potravin na scéně je korunována docela hodnověrným mícháním těsta na bábovku (recept lze jako bonus nalézt v divadelním programu!).

Herecký styl Jitky Smutné rozhodně nepatří mezi dryáčnicky komediální, její výkon vykazuje značnou interpretační uvolněnost. A když se herečka přece jenom poněkud „rozjede“, vyvažuje to jakoby provinilými úsměvy, její koketerie s publikem ovšem nepřekračuje míru dobrého vkusu (několik promluv i dotazů na diváky je z jejich strany většinou hlasitě kvitováno). Improvizační extempore se vyznačují divokou asociativností. Když například Josefa připomíná nutné lékařské vyšetření, dostane se ve výčtu odborných procedur od EKG až ke KGB a KSČ. I hodně dojímavé momenty, které by v podání méně disponovaných interpretů mohly nabýt rozměrů povážlivého kýče (notování ukolébavky unavenému Valentinovi, kdy už „hrozí“ přiznání se k mateřství), zvládá Smutná s jemnou, spíš defenzivní drobnokresbou. Tereza Nekudová i Radek Valenta prezentují uvěřitelně psychologický vývoj svých figur od úvodní zlobné napruženosti vůči partnerovi přes „tání ledů“ až ke znovuobnovenému citu (vše v režii bodře empatické Josefy).

V novince Ungeltu jde o herecky dobře zvládnutou mainstreamovou komedii, o jejíž úspěch u publika netřeba mít obavy, náročnější divák ovšem může brzy prohlédnout přece jen dost konvenční zákruty fabule.

Divadlo Ungelt, Praha – Dany Laurent: Dovolená paní Josefy. Překlad Alexander Jerie, režie Milan Schejbal, dramaturgie Pavel Ondruch, výprava Kateřina Baranowska. Premiéra 7. a 8. července 2020 (psáno z reprízy 9. července).

• Publikováno: 30. srpna 2020