8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Divadlo F. X. Šaldy bylo slavnostně otevřeno v roce 1883. Novorenesanční budova, na jejíž vznik zásadně přispěli také liberečtí občané, je dílem známého vídeňského architektonického studia Fellner a Helmer. Během stavby došlo k tragickému požáru divadla na Ringstrasse ve Vídni a následně zavedená přísná bezpečnostní opatření přinutila architekty ke změně stavebních plánů. Pozorný návštěvník divadla si tak může všimnout, že čím výše se v budově nachází, tím je interiérová výzdoba vlivem ubývajícího množství financí stavitelů skromnější. Liberecké divadlo však mělo jednu z prvních železných opon na světě. Za zmínku určitě stojí, že malovaná opona je dílem bratrů Klimtových a Franze Matsche. Gustavu Klimtovi je někdy připisováno také autorství výzdoby stropu hlediště, je to však více než sporné.

Divadlo F. X. Šaldy prošlo celou řadou úprav. V roce 1945 „revoluční“ Češi odstranili z hlavního schodiště sochy gryfů, které prý nebezpečně symbolizovaly „germánství“. O jejich dalším osudu nejsou zprávy. Nezachovala se originální technická dokumentace, chybějí i detailní dobové fotografie, které by pomohly při případné obnově původní podoby divadla. Zásadní rekonstrukce z konce šedesátých let nahradila honosné obložení „lidovějším“ travertinem, došlo také k výměně sedadel v hledišti. V současnosti má divadlo kapacitu 468 diváků.

Od konce osmdesátých let docházelo k dílčím úpravám pozvolna chátrající budovy. Na podzim 2016 někdejší správkyně budovy Yvetta Mlčkovská vyprávěla: Už když jsem nastoupila, byla budova ve špatném stavu. Léta jsme to provozně látali, jak se dalo. Máme již dlouho vypracovaný projekt na rekonstrukci, ale těžko se shánějí peníze. Mám jít za rok a půl do důchodu, a když se mě šéf zeptal, jestli bych zůstala, kdyby rekonstrukce začala, řekla jsem, že ano, protože jsem byla přesvědčená, že k tomu nedojde. Štěstí se ale na liberecké divadlo usmálo, v současnosti probíhá velká oprava vzduchotechniky a topení a do roku 2027 by se mělo rekonstruovat celé divadlo – jevištní technologie, historická výzdoba a další.

Divadelní provoz s sebou přináší řadu kuriózních situací. V době, kdy byl Václav Havel ještě prezidentem, hostovala v Liberci jeho žena Dagmar v inscenaci Královna Kristina. Prezidentská ochranka v divadle prošla každý kout. Několik dní po úspěšném představení probíhal v suterénu budovy geologický průzkum, který narazil na poměrně velké množství nevybuchlých válečných pum. Platí, že i přes důkladnou předchozí přípravu nikdy nevíte, co vás v divadle čeká.

Připravujeme ve spolupráci s divadelním oddělením Národního muzea v Praze.

Provaziště Foto Dana Čecháková

Rekvizitárna Foto Dana Čecháková