Divadelní noviny Aktuální vydání 9/2024

9/2024

30. 4. 2024

Divadelní noviny > Kontext

Culture Get Together

Dvoudenní setkání nezávislé divadelní scény s partnerskými institucemi, včetně ministerstva kultury a pražského magistrátu, svolané sdružením Nová síť, se uskutečnilo 16. a 17. září v Grégrově sále Obecního domu.

Debata probíhala za přísných hygienických podmínek, byla spolehlivě streamovaná, mohl se připojit kdokoli, i některé připravené vstupy proběhly na dálku online. Konferenci pořádala ve formátu převzatém z berlínského Culture Get Together ředitelka nové sítě Adriana Svetlíková se svým týmem, moderovali Marta Ljubková a Saša Michailidis. Několikahodinové záznamy jednání jsou k dispozici na stránkách Nové sítě, organizátoři je slíbili sestříhat a opatřit anglickými titulky. Z jednání má vzejít reprezentativní materiál využitelný do budoucna. Marta Ljubková hlavní myšlenky zaznamenávala a vyvěšovala na tabuli. První den se jednalo na půdorysu Prahy, druhý den byl věnován regionům.

V zásadě šlo o vzájemné představení hlavních organizací a sdružení a o navázání komunikace se státními a samosprávnými orgány. Už tím se konstatovalo, že potřebná komunikace zatím vázne, což je hodně smutné zjištění. Zvlášť když vedle opravdu nezávislých i nových uskupení se tu sešli zástupci už letitých organizací. Konstatovalo se, že filmařská obec si na státu vymohla podstatně lepší podmínky a že je to důsledek mimo jiné roztříštěné struktury organizací v oblasti zejména nezávislého divadla. Nemohu jako historik zamlčet, že tak tomu je od konce 19. století.

Ministerstvo kultury

Oddělení umění na ministerstvu je údajně v rozkladu, tu znalí věci konstatovali. Teprve se začíná hledat náhrada za dlouholetou referentku Natašu Zichovou, která dle služebního zákona musela odejít do důchodu. Nový náměstek pro řízení sekce živého umění (dosud ředitel odboru) v online vystoupení spíš jen zaznamenával podněty z pléna, třeba na přípravu nové kulturní politiky, která by se měla projednat u kulatých stolů. Také Kateřina Zahradníčková jako nová ředitelka odboru umění ministerstva kultury o chybách úřadu ví a poctivě se je snaží napravovat. Především se kvůli nevhodně vypsaným výzvám nepodařilo dostat prostředky ze záchranných programů k potřebným, chvatně proto na ministerstvu chystají další výzvu s uzávěrkou 30. září, jenže prostředky se musí vyúčtovat do konce roku. Hlavně však ministerstvo stále nemá přehled o všech nezávislých profesích a pracovnících svého rezortu, jako důležitý nástroj podchycení umělců na volné noze, a tedy možnosti je zahrnout do systému podpor stále chybí status umělce. Přitom se opakovaně zdůraznilo, že zdaleka nejde jen o umělce, ale o řadu technických a dalších profesí, které jsou v divadelním provozu nezbytné a přitom zůstávají už půl roku zcela mimo záchranné programy. Je zřejmé, že hledat adresáty podpory nelze v této struktuře přes zmařené náklady, diskutéři konstatovali, že jsou jen dvě okamžité cesty k nápravě: buď nalít do systému tolik peněz, aby se z OSVČ mohli stát zaměstnanci, nebo podpořit producenty, aby mohli lépe zaplatit své pracovníky. Nejhůř jsou na tom ti, kdo pracují na dohody a výpadek příležitostí vydělat si je naprosto diskvalifikuje. A nejsou takoví jen v nezávislé scéně, najdeme je i ve zřizovaných divadlech, včetně Národního divadla.

Pražský magistrát

Vystoupení zástupců hlavního města Prahy, radní pro kulturu a cestovní ruch Hany Třeštíkové a také nového ředitele odboru umění Jiřího Sulženka byla podstatně konkrétnější a čišela z nich snaha hledat řešení mimo zaběhané mechanismy. Systém začíná respektovat i soukromá divadla. Ale konstatovalo se, že struktura v oblasti nezávislých divadel je velmi křehká a nedotvořená a pod nárazem důsledků pandemie se evidentně hroutí. Tedy je třeba ji změnit. Posílilo by ji podle některých názorů zřízení silného produkčního domu, zejména pro tanec a nový cirkus jako rychle se rozvíjející druh divadla.

Hana Třeštíková otevřeně připomněla, že nás čekají minimálně dva těžké roky, že se nevyhneme tvrdým rozhodnutím, ale ta chce opřít o odborné názory. Také konstatovala problém s roztříštěností a uzavřeností názorových skupin, což brání věcnému jednání. A též je třeba rozptýlit nedůvěru umělců vůči politikům na magistrátu. Podle Jiřího Sulženka je v pražské kultuře ohroženo možná až padesát tisíc lidí a sníží se výtěžnost daní. Lze čekat ztrátu až 14 tisíc pracovních míst, z toho 7 tisíc uměleckých. Praha připravuje proměnu grantového systému (limity, priority apod.) a kulturní politiky, bude tomu na jaře sloužit pražské kulturní fórum. Kdežto ministerstvo kultury stále hájí léta zatuhlou podobu grantového řízení, která není odborně průkazná a nerespektuje různost provozních a ekonomických podmínek žadatelů. Nerad jsem slyšel výhrady Kateřiny Zahradníčkové k posunům kritérií v Programu podpory profesionálních divadel, naopak bych je podpořil.

Regiony

Druhý den jednání byl věnován zástupcům různých regionálních organizací a vystoupila řada obětavých a vzdělaných lidí, kteří by si zasloužili víc podpory a kteří se často jen ztěžka vymezují vůči regionálním politikům. Jan Kunze z Opavské kulturní organizace referoval o snaze tamní radnice ušetřit i na Slezském divadle zrušením operního souboru. Často v regionech není žádná kulturní politika, jak konstatoval ředitel společenského centra UFO a člen rady města Trutnova Libor Kasík. Podle Jana Žůrka je třeba tlačit na krajské úřady, které kulturu málo podporují. Jan Petružela na příkladu potíží s radnicí v Rožnově pod Radhoštěm deklaroval snahy likvidovat prvky občanské společnosti. Za další zajímavé účastníky debaty uveďme ještě alespoň primátorku města Jihlavy Karolínu Koubovou, která hovořila o potřebě najít společnou řeč mezi „umělci“ a politiky. Politik se musí přesvědčit o potřebě kultury, musí se dozvědět, že umělecká organizace není jen položka má dáti – dal. Že kultura není jenom návštěva divadel a koncertů, ale to, co to návštěvníkovi způsobí v mozku, v peněžence, v zaměstnání, má přímý vliv na ekonomiku města.

Není všem jednáním zdaleka konec – na místě se oznámilo rokování v Divadle Archa 5. října na téma „Produkční a technik – ohrožený druh“.