8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Divadlo Horní Počernice Praha

Divadelní umění má v Horních Počernicích dlouhou tradici. První ochotnický spolek zde byl založen v roce 1914. Zásadní postavou kumštýřů z okraje Prahy se ve druhé polovině minulého století stal Vladimír „Dáda“ Stoklasa. Jeho působivá inscenace Karafiátových Broučků, odehraná na hřišti místní základní školy, byla podnětem k vybudování letního amfiteátru, který v zahradě této vzdělávací instituce postavili ochotníci ve spolupráci s rodiči žáků. Od svého otevření v roce 1970 se na dlouhá léta stal centrem divadelního života v Horních Počernicích a po úmrtí Stoklasy v roce 2017 nese jeho jméno. Počernice pak nejvíc proslavila světová premiéra Žebrácké opery Václava Havla v sále hostince U Čelikovských v roce 1975.

Budova Divadla Horní Počernice byla postavena ve čtyřicátých letech minulého století a dlouhá desetiletí sloužila především jako biograf. Multiplexový uragán na Černém Mostě však vedl k uzavření kina a objekt byl v roce 2003 předán do správy Kulturního centra Horní Počernice. Místní ochotníci se nejprve divadelně nepříliš vhodný prostor snažili přebudovat svépomocí, jejich nadšení a dobrá vůle komunálních politiků pak vedly k zásadní přestavbě, která dala budově moderní ráz. Původní objekt se podstatně rozšířil, interiér navržený studiem Doležel architekti, s. r. o., pak obsahuje všechno, co divadelník ke svojí práci nutně potřebuje. Divadlo Horní Počernice bylo slavnostně otevřeno v roce 2006 a slouží nejen jako domovská scéna hned několika místních ochotnických souborů, ale také jako stagiona, která s úspěchem hostí i divadla z centra Prahy.

Ochotníci jsou takoví, že nikdy nic nevyhodí. Někdo doma vyřadí stůl nebo sedačku a už ji máme v kulisárně. Dorazí profíci a řeknou: „Nemáte pár židlí, my jsme je zapomněli naložit,“ a není problém jim vyhovět. A když přijdou jejich zvukaři a osvětlovači k nám do kabiny, tak padnou na zadek a jsou nadšení, jako by se u nich snad svítilo loučemi, říká hlavní technik divadla Mirek Novák.

Divadlo se 180 místy nemá problém s návštěvností. Pražská čtvrť s patnácti tisíci obyvateli může být v kulturní sféře nezávislá.

Divadlo Horní Počernice Foto Dana Čecháková

Divadelní sál Foto Dana Čecháková