Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2018

ročník 25
11. 12.–24. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Došlo do redakce

    ArteActa

    Nový odborný divadelní časopis.

    Studentů nejrůznějších divadelních či s divadlem spojených oborů přibývá, zatímco možností k publikování odborných článků či studií ubývá. Je to tak po celém světě. A právě univerzity či umělecké vysoké školy házejí záchranná lana, tedy iniciují vznik odborných časopisů a jsou jejich trvalými podporovateli. Konečně tedy i u nás – vedle stávající Divadelní revue – je na světě nový odborný časopis, recenzované periodikum ArteActa. Bude vycházet dvakrát ročně – na podzim a na jaře. Podnět k němu dal rektor AMU Jan Hančil, který říká: Časopis ArteActa se snaží zaplnit jisté vakuum. V oblasti performativního umění doposud chybělo odborné periodikum, které by soustavně zdůrazňovalo interdisciplinární přesahy a kromě uměnovědné perspektivy nabídlo také platformu pro zveřejňování informací o uměleckém výzkumu. Věřím, že energie do tohoto projektu vložená se časem zúročí v podobě obohacení odborného diskursu v oblasti audiovizuálního, divadelního, hudebního a tanečního umění. Výkonnými redaktory periodika jsou Jan Jiřík a Tereza Czesany Dvořáková s ambicí poskytovat prostor pro zkoumání divadla ve všech podobách a přesazích. Kromě recenzovaných článků budou v časopise zveřejňovány eseje, překlady či recenze knižních titulů a výstav. Ukázkou toho, co lze od časopisu čekat, jsou příspěvky prvního padesátistránkového čísla: Jitka Pavlišová v příspěvku „Tanec-koncept“, „ne-tanec“ nebo „nová choreografie“ zkoumá aktuální německojazyčný diskurs v oblasti taneční performance; Jan Motal se v polemické eseji Od uměleckého výzkumu k radikálnímu bádání, od vědy k diplomacii věnuje cestám dnešního uměleckého výzkumu; František A. Podhajský se zaměřil na výrazný fenomén dnešní doby v zamyšlení nad antologií In Terms of Performance pod názvem Performeři performativně o performanci; text Barbory Kašparové Mediální metamorfózy tance a divadla reflektuje překladovou publikaci JAMU z roku 2017 Tanec, prostor a světlo – Antologie současné německé taneční vědy. Věřme, že se časopis ArteActa nestane jen účelovým tiskem, ale podnětným východiskem k diskusi nad přesahovými divadelními tématy.jas

    • Autor:
    • Publikováno: 27. listopadu 2018

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,