Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Helena Albertová: Karel Zmrzlý

    Institut umění – Divadelní ústav 2017, 167 s.

    Už sedmý svazek edice Osobnosti české scénografie, kterou vydává Institut umění – Divadelní ústav je věnován scénografovi Karlu Zmrzlému, který absolvoval scénografii na DAMU u prof. Františka Tröstera (1957–1960) a posléze stál spolu s režisérem Milanem Páskem u významné éry hradeckého Divadla Vítězného února. Autorka, teatroložka Helena Albertová vedle analýz Zmrzlého výtvarného projevu připojuje také vzpomínky na osobní setkání či na dobu, v níž najdeme Zmrzlého nejvýznamnější z jeho bezmála tří set scénografií – namátkou se Albertová podrobněji zabývá inscenacemi Návštěva staré dámy Friedricha Dürenmata (1964), Totální kuropění Ludvíka Kundery (1965) nebo Shakespearovým Večerem tříkrálovým aneb Cokoli chcete (1965), vše ve spolupráci s režisérem Milanem Páskem. Jak je v rámci této edice zvykem, je kniha vydána česko-anglicky a vybavena množstvím obrazového materiálu od dobových fotografií Zmrzlého scén po vlastní výtvarné návrhy scén či kostýmů. Závěru knihy pak dominuje kompletní soupis Zmrzlého díla.mel

    Ostravská Broadway

    CD s písněmi z ostravských muzikálových produkcí, výběr a sestava skladeb Jan Adam a Michael Prostějovský, vydala v roce 2017 agentura Musical Media v koprodukci s Českým rozhlasem a ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským, 70:38 minut

    Smělé muzikálové ambice Národního divadla moravskoslezského začaly a nyní pokračují za šéfky Gabriely Petrákové, vloni vrcholily za šéfování Patricka Fridrichovského. Dokládá je i sedmdesátiminutový, elegantně vypravený kompakt složený ze snímků nahraných v letech 2013–2017 se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Rozhlasovým Big Bandem Gustava Broma a s ostravskými sólisty. Za nákladným projektem stojí Michael Prostějovský.

    Hned pěti skladbami z celkových sedmnácti se na něm připomíná původní muzikál Fantom Londýna, s nímž ostravský soubor získal ocenění v Jižní Koreji (pod názvem Přízrak Londýna ho převzala pražská produkce). Především je tu však zastoupena výsostná ostravská dramaturgie – získat licence a vyprodukovat uvedené tituly je v podmínkách regionálního zřizovaného divadla neuvěřitelné: Jesus Christ Superstar, Josef a jeho úžasný petrobarevný plášť, Cats, Sunset Boulevard, Marguerite. Poslední dva tituly v české premiéře, a to mi tu chybí ještě třetí, letos v březnu uvedený Kunzeho muzikál Rebecca, dílo z kategorie Plesu upírů, producentský majstrštyk.

    Hana Fialová famózně zpívá písně Edith Piaf z muzikálu Edith a Marlen, Memory z Cats, a také bonusově zařazenou píseň Jednou za život z muzikálu Sunset Boulevard. Martině Šnytové nejlépe sedí výrazové zpívání, zvláště v písni Co na tom je tak zlého? z Jesus Christ Superstar. Výtečná je Večeře z Fantoma Londýna v podání Jany Musilové a Lukáše Adama, ke špičce kompaktu patří také Martin Chodúr i Tomáš Savka s Katarínou Hasprovou v Sunset Boulevardu. V písni Vládnout není snadné kompakt zachytil i pozoruhodnou kondici Jitky Zelenkové. Vstupní Superstar s Romanem Tomešem má měkčí drive, než bylo třeba a než má bonusový snímek téže skladby s Lukášem Adamem. Stejně píseň Co na tom je tak zlého? v dokonalém podání Venduly Příhodové bych spíš čekal v hlavní nabídce než v bonusech. Ředitel divadla Jiří Nekvasil v bukletu zve posluchače do Divadla Jiřího Myrona, jeho pozvání lze jen doporučit. A poslech kompaktu samozřejmě také.HER

    • Autor:
    • Publikováno: 15. listopadu 2017

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,