Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2018

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2018

ročník 25
27. 11.–10. 12. 2018
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Cermaque (Jakub Čermák)

    (1986) Básník, režisér a písničkář vystupující jako Cermaque. Zatím vydal čtyři básnické sbírky, knížku pro děti Do vesmíru!, která získala ocenění 3. nejkrásnější dětská kniha roku 2017, a devět studiových alb; dvě předposlední byla nominována na hudební cenu Anděl v kategoriích Alternativa (CD Gravitace, vydáno spolu s Iamme) a Folk (CD Neboj). Natočil a zanimoval kolem třiceti videoklipů pro české i světové hudebníky. V říjnu tohoto roku vydal básnickou sbírku Středohoří a deváté studiové CD Teorie dospělosti.

    Co vás přivedlo k umění

    Semínka nakladl nejspíš táta (hudebník Miroslav Wanek – pozn. red.), za kterým jsem jako malý jezdíval na víkendy a často mě vláčel po koncertech a výstavách, i když v té době jsem to ještě moc nedocenil. Taky jsem chodil do skauta a provandroval tak českou krajinu, která je uměním – hlavně sakrálním – prošpikovaná.

    Největší umělecký/divadelní zážitek

    Baví mě výtvarné retrospektivy, kde na tebe kromě jednotlivých děl působí i celý tah výtvarníkova života, vývoj formy, témat, motivů. Mikuláš Medek v Rudolfinu, Egon Schiele v Albertině, Francesco Goya v Petit Palais, naposledy Pravoslav Sovak na Kampě. A taky rád chodím na koncerty kapely Huso.

    Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

    Na kus řeči bych nejradši zašel s některým z přátel, které zanedbávám. Na procházku by mě bavilo ale jít třeba i s některou z těch sympatičtějších kultických postav (Ježíš, Buddha, svatý František) a pozorovat zblízka, nakolik to byli dogmatici, zda měli smysl pro humor, jestli měli rádi život. A taky bych se chtěl potkat s Rimbaudem, ale v tom druhém oblouku jeho života, kdy obchodničil v poušti. Zajímalo by mě, jestli k němu ještě chodila poezie.

    Námět/text, který vás přitahuje a který byste chtěl zpracovat

    Merlin aneb Pustá zem od Tankreda Dorsta. Nejlepší uchopení artušovského mýtu, na které jsem natrefil. Scénicky bych to zpracovat nezvládl, ale léta mě láká převést atmosféru té knihy, některé její postavy a formální prvky do vlastního sci-fi románu.

    Divadlo, výtvarné umění, literatura, film, hudba, které máte rád a kterým se naopak vyhýbáte

    Obecně mě na umění víc těší a zajímá osobní obsah, vnitřní spor, tajemství a upřímnost než formální dotaženost. V mém hlavním oboru – písničkaření – je pro mě nepřekonatelný Filip Topol. Nebaví mě hudba, ze které čpí kalkul.

    Historická či současná osobnost/divadelní postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená

    Po čase se mi dostal do ruky Malý princ, kterého jsem hltal v pubertě, a prvně jsem si uvědomil, jak mám rád postavu Pilota. Laskavý, zvědavý tazatel, dobrodruh. Co se mi naopak protiví, je cynismus a egomanství. Proto mi není nijak blízký současný prezident a jeho nohsledové.

    Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

    Rostlina: Borovice (krásně voní).

    Zvíře: Člověk (přese všechno).

    Kámen: Měsíc (zíráme na sebe).

    Planeta: Země (jinou neznám a je krásná).

    Etické či jiné hranice, za které byste jako tvůrce nešel

    Nikdy se nechci ocitnout (ať už jako vystupující, nebo jako účinkující) v kontextu, který by vybízel ke xenofobii, rasismu a nenávisti.

    Umělecký/divadelní sen

    Rád bych natočil fantaskní melancholickou filmovou pohádku, které by dělal scénografii výtvarník a kastelán Jiří Vydra a do které bych obsadil půlku české nezávislé scény.

    Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval hudbě/umění

    Nic jiného než zpytovat svět a sebe poezií bohužel neumím. Ale dělal bych rád cokoli, čím bych občas někomu pomohl nebo učinil radost a u čeho bych si stíhal číst.

    Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

    Zajímá mě kritika, která dává svůj předmět erudovaně do kontextu – ať už autorovy tvorby, historie, nebo aktuální umělecké scény. V tomhle smyslu rád čtu texty Milana Tesaře nebo Michala Bystrova. Souzení estetických parametrů je pro mě vždy na úrovni líbí/nelíbí – umím si představit všechny úhly pohledu a jejich odargumentování. Mě ale zajímá spíš kontext.

    • Autor:
    • Publikováno: 27. listopadu 2018

    Komentáře k článku: Cermaque (Jakub Čermák)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,