Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    The Rebels: Šípková Růženka

    CD Supraphon 42:05 min.

    Polozapomenuté LP pražských Rebels z konce šedesátých let včele se zpěvákem Jiřím Kornem vychází na CD s dvěma bonusy, prvními nahrávkami skupiny (SP – Definitivní konec a Pět Havranů). The Rebels tehdy hráli ve složení Josef Plíva (g, voc), Jiří Korn (g, bg, voc) a Svatopluk Čech (ds, voc). Nejde však o čistě rockovou hudbu, naopak. Album aranžoval a autorsky se na něm podílel dirigent a skladatel Václav Zahradník, hudební doprovod obstaral jeho orchestr. Vznikl tak trochu kočkopes, nicméně je z něj možné dodnes pocítit atmosféru a ideály doby. V první části CD – původně na první straně LP – slyšíme názvuky psychedelie, studiové legrácky, variace na pohádkové motivy, podle nichž nese album název (texty Michael Prostějovský, který byl též původním producentem), do té doby neobvyklé vstupy přímo ze studia, inspirované koncepčními alby své doby (Frank Zappa). Druhá strana LP (a druhá část CD) obsahuje anglicky zpívané písně nejslavnější americké westcoastové vokální skupiny té doby – The Mamas & The Papas – plus píseň Twist and Shout, známou z podání The Beatles. Nahrávky vnikaly v létě 1968 a – po dramatické situaci, kdy se nahrané a smíchané čtyřstopé pásky uložené ve Studiu A Československého rozhlasu po okupaci málem zničily – vyšly na LP koncem téhož roku. Pěvecky se jedná o špičkově odvedenou práci (vzájemně se doplňující ústřední zpěváci skupiny – Korn s nosovým přízvukem a Plíva se sametovým timbrem), muzikantsky ovšem působí chladně profesionálně, zahrané jakoby bez zájmu a empatie pro nastupující rockovou generaci. Zahradník a jeho orchestr se příliš neliší od velkokapelových jazz-popových bandů té doby typu Broma či Vlacha. Přesto i v tomto ohledu najdeme v nahrávkách pokus o výlučný (v kontextu tehdejší doby u nás) experiment – své první elektronické pokusy na něm uplatnil avantgardní skladatel vážné hudby Petr Kotík, který záhy emigroval do USA a dnes je uměleckým ředitelem festivalu nové hudby Ostravské dny a zakladatelem a uměleckým šéfem mezinárodní komorního orchestru Ostravská banda. Třeba i jen proto je dobré si album pořídit.hul

    • Autor:
    • Publikováno: 7. ledna 2019

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,