Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Petr Oslzlý: Am a Ea

    JAMU Brno, 308 s.

    ddr-oslzly-am-a-ea-_fmtBrožovaná čtvercová publikace, jež je další v řadě – ve stejném formátu vydávaných – analytických studií významných inscenací brněnského Divadla Husa na provázku, se tentokrát věnuje slavné klauniádě Bolka Polívky a Dagmar Bláhové Am a Ea, jež měla premiéru 28. dubna 1973 v brněnském Domě umění. Autor Petr Oslzlý byl jejím dramaturgem, a tak se může celé tematice věnovat maximálně fundovaně. Pojmenovává východiska herecké a autorské tvorby Boleslava Polívky, zasazuje jeho autorské inscenace do kontextu celkové dramaturgické koncepce Divadla na provázku a pokouší se rekonstruovat proces tvorby klauniády Am a Ea. V hlavní části formou analytického popisu zachycuje tvar inscenace a její režijní a hereckou složku. V závěru se zabývá jejími domácími a zahraničními výjezdy a jejich reflexemi. Publikace dále obsahuje herecké portréty a rozhovory s oběma protagonisty od různých autorů (Jan Dvořák, Ladislava Petišková, Z. A. Tichý, Pavol Seriš, Jitka Šotkovská), reprint Polívkova pracovního scénáře z roku 1973, Oslzlého textově-obrazovou rekonstrukci inscenace vytvořenou podle televizního záznamu brněnské ČT z roku 1975 a řadu fotografií, na nichž Jef Kratochvil a Jaroslav Prokop zachytili různá představení této klauniády v letech 1973–1975. Záslužná práce věcností a přitom čtivostí a grafickou atraktivností propojující atmosféru a „ducha“ původní inscenace a jejích aktérů s precizujícím přístupem akademika.hul

    Jitka Šuranská Trio: Divé husy

    ddr-suranska_dive_husy_fmtHouslistka, zpěvačka a členka Filharmonie Bohuslava Martinů Jitka Šuranská, jež se ve svých projektech zaměřuje především na moderně zpracovaný, na akustické nástroje hraný folklor moravského Slovácka, natočila nové – v pořadí své třetí – album, poprvé však v doprovodu své současné skupiny, tedy v triu s mandolinistou Martinem Krajíčkem a kontrabasistou Marianem Friedlem. Jedenáct skladeb vzniklo ve zlínském Studiu V pod producentským dohledem slovenského hudebníka Stana Palúcha. Koncepce alba vychází z východomoravských lidových písní, bez patosu a zbytečných nástrojových „kudrlinek“ zaranžovaných přímo pro trio. Obsahuje jak známé – např. Jablůška (Kůlalo sa kůlalo červené jablůško/ komu ty sa dostaneš, moja galáneško) či O lásce (Oj, lasko, lasko, kde tě ludě beru…), tak méně známé lidovky (Ztratilať jsem milého – ze 14. století) doplněné třemi autorskými, lidovou notou inspirovanými skladbami Mariana Friedla, z nichž poslední dala název i celému CD.

    Křest alba se konal 3. října v brněnském klubu Stará Pekárna.hul

    • Autor:
    • Publikováno: 6. října 2016

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,