Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    CD Moravské hlasy, Jižní Morava

    Vydal Jiří Plocek vlastním nákladem v Brně v prosinci 2017.

    Krásně starosvětsky a neskutečně působí kompakt v době, kdy jsme obklopeni stovkami syntéz folkloru, folk-folkloru, kdy na lidové písni parazituje rock a kdekdo. Nahrávka působí jako něco z minulosti, co ještě má své kořeny. A hlavně překvapuje tím, jak si všichni interpreti bez svých písní nedokážou představit svou existenci. To je hlavní důvod, proč chci na tuto krásnou nahrávku upozornit.

    Disk podnítil a produkoval Jiří Plocek se skladatelem, aranžérem a klávesistou Milanem Vidlákem, který CD natočil a zpracoval. Jiří Plocek je přírodovědec, dlouhá léta se zabýval etnologií, je to aktivní hudebník (bluegrassový hráč na mandolínu), redaktor a producent. Ke vzniku kompaktu, který věnoval památce svého blízkého přítele a učitele Jaromíra Nečase (1922–2015), bude nejlépe přetisknout jeho vlastní slova: Koncepce tohoto alba vychází z mého obdivu k fenoménu moravského lidového zpěvu. Nabyl jsem jej během dvaceti let setkávání s bohatým polem moravské tradiční hudební kultury v roli hudebního producenta (GNOSIS BRNO) a hudebního redaktora (Český rozhlas Brno). Nahrávky byly pořízeny až na jednu výjimku (zpěv stotříletého Oldřicha Krejčího byl pořízen u něj doma) ve třech prostorách, které sloužily (synagoga v Břeclavi) či stále slouží (evangelický kostel v Javorníku nad Veličkou a kaple sv. Josefa v Kyjově) náboženským účelům a všechny vynikají specifickou přirozenou akustikou.

    Hlasy bez doprovodných nástrojů jsou zachyceny na 28 záznamech v trvání od půl minuty do dvou minut, nejmladší zpěvák Ondřej Maňák měl při pořízení nahrávky 3 roky, nejstarší Oldřich Krejčí 103 let. Převládaly písně ze všech tří slováckých regionů. Kromě sólistek a sólistů zpívaly děti ze souboru Veličánek, Horňácký mužský sbor z Velké nad Veličkou, Zpěvulenky z Čeložnic, Varmužova děvčata ze Svatobořic-Mistřína, bratři Petr, Pavel, Jiří a Josef Varmužovi, mužský sbor Charvatčané, Kuželovské zpěvulky, Mužský sbor z Kyjova a Dívčí trio z Podluží.

    Miloš Štědroň

    The Primitives Group: Comeback 2017 Live

    (+ bonus Psychedelic Sound)

    CD, Guerilla Records.

    Jedni ze dvou nejvýznamnějších představitelů československé rockové psychedelické hudby šedesátých let, předchůdci (a souputníci) The Plastic People of the Universe, se proslavili v letech 1967–1968, kdy vystoupili na obou Československých beatových festivalech v pražské Lucerně a měli stálou scénu ve smíchovském Music F Clubu. Po okupaci v roce 1968 však skupina záhy zanikla a její členové se rozprchli do emigrace (frontman Ivan Hajniš) nebo začali vystupovat v undergroundu (kytarista Josef Janíček přestoupil do PPU).

    V roce 2016 se Hajniš, který žije ve Švédsku (více o tom napsal ve své vzpomínkové knize Emigrace Primitiva, Pragoline 2003), rozhodl skupinu oživit. Místo do očekávaného psychedelického hávu a rituálních masek ji však – ve shodě se svými předchozími hudebními aktivitami – „oblékl“ do bluesového a rhythm and bluesového hávu. Současný repertoár přináší první, v pražské Malostranské besedě živě nahraný disk. Koncert se konal při příležitosti oslavy prvního roku comebacku skupiny. Vzácné je však spíše druhé (bonusové) CD, jež obsahuje šest skladeb natočených v roce 1968 ve zkušebně Primitives. Jsou na něm slavné skladby z repertoáru Doors, Franka Zappy či Erica Burdona a Animals. Nahrávky dokládají pro mnohé nečekanou technickou vyspělost skupiny jak po stránce zvukové a nástrojové (skvělé Hammondky Ctibora Kadlece), tak vokál tehdy jednadvacetiletého Ivana Hajniše. Součástí disku jsou i dobové fotografie Jana Ságla, propagační film a několik rozhovorů s Ivanem. Kdo se zajímá o historii české rockové hudby a šedesátá léta u nás, neměl by toto double CD pominout.hul

    • Autor:
    • Publikováno: 28. května 2018

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,