Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 28
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    DDR: Ivana Mer: Early Works

    DDR-Mer-cover

    Ivana Mer: Early Works

    CD, Slnko records, 38:52 min.

    Ivana Mer je nový hlas slovenské nezávislé písničkářské scény. Propojuje křehký vokál s elektronikou tak trochu ve stylu new age. Vznikají tak éterická vokálně-zvukové plochy, do nichž kreslí své básně. Dobře jsme to v Praze mohli poznat v červnu v Paláci Akropolis, kde vystoupila jako předskokanka norské hudebnice a zpěvačky Phaedry. „Tajemný pop, world music, čisté folkové motivy i filmové plochy…“, jak byl její koncert charakterizován, je opravdu přesné označení její tvorby – koncertu i debutového alba. To obsahuje osm písní (a bonus) nahraných v letech 2010-16 na několika místech Evropy (na Slovensku, ve Francii, v Česku a Španělsku) s různými spoluhráči z těchto zemí. Nahrávky nejsou řazeny chronologicky, propojuje je autorčin hlas a hudební rukopis, který je blízký anglickým skupinám Cocteau Twins či Dead Can Dance a jejich zpěvačkám Elisabeth Fraser, resp. Lise Gerard. Začínala jsem úplně sama. Jen já a počítač. Hrála jsem tehdy spíše ambientní elektroniku s atmosferickými krajinami. Počítač mi při cestách dosloužil a tak jsem začala pracovat s hudebníky akustickou cestou,“ říká o svém přístupu Ivana Mer. Ve Francii absolvovala stáž zaměřenou na odbourávání psychických bariér při zpěvu (její ostych před publikem byl ostatně patrný i na pražském koncertu). Ve své hudbě se snaží o co nejprostší, v zásadě akustický (elektronika je jen mírným podkresem) výraz, často s až pohansky religiózním vyzněním svých textů. Zpívá slovensky a anglicky. Mereus mora pán / všetko vidí zjaví Vám / na dne mora / zrkadlo má / k dušiam volá / Mereus. (Mereus).

    K silným momentům alba patří snad všechny skladby, od sólové úvodní Krajina stratených víl a mysteriózního Merea s hlasy francouzských hostů přes balada The Birds s doprovodem kytary Marcela Meszárosa po a cappella koláž M to M, kde je její éterický vokál podbarvený pouze perkusemi Oskara Rózsi. Naprosto logicky působí zařazení slovenské lidové písne Pachoľa (nelze nevzpomenout Zuzanu Homolovou, jež – v pěveckém výrazu i obsahu textů – jako by byla její kmotrou). V jednom případě využila text španělského básníka Federica Garcíi Lorky Blueanco. Závěrečný bonus je pak improvizovaná píseň beze slov HoraVoda, již živě nahrála v Španělsku s Wernerem Philippim.

    Album je jakýmsi autorčiným „osaháváním si“ terénu, na který velmi opatrně vstupuje. V podstatě jde o hypnoticky působící paletu do sebe se vlévajících neagresivních zvukových barev, bez ostrých písňových (hudebních i textových) kontur, kreslených s velkým – hlubinným – osobním ponorem a ručením. Sama písničkářka si zřejmě ještě není jistá, kam ji její hudební cesta (po)vede. Proto asi i název – Early Works / Raná díla.

    V krajine zakletých víl / kde lúče hladili šedé kamene / tichučko šepotá jedna z nich / s ťažkosťou niekto si spomene… (Krajina stratených víl)


    Komentáře k článku: DDR: Ivana Mer: Early Works

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,