Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Došlo do redakce

    Jiří Pavlica & Hradišťan: Vteřiny křehké (CD, Indies Scope)

    Houslista a vedoucí skupiny Hradišťan Jiří Pavlica vybral a zhudebnil patnáct básní různých autorů, které spolu korespondují a vytvářejí harmonický celek vypovídající o radostech a strastech lidského života. Navázal na svá starší alba a spolu s typickým projevem a zvukem Hradišťanu vytvořili originální, zvukově košaté album. Tato nahrávka je má osobní výpověď. Je to postoj člověka, který v životě leccos prožil a má na svět a vše v něm svůj jasný a kontinuální názor. Každému z nás se může život naprosto změnit během okamžiku, protože každá vteřina našeho bytí je velmi křehká a vratká, říká o albu Jiří Pavlica. Vybrané texty Jana Skácela, Michala Stránského, Františka Novotného, Dušana Vančury, Josefa Veselého, Evy Kociánové a Alžběty Šáchové tvoří jednotný celek evokující hlubinné emoce a vztahy v každém člověku. Při vědomí prchavosti života je logické, že jsou mnohé písně zamyšlenější a snad se může zdát, že na albu je více balad, než by u Hradišťanu někdo očekával. Mojí snahou bylo zachytit v písních tohoto alba vteřiny, které jsou odleskem oněch prožitých a neopakovatelných chvil, které v člověku zůstávají natrvalo. Možná se v nich někdo najde, možná si dokonce začne i zpívat, charakterizuje nahrávky Pavlica. Nedělitelnou součástí CD je i jeho obal, který obsahuje booklet o 32 stranách. Každá z písní je ilustrována fotografií Vratislava Hnátka, který je autorem i titulní fotografie.

    pavlica-1_fmt

    Ondřej Cihlář, Hanuš Jordan: Orbis cirkus (Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, Praha 2014, 1. vydání, 368 stran)

    Populárně laděná publikace se věnuje proměnám cirkusu v českých zemích od dob tradičního cirkusu až po jeho současné formy označované jako nový cirkus. Kniha je rozčleněna do dvou částí. V první přináší Hanuš Jordan zevrubné dějiny tradičního cirkusu u nás od poloviny 18. století, kdy artistické výstupy začaly doplňovat programy českých kočovných loutkářů, přes příběhy velkých cestovních cirkusů až po znárodnění v roce 1953, kdy byl založen státní podnik Československé cirkusy, varieté a lunaparky. V druhé části Ondřej Cihlář sleduje genezi vztahu divadla a cirkusu v různých epochách moderní české společnosti, od doby meziválečné avantgardy, přes období totality až po současnou dobu, kdy jsou tyto tendence součástí širšího evropského proudu – nového cirkusu. Zaměřuje se především na tuzemské odlišnosti od evropských (zejména francouzských) proudů tohoto aktuálního směru fyzického divadla a zamýšlí se nad jejich důvody a projevy. Součástí knihy je bohatý a unikátní fotografický materiál.hul

    Svět a divadlo 2014/4 Podstatná část SAD je věnována mladým českým divadelníkům. Rozhovor s Janem Horákem, uměleckým ředitelem Studia Hrdinů, vedl Jakub Škorpil, jenž také analyzoval tři inscenace tohoto progresivního divadla. Josef Rubeš rozebral tři projekty režiséra Jiřího Havelky z počátku roku 2014, Michal Zahálka zhodnotil loňskou sezonu v divadle Disk. Druhým obsáhlým blokem jsou články přibližující letošní Wiener Festwochen. V neposlední řadě se Karel Král zamyslel na základě analýzy inscenace 1914 nad působením Roberta Wilsona v Národním divadle. lds

    • Autor:
    • Publikováno: 23. září 2014

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,