Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Diagnózy třicátníků

    Premiéra inscenace Divadla Letí Small Town Boy se odehrávala v útrobách Nákladového nádraží Žižkov. Toto místo svou syrovostí odpovídalo dosti drsné výpovědi o současných mladých lidech, o pocitu vyděděnosti, o osamělosti, ale také o egoismu a zvláštním typu stádnosti. Projekt je multižánrový – Letí láká na divadelní youtube party na pomezí koncertu, intimní zpovědi, manifestu, kýčovité romance a politické satiry.

    Small Town Boy

    Small Town Boy je barevnou inscenací-diagnózou FOTO DOROTA VELEK

    Německý dramatik Falk Richter dnes patří k nejvyhraněnějším osobnostem současného politického divadla, v berlínském Maxim Gorki Theater se soustředí na výrazně kontroverzní témata, takový je i Small Town Boy zde uvedený v roce 2014. Titul hry odkazuje ke kultovní písni skupiny Bronski Beat, která vypráví o chlapci prchajícím z domova do anonymity velkoměsta. Hra se od textu písně odráží pouze základním tématem, vyhraněným viděním světa z pohledu gayů. Nabízí mozaiku vztahových epizod a výpovědí jednotlivců ztracených ve světě a hlavně v sobě samých. To vše zabaleno v blyštivém provedení kultovních písní.

    Začíná se vypalovačkou Annie Lennox Sweet Dreams a téměř pornograficky laděným videem, jehož protagonisté dopodrobna popisují náhodné seznámení a společný sex. Útržky videa, které zprvu působí jako „only for personal use“, se posléze ukážou jako pokus o umělecký hraný dokument. Falkův text prošel geografickou proměnou, je propojován s Prahou – chladným neosobním velkoměstem. Přesto – politický apel, dotýkající se vybojování práv gayů, který by možná kdysi mohl někde v Evropě vrcholit protestním průvodem v ulicích, v poklidně tolerantních Čechách působí trochu přitažený za vlasy.

    Skoky z reálu do umělecké fikce, ale i do snů o šťastných vztazích potvrzují princip hry, v níž si nemůžeme být ani na chvíli jisti, zda je to či ono míněno vážně, nebo jako satirická nadsázka. Stejně tak se scénický tvar vzpírá žánrovému vymezení – snad bych použila označení inscenace – diagnóza. Pro mě totiž velmi přesně, bez ohledu na vyhraněně gay tematiku, popisuje obecně myšlení a chování generace kolem třicítky. Vypráví o lidech, kteří se na jedné straně programově staví proti zažitým genderovým, náboženským i politickým konvencím, na druhé straně však nenacházejí lepší alternativu, pouze bolestínství, depku a pocit outsiderství. Blokuje je vlastní citová vyprázdněnost, touha nevázat se a zároveň k sobě někoho připoutat, ale i strach a různé druhy závislostí.

    Ti, kterých se téma primárně týká, nadšeně zatleskají, ti další spíše ocení skvělé herecké obsazení – Erika Stárková, Tomáš Kobr, Jan Grundman a Jiří Böhm. Všem se velmi zdárně daří skloubit téměř dokumentární autentické herectví se správnou dávkou expresivity a stylizace, se svižnou choreografií a většinou velmi charismatickým zpěvem.

    Divadlo Letí – Falk Richter: Small Town Boy. Překlad Helena Eliášová, režie Marián Amsler, dramaturgie Marie Špalová, projekce Antoan Pepelanov, hudba Ivan Acher, výprava Marián Amsler. Premiéra 2. června 2015 na Nákladovém nádraží Žižkov.


    Komentáře k článku: Diagnózy třicátníků

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,