Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2020

ročník 28
18. 2.–2. 3. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Derniéra Pařízka a Dobrého ve Vídni!

    Vídeňský Volkstheater uvádí o víkendu 7. a 8. března 2020 zcela mimořádně a zároveň naposledy inscenaci Štěstí a pád krále Otakara v režii Dušana D. Pařízka a s Karlem Dobrým v titulní roli. Obě představení, opatřená českými a anglickými titulky, se konají vždy od 19:30 na hostitelské scéně v Muzejní čtvrti, hala E (MuseumsQuartier, Halle E).

    Inscenace Štěstí a pád krále Otakara, kterou v Praze uvedl Pražský divadelní festival německého jazyka na podzim loňského roku, vzbudila velký ohlas u odborné a laické veřejnosti. Kapacita Stavovského divadla ale nemohla ani zdaleka pokrýt obrovský zájem o tuto inscenaci. Navíc i ve Vídni se hrál z důvodu rekonstrukce divadelních prostor poměrně krátce. Volkstheater ho nyní obnovuje pro dva výjimečné večery. Srdečně na ně zve české diváky, pro něž jsou připraveny titulky v češtině. 7. března mohou navíc diváci navštívat před samotným představením dramaturgický úvod, který začíná v 18:45 ve foyer divadla.

    Král Přemysl Otakar stojí před troskami své mocenské a sňatkové politiky. Se svou ženou se rozvedl kvůli mladší, která mu měla zplodit následníka trůnu, při volbě císaře následně pohořel. Nyní musí na vlastní uši poslouchat, jak se jeho bývalí poddaní nabízejí římskému a německému císaři Rudolfu I. Habsburskému. Jeden štýrský básník doporučuje Rudolfovi v květnatých slovech, aby se Rakouska ujal jako zde ležícího růžolícího jinocha (Je to dobrý pán, je to dobrá země!), také vídeňský starosta přeběhne od českého krále k Habsburkovi – Ó Vídeňané, jak jste přelétaví!, vzdychá Otakar. Grillparzerovo historické podobenství je už skoro 200 let hlavním divadelním příspěvkem k rakouské identitě, jen v Burgtheateru a Volkstheateru se hra uváděla nespočetněkrát. Truchlohru, kterou cenzura zpočátku kvůli „nepřátelství vůči Čechům“ potlačovala a jež donedávna nebyla přeložena do češtiny, teď poprvé inscenuje český režisér. Titulní roli v páté režii Dušana Davida Pařízka ve vídeňském Volkstheateru (po inscenacích Nora, Staří mistři, Sebeobviňování a Loď bláznů) hraje český herec Karel Dobrý.

    Inscenace se dočkala mnoha reflexí v tuzemsku, ale i v zahraničí. V této inscenaci se skrývá pravda – ta včerejší i dnešní, (…) Charismatický: Karel Dobrý jako protagonista. (…) skvělá, silná: Anja Herden (…) znamenitý: Peter Fasching. (…) Výmluvný, jazykově stejně jako herecky, je kancléř Gabora Biedermanna, píše Barbara Petsch pro Die Presse. K vrcholům večera patří nejen souhra Lukase Holzhausena s Rainerem Galkem, ale i lekce doučování ze švýcarské němčiny, které žoviálně vystupující nový císař dopřává všem lidem ve svém okolí. (…) Thomas Frank se zalíbí nejen jako akcentovaně naivní štýrský rek Merenberg, ale i jako fontána, komentuje insceanci Wolfgang Huber-Lang v APA. Dušan David Pařízek vykázal z historického dramatu Franze Grillparzera mocenské pózy na oslavu státu ve prospěch bezohledných zdvořilostních hrátek – a ve prospěch vtipu, píše Margarete Affenzeller pro Der Standard. Recenzi Vladimíra Justa pro Divadelní noviny si můžete přečíst zde.


    Komentáře k článku: Derniéra Pařízka a Dobrého ve Vídni!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,