Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2020

ročník 29
12. 5.–25. 5. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Divadla v karanténě (I)

    Za pár let budeme moct říct, že jsme přebrodili ten hrůzostrašný mlhavý močál neznámého neznáma a vkročili na denní světlo, ve kterém už jasně vidíme pravdu známého známa. Budeme znát to, čím jsme tehdy prošli. Budeme moct říct, že jsme všechno přežili. A zvítězili. A budeme pokračovat. Protože nic jiného dělat ani nemůžeme.

    z dopisu Roberta Fulghuma do Čech

    Roušky se šijí i na jevišti Národního divadla FOTO NÁRODNÍ DIVADLO PRAHA

    Dne 10. března vyhlásila vláda České republiky karanténní omezení a většina divadel přerušila provoz. Dne 12. března usnesením č. 194 vyhlásila nouzový stav a od 16. března v jeho rámci uzavřela všechna divadla. Původní termín ukončení karantény do poloviny dubna se ukazuje jako nereálný, většina umělců počítá s tím, že sezona definitivně skončila. Vše záleží na vývoji pandemie viru SARS CoV-2, která paralyzovala život v mnoha zemích. Některé prognózy předpokládají, že u nás budou omezení trvat do července, respektive do začátku září, a že novou sezonu se podaří zahájit. Jak tomu skutečně bude, dnes netuší nikdo. V nově zahájené rubrice proto budeme přinášet výběr z informací a dokumentů ze života divadel vždy k datu uzávěrky.

    Na tiskové konferenci 13. března po setkání s vedením příspěvkových organizací MK ČR ministr kultury Lubomír Zaorálek konstatoval: Není možné ignorovat skutečnost, že se celá řada podniků ocitne ve velmi těžké ekonomické situaci a vzniknou některé existenční problémy. (…) Dnes jsem zástupce těchto organizací ujistil o tom, že ze strany ministerstva kultury jsme připraveni udělat všechno, abychom tyto podniky, společnosti s ručením omezeným a nezávislé spolky, které často dělají výbornou práci a staly se součástí kulturní scény v Česku, nenechali padnout jen proto, že nejsou navázány přímo na stát, že nejsou příspěvkovou organizací, že často ani nemají velký příspěvek státu a často žijí jen z toho, co bezprostředně vydělají. (…) Kdyby právě oni měli nejvíc doplatit na situaci nezaviněnou ani námi, ani jimi, bylo by to velice zlé. A já budu usilovat o to, abychom na vládě našli způsob, jak jim v této situaci pomoci. Tedy o typ kompenzací, které jim umožní udržet hlavu nad vodou.

    Prostřednictvím Facebooku se sdílejí nejrůznější výzvy i odkazy na charitativní představení. Zároveň zde vznikají skupiny – platformy, jimiž lidé z oboru sdílejí své poznatky a možnosti nabídek práce. Vznikly například skupiny Herci, umělci bez práááce – umíme cokoliv, Kultura živě v dobrém i zlém nebo S kůži na trhu: meet point a blog sdílných divadelníků. O projektu Kultura žije na mall.tv více na straně 15 a na našich webových stránkách i-DN. Veškeré relevantní informace pro umělce vydává IDU v newsletterech Kultura v karanténě na svých webových stránkách (též na i-DN).

    Národní divadlo, Praha

    Soubor Činohry Národního divadla v současné době „pracuje“ na Facebooku a Instagramu a vše vytvořené ukládá také na svůj YouTube kanál. Zveřejňujeme zábavná (místy edukační) virální seriálová videa: Roušky všem, Karanténní chvilka poezie – herci recitují doma oblíbené básníky, výhledově čtení na pokračování atd., Škola herecké šmíry Roberta Mikluše a další. Mnohé vzniká spontánně.

    Pro učitele i rodiče školáků i středoškoláků připravují dramaturgové Činohry krátká edukační videa o autorech, kteří jsou součástí výuky českého jazyka – například Mácha, Havel, Shakespeare, Ibsen aj. Vycházejí mimo jiné z požadavků našich partnerských škol a pedagogů (například Dětská dramaturgie tety Marty).

    Připravujeme interaktivní diskusní platformu, na níž bychom vedli debaty, besedy, zveřejňovali přednášky, které by se tematicky pojily s letošním repertoárem Činohry. Pracujeme na zpřístupnění různých natočených akcí – například sestřih Čteme Fausta, ND Talks atd.

    Soubor Baletu Národního divadla natočil s tanečníky „domácí video“ Protančíme tím / Dance Through It…#protancimetim #dancethroughit, ve kterém ukazují, že doma se můžeme věnovat sami sobě, neztrácet humor a pozitivní náladu.

    Soubor Opery spustil kampaň #operanámprozpívá – na sociálních sítích zveřejňujeme pozdravy od našich umělců, videa se vzkazy i fotografie z karantény, z domácího prostředí atd.

    Zamýšlíme také realizaci podcastů s operními umělci, které budou k poslechu na webu ND, sociálních sítích, na YouTube a v aplikaci Spotify.

    Soubor Laterny magiky pořádá na sociálních sítích online lekce pilates a moderního tance, které každý den v jedenáct dopoledne vedou tanečníci.

    Už jsem zase jednou zpátky z nemocnice. Do nemocnice jsem se vrátil, protože se mi po ní stejskalo. Ale ten návrat se mi líbí víc. A tak jsem se rozhodl, že tam už nikdy nenastoupím, že se budu odtamtud jen vracet. A navrch jedna informace: Protože z chystané premiéry Nižního Novgorodu zatím (!) sejde, píšu urychleně takovou legraci s písněmi a tanci, která se jmenuje Černá kočka – Bílý pes. S tou nejspíš zahájíme příští sezonu, protože ji píšu tak, aby její inscenování nebylo moc složité. Zatímco na Novgorodě budeme ještě pilně pracovat a k premiéře dojde nejspíš koncem října. Doufám, že úsilí, které projevuju, mě zbaví pověsti flákače. S úctou bývalý pacient, nyní rekonvalescent Jiří Suchý. (To nádherné slovo rekonvalescent si nechám vytisknout hned pod své jméno na vizitky.) FOTO IRENA ZLÁMALOVÁ

    Městské divadlo Zlín

    Zahájili jsme výrobu bavlněných ústenek – roušek ve svých dílnách. Šijeme je podle doporučeného vzoru z hustě tkané bavlny z vlastních zásob. Do výroby je zapojeno pět pracovníků našich krejčovských dílen. S přípravnými pracemi a následným balením pak pomáhají dvě garderobky a dvě rekvizitářky. Jsme schopni ústenky ušít, oprat, vyžehlit a zabalit po jednotlivých kusech… Zajištěna je také sterilizace hotových roušek v Krajské nemocnici Tomáše Bati, která má o produkt z dílen MDZ zájem.

    Moravské divadlo Olomouc

    V neděli 15. března se ředitel divadla David Gerneš dohodl s primářem novorozeneckého oddělení Fakultní nemocnice Olomouc Lumírem Kantorem a zástupci dalších organizací na výrobě ochranných roušek, které z Moravského divadla poputují do olomouckých nemocnic a dalších institucí. O den později začala v kostýmním úseku divadla výroba, během týdne se podařilo ušít zhruba 1 500 ochranných roušek.

    Zapojili jsme se do kampaně, která chce přimět seniory, aby nosili ochranné roušky. Skupina divadelníků, rozhlasáků a marketérů připravila spot pro Český rozhlas a video na sociální sítě. Na začátku tohoto týdne (23. března) vznikl projekt Nakup s divadlem. V jeho rámci mohou olomoučtí senioři, ale také invalidé, samoživitelky s dětmi a všichni další, kteří v těchto dnech potřebují pomoc s nákupem potravin a léků, venčením psů a vyřizováním pošty, využít iniciativy herců, zpěváků i tanečníků Moravského divadla. Jako dobrovolníci se potřebných pochůzek rádi ujmeme.

    Museli jsme odložit premiéru muzikálové inscenace Donaha! (původní termín 20. března) a stejný osud postihne i premiéru baletní inscenace Krvavá svatba (původní termín 17. dubna). Rozhodli jsme se také odložit chystané oslavy stého výročí vzniku stálé české divadelní scény v Olomouci, které byly naplánovány na letošní jaro a léto. Kočování divadelníků po Olomouckém kraji a vybudování prozatímní scény na Výstavišti Flora se tak přesouvá na rok 2021.

    Pro diváky máme ke stažení jednoduchou, leč nesmírně zábavnou deskovou hru Diváku, nenuď se! Projděte s námi celým zkušebním procesem od chvíle, kdy vyjde obsazení herců, přes zkoušky až k premiéře. Stáhnout si můžete hrací desku, legendu a pravidla hry. Hrací kostku doma jistě najdete a figurky si již zvolte dle vlastního výběru, chuti a kreativity.

    Ráno jsme do Krajské nemocnice Tomáše Bati dodali prvních 500 divadelních roušek – ředitel Petr Michálek FOTO MD ZLÍN

    Slezské divadlo Opava

    Opatření vlády nás zastihlo pár dní před premiérou činoherního představení Zítra to roztočíme, drahoušku v režii Romana Vencla. Herci ještě po uzavření divadel pro veřejnost nadále pokračovali ve zkouškách, aby hned po opětovném otevření bylo možné divákům tento dlouho očekávaný titul odehrát. Vzhledem k nepříznivému vývoji situace a dlouhodobému uzavření škol jsme přistoupili ke zrušení všech školních představení do konce sezony bez možnosti náhrady. Dále se rušení dotklo i hostujících představení v rámci opavského festivalu Další břehy – máme v úmyslu program festivalu realizovat přesně za rok v dubnu 2021, ale nevíme, zda se to podaří, proto prosíme rovněž o vrácení vstupenek.

    Doposud vzniklo v krejčovských dílnách na 2 500 kusů roušek.

    Ani v opeře nezkoušíme, nehrajeme. Sbor, orchestr i sólisté mají domácí přípravu. Březnová premiéra téměř hotového baletu Action Man se odsunula na září, dubnová premiéra muzikálu Funny Girl na říjen a ohledně Fibichovy Hedy doufáme, že se ji podaří uvést někdy v příští sezoně (pokud ne letos na konci června). Momentálně žhavíme dráty a domlouváme s hostujícími umělci jejich časové možnosti.

    Příští sezona měla začít premiérou Haydnova oratoria Stvoření (scénicky) pod záštitou a za peníze Evropské unie, kde by účinkovali ve sborech studenti všech typů škol Moravskoslezského kraje, a zpěváci měli být vybráni právě teď mezinárodním konkurzem v Itálii – tam mají ovšem momentálně jiné starosti.

    Švandovo divadlo Praha

    Ředitel Daniel Hrbek sdělil, že na úrovni kulturních příspěvkových organizací nyní funguje pracovní skupina, v níž jsou všichni ředitelé, šéf odboru kultury pražského magistrátu a radní Hana Třeštíková: V rámci této skupiny koordinujeme i dobrovolné činnosti, jako je například právě šití a distribuce roušek či pomoc v sociálních službách. Všichni, kdo mohou, pracují a zapojují se v rámci svých možností do různých dobrovolných činností. Pomoci nikdy není dost, pomáhejme všichni! Děkuji Vám a děkuji všem zaměstnancům divadla, kteří v danou chvíli nezištně pomáhají bez ohledu na osobní rizika!

    Činoherní studio Ústí nad Labem

    Naším původním plánem bylo ve zcela komorním režimu dozkoušet Antigonu a její premiéru (27. března) streamovat v přímém přenosu na internetu. Po vyhlášení karantény jsme však zkoušení přerušili – nejen kvůli eliminaci možné nákazy, ale také kvůli možnosti strávit tento čas se svými blízkými. A nyní vyčkáváme, jak se bude v tuto chvíli krajně nepřehledná situace dále vyvíjet.

    Monika Absolonová a Bob Klepl při streamování FOTO STUDIO DVA

    Městská divadla pražská

    I nadále se zkoušely inscenace, které měly mít premiéru na přelomu března a dubna: Posedlost v Rokoku, Zítra swing bude zníti všude v ABC, 100 nejkrásnějších českých básní v Komedii. Dokonce se uskutečnila i první čtená zkouška Vojny a míru, která v režii Michala Dočekala uzavře tuto, pro nás velmi úspěšnou, sezonu. S rostoucím počtem lidí nakažených virem COVID-19 jsme se s ohledem na zdraví našich zaměstnanců rozhodli přerušit veškerá zkoušení, premiéry odsunout.

    Divadlo Na Vinohradech, Praha

    Od pondělí 23. března zahajujeme projekt Hrajeme i v karanté. Po dobu stavu nouze jsme se rozhodli zprostředkovat divákům Nouzový program inscenací Divadla na Vinohradech vždy ve „streamované premiéře“ ve 20 hodin (a následující den ve 14 hodin ve „streamované repríze“) prostřednictvím odkazu na našich webových a facebookových stránkách.

    Národní divadlo Brno

    V tuto chvíli jsme asi jediné zřizované divadlo, které zkouší – na jevišti Mahenky pokračuje Štěpán Pácl v přípravě inscenace Liliom. V okamžiku nařízeného zavření divadel jsme měli vyrobené první jarní premiéry – kromě Lilioma i operní Řecké pašije a českou premiéru loňské novinky Martina McDonagha Velmi, velmi, velmi temný příběh. V Janáčkově divadle tak celý minulý týden probíhala stavba a svícené zkoušky, v Redutě technická zkouška na McDonagha začala včera – scéna je postavena a scénograf Andraško ji s dílnami konzultuje online, protože se k nám ze Slovenska nemůže dostat. Většina umělců je na tzv. domácí přípravě, předpokládáme ale, že od příštího týdne začnou dělené tréninky baletu. Vzhledem k velikosti našeho provozu a dlouhodobému plánování máme už nakoupený materiál a rozjetou výrobu dalších plánovaných premiér této sezony (baletní Radio and Juliet, operní Ferda Mravenec a činoherní Idomeneus a Slaměný klobouk). Rušit tyto inscenace by bylo ekonomicky nevýhodné. Věříme, že po velikonočních svátcích se nám podaří rozběhnout zkoušky, že všechny naplánované inscenace dovedeme do generálek a v nejbližším možném termínu „odbavíme“.

    Klíčové pro dokončení těchto projektů je ale otevření hranic alespoň pro zahraniční spolupracovníky. Opera obecně nemůže se zavřenými hranicemi fungovat, ale pokračovat v práci znemožňují i zavřené hranice se Slovenskem, odkud je řada členů inscenačních týmů.

    Herečka Jana Posníková a dramaturgyně činohry Michaela Doleželová nakupují pro seniory FOTO MD OLOMOUC

    Městské divadlo Brno

    Přerušili jsme zkoušení vznikajících inscenací a doufáme, že je brzy dozkoušíme. S lítostí jsme „odpískali“ letošní ročník festivalu Dokořán pro hudební divadlo (a věříme, že příští bude o to lepší) a těšíme se, až budeme moct zase hrát.

    Realizujeme online přenosy našich inscenací. Tyto záznamy umisťujeme na náš YouTube kanál MdB TV dvakrát týdně, v sobotu a ve středu. Herci ze svých domovů baví naše diváky na sociálních sítích díky scénkám z našich slavnostních večerů známých pod názvem Křídla.

    Spustili jsme videosoutěž s domácími mazlíčky, ve které mají diváci na základě hlasu ve videu rozpoznat, který náš herec či herečka je páníčkem daného mazlíčka.

    Odstartovali jsme Písničkovou výzvu MdB, v rámci níž nominovaní umělci zazpívají jednu píseň, jejíž výběr je omezen písmenem, které na ně připadne.

    Mnoho z našich umělců se aktivně zapojuje do čtení pohádek pro děti v nemocnicích. Na základě přečtené pohádky poté děti nakreslí obrázek a ten následně poputuje do obrázkové soutěže.

    V dílnách se dokončují dekorace pro Antonia a Kleopatru, kolegové z údržby a techniky provádějí servis, na který jindy není tolik času. Na zkušebně č. 1 pokládají novou podlahu a vyměňují světla, totéž čeká zkušebnu č. 2, za níž probíhá rekonstrukce toalet.

    Režisér Stanislav Slovák připravil s osvětlovači světelnou podobu inscenace Grand Hotel.

    Po zvážení předpokládaného vývoje situace ředitel Stanislav Moša odložil premiéru původního muzikálu Robina Schenka, Petra Štěpána a Miroslava Ondry Devět křížů do sezony 2021/2022.

    Klicperovo divadlo Hradec Králové

    Na našem Facebooku budeme živě streamovat Podkroví live – krátká dvacetiminutová setkání s našimi herci. Pilotním dílem provede Jan Vápeník, v následujících dnech přijdou Kamila Sedlárová, František Staněk a další. Každý díl bude jiný, připravujeme povídání, vyprávění, čtení, anekdoty nebo i písničky. Do vysílání se mohou diváci živě zapojit prostřednictvím komentářů i obrazem přes Skype.

    Jihočeské divadlo, České Budějovice – Divadlo LETÍ

    Naplno, často i dvoufázově jsme zkoušeli Zabijáka Anderse i Holky a kluky a do toho chystali Da Vinciho na otáčko v Českém Krumlově. Zkoušení jsme přerušili, prozatím na týden. Příští týden snad skončí panu řediteli karanténa a pak teprve bude možné o něčem jednat, protože se po čtrnácti dnech sejde umělecké vedení (alespoň virtuálně). Co se týče LETÍ, připravujeme zveřejnění některých záznamů starších „ikonických“ inscenací, jako byla Zpověď masochisty. Ale u zahraničních věcí je to složitější – momentálně řešíme práva.

    V Mahenově divadle pokračovaly zkoušky inscenace hry Ference Molnára Liliom FOTO ND BRNO

    Geisslers Hofcomoedianten Praha

    Také Geissleři se angažují v netradičních disciplínách a pomáhají, kde se dá. Petr Šmíd hlídá děti a vaří, Kristýna Šrolová šije ve velkovýrobě roušky, stejně tak i Edita Valášková, Alena Bazalová nazpívá každý den nový song pro zlepšení nálady těm, kdo ztrácejí sílu… Každý zkrátka dělá, co umí.

    Studio DVA Praha

    Již před dvěma týdny spustilo Studio DVA online živé vysílání Jsme s vámi na svém facebookovém profilu. První se nabídl Bob Klepl a ostatní se přidali, respektive přidávají sami. Každý účinkující vystupuje zcela bez nároku na honorář. Jde o jistý způsob, jak neztratit kontakt s divákem. V exkluzivní nabídce jsou talk show, koncerty nebo také speciální divadelní představení. Mezi hvězdnými hosty již byli Monika Absolonová, Bob Klepl, Jan Kraus, Ivana Chýlková, Patrik Hartl, Zlata Adamovská a Petr Štěpánek. V plánu je ještě například mimořádná talk show s Evou Holubovou a Bobem Kleplem či jedinečný koncert herečky a šansoniérky Radky Fišarové. Exkluzivní vysílání je zdarma, ale zájemci si mohou pořídit dobrovolnou vstupenku.

    NoD Roxy Praha

    Protože teď do našeho divadla nemohou chodit diváci, postavili jsme v něm live stream studio, ze kterého od 23. března pravidelně vysíláme. V pohodlí svého gauče můžete sledovat projekty, které byste v NoDu jinak mohli vidět naživo, i ty, jež vznikly přímo pro potřeby virové pandemie. Celý program NoDflixu je zcela zdarma, prostřednictvím GoOutu ale můžete podpořit Divadlo NoD a všechny, kdo v něm hrají.


    Komentáře k článku: Divadla v karanténě (I)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,