Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
28. 1. 2025
Můj profil

Divadelní noviny >

Česká baletní „Nej“ za poslední tři roky

Dnes večer ve Stavovském divadle proběhlo slavnostní vyhlášení výsledků Soutěžní přehlídky současné taneční tvorby ČR 2011. Celoroční přehlídky se zúčastnily všechny stálé samostatné baletní soubory, které měly v uplynulých třech letech alespoň jednu premiéru.

Laureáti:

Nejlepší choreografie
ANDREO BÉRANGERE (Lunedda, Bohemia Balet)

Autorské dílo
ALENA PEŠKOVÁ (Periferie,  Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)

Humor v choreografii
VIKTOR KONVALINKA a TOMÁŠ RYCHETSKÝ (Pod dekou, Bohemia Balet)

Humorný balet Pod dekou od Bohemia Balet, foto Archiv souboru

Nejlepší sólistický výkon
ZUZANA SUSOVÁ (za interpretaci role Gretchen v baletu Faust, choreografie Libor Vaculík,  Národní divadlo)
IVONA JELIČOVÁ (za interpretaci rolí Carmen ve stejnojmenném baletu,   choreografie Cayetano Soto, a Markýzy de Merteuil v baletu Nebezpečné    známosti, choreografie Krzysztof Pastor, Národního divadla Brno)

Ivona Jeličová a Jan Fousek v baletu Carmen, foto Archiv ND Brno

Nejlepší kolektivní výkon

BALET NÁRODNÍHO DIVADLA BRNO (za inscenace Carmen, choreografie Cayetano Soto), Stvoření, choreografie Uwe Scholz a Nebezpečné známosti, choreografie Krzysztof Pastor)
BALET DIVADLA F. X. ŠALDY LIBEREC
(za inscenaci Periferie, choreografie Alena Pešková)

Z baletu Periferie, foto Petr Jedinák

Dále se porota rozhodla udělit Čestná uznání:

TANEČNÍMU CENTRU PARAHA – KONZERVATOŘI o.p.s.
– za přínos k rozvoji mladé taneční generace

HANĚ VLÁČILOVÉ
– za přínos v rozvíjení klasického baletního odkazu

MARTINU ČERNÉMU

– za vynikající scénografické řešení baletů Faust, Giselle a Zvoník od
Matky Boží

CAYETANU SOTOVI
za vynikající scénografické řešení baletu Carmen

Pětičlenná porota pracovala ve složení: Mgr. Jana Hošková, Mgr. Jan Kodet, Mgr. Zdeněk Prokeš, Mgr. Roman Vašek a prof. Vladimír Vašut.

Organizátoři před vyhlášením výsledků (od roku 1992 sedmé přehlídky) konstatovali: Uvedené inscenace obvykle dosahovaly dobrého standardu, v kontextu dotčených divadel dokonce nadstandardu, byly k vidění inscenace překvapivě dobré a výborné. Na úspěchu se podílela i rostoucí interpretační úroveň souborů, nejvíce patrná u těch menších. Dají se najít zajímavé taneční individuality, a to nejen v Národních divadlech v Praze a Brně. Je to potvrzení toho, že se dá dělat dobrý kumšt také v místě se špatnými podmínkami a pouze na první pohled nesourodým ansámblem.

  • Autor:
  • Publikováno: 12. února 2012

Komentáře k článku: Česká baletní „Nej“ za poslední tři roky

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,