Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2024

ročník 33
2. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    DNA Malé inventury (No. 7)

    Málokdy máme možnost vidět tvůrčí zdroje uměleckých děl v jejich konkrétní formě – v pondělí nám to však bylo dopřáno. Farma v jeskyni vytvořila projekt, v němž přibližuje nejen proces společného tvoření, ale pomocí nahrávek také vedle sebe staví prameny své inspirace s jejich konečnými verzemi (tedy ukázkami z různých inscenací).

    Komponovaný večer nás zavádí na místa, po nichž soubor cestoval během svého výzkumu k projektům. Materiál v podobě lidových tanců, zpěvů a hry na hudební nástroje předávané z generace na generaci jako by rozkvétal v rukou těchto divadelníků s kvalitní pohybovou, rytmickou a hlasovou výbavou.

    Eliška Vavříková a Nast Marrero García v inscenaci Čekárna. FOTO Tomáš Karas

    V úvodu pondělního představení jsme měli možnost zhlédnout ukázku z připravované inscenace Amigos – scénu popisující samotu mezi lidmi, potřebu lidského kontaktu a přátelského přijetí, jenž je působivě zobrazena za pomoci projekce postavy jedné z účinkujících. Podobně niterné emoce pak vstoupily na jeviště spolu s fragmenty z inscenace Sclavi/Emigrantova píseň. Divákům byly pouštěny nahrávky, které soubor pořídil během expedice po východoslovenských vesnicích při zkoumání forem tradičního zpěvu. Stejný nápěvek posléze zazněl ve sborovém provedení souboru a byl kombinovaný s útržky z dopisů emigrantů a jejich příbuzných. Ukázka z tanečního představení Čekárna nás zavedla do slovenské železniční stanice Žilina-Záriečie, na místo, kde se setkávají cizí lidé, a které je součástí každodenních rutinních přejezdů, stejně jako svědkem transportů do koncentračních táborů. Na rytmický a pohybový projev se pak soustředily i expedice do Brazílie, zkoumající afrobrazilské dramatické tance otroků pracujícich na třtinových plantážích. V Andalusii se zase soubor zúčastnil zkoušky toreadorů a fiesty v cikánské vesnici, které následně obohatily inscenaci Sonety temné lásky, jež pracovala také s motivy básní a života F. G. Lorcy.

    Sonety temné lásky v podání Hany Varadzinové, Gabriely Pyšne Róberta Nižníka. FOTO Tomáš Karas

    Projekt s názvem Cesta tak nejen provází historií souboru a představuje jeho výsledky, ale také poukazuje na bohatsví vymírajících tradic, význam samotného tvůrčího procesu a v neposlední řadě je i výzvou k pokračování a následování této cesty.

    Farma v jeskyni: Cesta. Koncept, režie, scénická a hudební kompozice Viliam Dočolomanský. Premiéra 15. 4. 2011 – Petrohrad, Rusko, česká premiéra 3. 10. 2011 – divadlo Ponec.


    Komentáře k článku: DNA Malé inventury (No. 7)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,