Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2019

ročník 28
17. 9.–30. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Došlo do redakce

    Jaroslav Malina in Scenography and Painting, edited by Joseph Brandesky

    V rámci PQ 2019 v angličtině vydalo nakladatelství Karolinum Press 2019, 287 stran.

    Jaroslav Malina ve scénografii a malířství aneb Rozpustilé umění prostoru a času, tak zní překlad titulu velkoryse pojaté publikace věnované jednomu z nejzajímavějších poválečných scénografů, kteří výrazně ovlivnili nejen československou, ale i světovou scénografii. Důkazem toho je, že editorem knihy je Američan Joseph E. Brandesky, který je zároveň autorem první studie knihy Permanentní interakce: Reflexe kreseb a návrhů Jaroslava Maliny (1937–2016) a zároveň autorem dvou zásadních rozhovorů z let 2007 a 2010. Následují další dílčí studie českých i zahraničních autorů doprovázené bohatými ilustracemi: Jaroslav Malina: Scénograf akce, chaosu a hlubokého vnitřního řádu: Pokus o charakterizaci metody (Vlasta Koubská), Rekonstrukce zrádného místa, Scénografie Jaroslava Maliny pro Sen noci svatojánské (Jules Deering), Komentář k rukopisům Jaroslava Maliny. Rozhovory (Dennis Christilles), Malina a Svoboda: Diskrétní srovnání českých scénografů (Věra Velemanová), Jaroslav Malina a opera: Česká scénografie od odporu k represi a svobodě výrazu (Nena Couch) a „Pravděpodobně existuje nějaká vyšší moc“. Filozofické tendence v díle Jaroslava Maliny (Pavel Drábek). Publikace je reprezentativně pojatá, čtvercový formát na křídovém papíře dává vyznít černobílým i barevným nákresům a fotografiím scénografie, kterou vytvořil Jaroslav Malina během své tvůrčí praxe v průběhu několika desítek let na rozmanitých scénách Československa, ale i v zahraničí. Brandesky, který se znal s Malinou bezmála 30 let, připomíná, že teprve doba po sametové revoluci umožnila, aby se o jeho pozoruhodném scénografickém díle dozvěděl svět. jas

    • Autor:
    • Publikováno: 24. června 2019

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,