Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2024

ročník 33
14. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Divadelní výlety Jana Grulicha (No. 11)

    Divadlo v Šumperku při pohledu z Prahy působí na hluboké provincii a zdálo by se, že podle toho bude vypadat také jeho úroveň. Ale divadlo v posledním období s novým dramaturgem (Michael Sodomka) působí dost agilním a svěžím dojmem. Pokusím se to demonstrovat na stěžejních inscenacích poslední sezony.

    Na začátku sezóny byla uvedena dlouho očekávaná premiéra Přeletu nad kukaččím hnízdem v slavné dramatizaci Daleho Wasermanna. Foto archiv divadla

    Na začátku sezony byla uvedena dlouho očekávaná premiéra Přeletu nad kukaččím hnízdem v slavné dramatizaci Daleho Wasermanna. Inscenaci režíroval Jiří Š. Hájek z kladenského divadla, který také vytvořil funkční scénu. Ta je prostá, evokuje denní místnost na psychiatrii. Hlavní roli plasticky ztvárnila herecká hvězda souboru Jan Hönig. Vynikající výkon podává i Dana Růžičková, která hraje vrchní sestru. Šedivé vlasy, ale ještě dost mladý obličej, korektní vnější chování, ale vnitřní silná touha po moci a manipulaci. Takové osoby jsou velmi nebezpečné a brání svobodě v jakékoliv době. Z ošetřovatelů jsou najednou dvě starší ošetřovatelky (Olga Kaštická a Hana Vonzino), které se chovají jako bachařky v kriminále. Jsou zrůdné, jako je i celý zachycený systém „moderní“ psychiatrie. Z postav pacientů je výrazný Ondřej Král jako Harding, Jan Šťava jako Billy Bibbit, Petr Komínek v roli Scanlona a Eliška Navrátilová jako Sandra v roli hosta v léčebně. I ředitel Šumperského divadla Matěj Kašík jako Indián podal nadprůměrný výkon. Jelikož ve scéně sexu je Billy zcela oblečený – nevím, nakolik zde hrála roli (auto)cenzura -, ale šok, který má způsobit sestře, která jej ráno nalezne v náručí prostitutky, je najednou nedůvěryhodný. I tak jde ale o solidní inscenaci, která je v kontextu regionálních scén mírně nadprůměrná.

    Spíše pro školní mládež, ale i pro dospělé, je dramatizace knihy Karla Poláčka Bylo nás pět, kterou divadlo uvedlo na podzim minulého roku. Foto archiv divadla

    Spíše pro školní mládež, ale i pro dospělé, je inscenace podle slavné knihy Karla Poláčka Bylo nás pět, kterou divadlo uvedlo na podzim minulého roku. Dramatizaci a režii měl na starosti čerstvý absolvent JAMU Petr Smyczek, syn Karla Smyczka, který se proslavil televizní inscenací stejnojmenné látky. Funkční scénu vytvořila Adéla Szturcová, dramaturgie se ujal Michael Sodomka. Pěticí kluků hráli Adam Joura, Jan Šťava, Alexandr Stankuš, Ondřej Král a host Jan Vrbacký alternovaný Nikolasem Nazaragou. Matku ztvárnila Hana Vonzino a otce Jan Hönig. V roli protivného muže vystoupil Petr Komínek. Herci vesměs hráli více rolí, literární styl však převládal. Myslím, že na vině byla příliš předlohou vázaná dramatizace, která nenabízela dostatečně dramatické, nápadité situace. Režisér Smyczek byl svým způsobem „zrazen“ dramatizátorem Smyczkem. Nicméně pro seznámení se s dílem – tedy pro středoškolskou mládež – je to vhodný a prospěšný titul, který na repertoár divadla jistě patří.

    Na jaře uvedlo divadlo Mrzáka inishmaanského. Foto archiv divadla

    V zimě uvedlo divadlo Mrzáka inishmaanského Martina McDonagha, kterého režíroval mladý a talentovaný Adam Doležal za dramaturgického dohledu Michaela Sodomky. Irskou scénu vytvořila Kateřina Baranowska. V hlavní roli vystoupil herecky invenční, v charakteristice různých situací své postavy přesný a důsledný Ondřej Král. Ostatní postavy živě a s potřebnou dávkou nadhledu a razance ztvárnili Eliška Navrátilová jako jeho platonická láska, Olga Kaštická a Dana Růžičková v rolích jeho tet, Adam Joura coby jeho kamarád Bartley, stejně jako Jan Šťava jako grázl Bobík Bobby a Jan Hönig v roli Johnnyho Pateeky Miky. Ani další postavy nebyly jen okrajovými – Petr Komínek ztvárnil matku a Alexandr Stankuš doktora -, a tak vznikl bohatě odstíněný svět irského venkova. Inscenace je dokladem, že šumperské divadlo má v současné době kvalitní a vyrovnaný herecký soubor. Daří se mu zvládat náročné i dramaturgickou volbou dopředu divácky téměř jistě úspěšné tituly, aniž by divákům podlézalo. A přesně to je úkol a smysl regionálních scén.

    Už proto stojí za to i do tak vzdáleného města za divadlem zajet.

    Divadlo Šumperk – Ken Kesey/Dale Wasserman: Přelet nad kukaččím hnízdem. Překlad Luděk Kárl, režie a výprava Jiří Š. Hájek, dramaturgie: Michael Sodomka, hudba Matěj Vejdělek. Premiéra 10. září 2022.

    Divadlo Šumperk – Karel Poláček: Bylo nás pět. Dramatizace a režie Petr Smyczek, dramaturgie Michael Sodomka, scéna Adéla Szturcová, kostýmy Julie Ema Růžičková, hudba Pavel Čeněk Vaculík, pohybová spolupráce Zuzana Kašíková. Premiéra 22. října 2022.

    Divadlo Šumperk – Martin McDonagh: Mrzák inishmaanský. Překlad Ondřej Pilný, režie Adam Doležal, dramaturgie Michael Sodomka, výprava Kateřina Baranowska. Premiéra 3. prosince 2022.

    ///

    Více o aktuálních inscenacích Divadla Šumperk v DN 4/2023:

    A na co teda mám do toho Šumperka přijet?

    Jaký kraj, takové příběhy


    Komentáře k článku: Divadelní výlety Jana Grulicha (No. 11)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,