8/2024

16. 4. 2024

Hříšně dovádivý tanec Čtyřlístku

Během sledování předvánoční premiéry Čtyřlístku! v Klicperově divadle mě několikrát napadlo, že to je inscenace jako z dob Drábkova působení v pražském Minoru. Infantilní, bujná, hravá – tedy rodinná, pokud jsou dospělí schopni a ochotni popustit uzdu své dětské fantazii. A pak jsem zjistila, že Drábek Čtyřlístek v Minoru opravdu inscenoval (jako spoluautorka je uvedena dramaturgyně Petra Zámečníková) na konci roku 2004. Knižně text vyšel v roce 2013 ve svazku Drábek dětem!. Teď se tedy k partičce z Třeskoprsk vrátil.

Tři ze čtyř: Vojtěch Dvořák jako Bobík, Pavel Neškudla jako Pinďa a Natálie Holíkova jako Fifinka FOTO PATRIK BORECKÝ

Autorem královéhradecké výpravy je Marek Zákostelecký, jenž v březnu 2013 vytvořil (je autorem adaptace, režisérem i scénografem) inscenaci Čtyřlístek zasahuje v ostravském Divadle loutek. Královéhradecký Čtyřlístek! tudíž stvořili dva divadelní odborníci na komiksy Jaroslava Němečka a Ljuby Štíplové, který vychází již od roku 1969.

Kult Čtyřlístku už dnes pravděpodobně není tak silný jako u „Husákových dětí“, ale inscenace má všechno, co od pohádky diváci od čtyř let mohou očekávat. Je legrační i dojemná, nechybí v ní dobro a zlo, dobrodružství, nebezpečí a láska. Postavy mají jasné charaktery (i když se lotři umí převlékat). David Drábek s dramaturgyní Janou Sloukovou a autorem hudby Darkem Králem navíc odkazují třeba na Hříšný tanec, zazní také písnička Ak nie si moja od Elánu (což je mrknutí na rodiče v hledišti). Zdařilé je ale především nové zarámování příhod čtveřice zvířátek hrou holčičky Míši (Marie Poulová tak má v Klicperově divadle další roli diblíka a roztomilé dívky, kterou ovšem hraje s novými, příjemně dětinskými akcenty). Tento rámec navíc dovoluje inscenátorům používat filmové střihy, cézury a odskoky ve vyprávění.

Míša je sama doma a hraje si s loutkovým divadélkem, změny prostředí vytváří umisťováním kreslených papírových prospektů ve své zázračné krabici, občas použije typickou komiksovou bublinu na špejli s jasným poselstvím – třeba slovem BUM. Počítá ovšem s potenciálními diváky, a proto se nahrává na kameru, a její tvorba je hned promítána na velké plátno umístěné na jevišti. Pak už stačí jen pár opravdových kulis a kusů nábytku – stůl a židle, papírová maketa auta, laťkový plot souseda. A především čtyři herci – Natálie Holíková, Jiří Panzner, Vojtěch Dvořák a Pavel Neškudla jako Fifinka, Myšpulín, Bobík a Pinďa. Herci jsou dokonale namaskováni a nostalgii u starších diváků a smích u těch mladších vzbuzují jen svým příchodem na jeviště – tedy příjezdem v postýlkách jako z pohádky o čtyřech trpaslících. (Po premiéře Marek Zákostelecký řekl, že se už s tímto českým komiksovým fenoménem vypořádal v ostravské inscenaci a nemyslel si, že se k němu vrátí. Protože po vizuální stránce není co vymýšlet, vše je dané. A opravdu – na fotografiích z obou inscenací najdete mnoho podobností. Ale neměnili byste nic, pak by to už byla jiná pohádka. Zkuste Supermanovi sebrat modrý trikot a červenou pláštěnku. Fifinka zkrátka musí mít růžové šaty, které odhalují krásné nohy. Je to její atribut a důvod, proč ji její spolubydlící milují, kromě toho, že má talíř buchet pro Bobíka.)

„Skutečný“ svět Míši a pohádkový, který vytváří svou fantazií a vyprávěním známých komiksových příběhů, propojuje Bobina (Zdeněk Petrák). Je to rozložitá a vousatá paní na hlídání, která by jistě byla tetou Bobíka, kdyby časoprostor fungoval jinak. A především Míšin modrý mončičák, jenž se do pohádky opravdu dostane a všechny zachrání. Nechybí ani přestárlé, nahluchlé skautky a porouchaný robot Rodom, který si nebezpečně pohrává s nožem. A další… Prostě typická Drábkova plejáda postav, aby divák ani chvíli nevydechl.

Čtyřlístek! svým zacílením na široké spektrum diváků, bohatou scénografií, variováním známých příběhů a rozličnými odkazy připomíná mimo jiné loňskou Drábkovu inscenaci Tři mušketýři. Je ovšem ještě pohádkovější, méně výbojný a hříšný. Na druhou stranu všechny zvraty a odhalení působí plynuleji, situační gagy jsou promyšlenější a většina vtipů má pointu. Ale jako každá vánoční pohádka se některým dospělým a racionálním může těžko zdolávat.

Klicperovo divadlo Hradec Králové – David Drábek: Čtyřlístek!. Režie David Drábek, dramaturgie Jana Slouková, scénická výprava Marek Zákostelecký, hudba Darek Král, text písně Jakub Tvrdík. Premiéra 17. prosince 2016 na hlavní scéně Klicperova divadla.