Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2020

ročník 28
18. 2.–2. 3. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ceny Evening Standard 2019

    Pětašedesát let se už ve Velké Británii udělují ceny deníku Evening Standard. Distribuují se zdarma, proto jsou s cenami spojováni i významní donátoři a sponzoři. Tentokrát byla anketa spojena se značkou Michael Kors.

    Dame Maggie Smith (85 let) bodovala v monodramatu The German Life v roli židovské ženy pracující pro Goebbelse Foto archiv

    Navzdory tomu, že se jedná o noviny, které nemají s divadlem jinak nic společného, pro oceněné herce a soubory patří Evening Standard Awards vedle Laurence Olivier Awards k nejprestižnějším oceněním, která lze v Británii získat. Než zveřejníme výsledky 65. ročníku, obraťme se k velmi zajímavé historii těchto cen a také k systému hodnocení.

    Systém hodnocení

    Vybraná porota se skládá z kulturních novinářů a divadelních kritiků, jejichž složení se proměňuje. V 65. ročníku v Advisory Judging Panel zasedli: divadelní kritik Evening Standard Nick Curtis; sloupkař Daily Mail Baz Bamigboye; divadelní kritička WhatsOnStage Sarah Crompton; kulturní redaktor Guardianu a rozhlasový publicista Mark Lawson; editorka kritické rubriky The Stage Natasha Tripney; divadelní zpravodaj z Londýna pro International New York Times Matt Wolf; kritička na volné noze Holly Williams; editor Evening Standard George Osborne. Návrhy na ceny jsou konzultovány s předsedou správní rady Evening Standard Justinem Byamem Shawem. Skupina hodnotitelů, Sarah Crompton, kritik Sam Marlowe a zakladatelka a editorka serveru afridiziak.com Sophia A Jackson navrhli tipy na Cenu Charlese Wintoura pro nejslibnějšího mladého dramatika.

    Z historie

    The Evening Standard Theatre Awards vznikly v roce 1955 a jsou nejstarším existujícím ceremoniálem ve Velké Británii, který se rok co rok opakuje už 65 let. Vznikly proto, aby upozornily na nejlepší divadelní počiny předchozího roku v oblasti Londýna. Jsou ekvivalentem broadwayských Drama Desk Awards. Pořadatelem těchto cen je od roku 2009 majitel novin, Jevgenij Lebeděv (*1980) se skutečně pozoruhodnou rodinnou historií. Faktem je, že v době, kdy noviny koupil, je zachránil před krachem a začal distribuovat zdarma. V Británii je čtou na dva miliony lidí.

    Proměnlivé kategorie

    Od roku 1955 některé kategorie zůstávají stálé (i s právem některý rok cenu neudělit), postupně přibývají kategorie další, případně ty starší jsou přejmenovány a většinou spojovány se jménem některého důležitého novináře navázaného na Evening Standard. Například s Charlesem Wintourem, zástupcem šéfredaktora v roce 1955, který inicioval vznik cen, či s někdejším dlouholetým divadelním recenzentem těchto novin Miltonem Shulmanem.

    Ceny se nyní udělují v těchto kategoriích: nejlepší hra, nejlepší režisér, nejlepší herec, nejlepší herečka, nejlepší muzikál, nejlepší výkon v muzikálu (od roku 2013), nejlepší scénograf, nejlepší komedie (do roku 2001), Cena editora – nyní Shooting Star, nejslibnější dramatik, nejslibnější nováček (nyní Objev roku), Speciální cena (od roku 1968; od roku 2009 Lebeděvova cena). Jednou ze zajímavostí je, že cena za nejlepší původní hru nebyla v prvním ročníku udělena pro neshody hlasujících a místo toho byla jednorázově udělena cena za nejkontroverznější hru Beckettovu Čekání na Godota. Příležitostně jsou ke stabilním kategoriím přidávána další nepravidelná ocenění. Slavnostní ceremoniál se odehrává pokaždé v jiném londýnském divadle, 65. ročník se pořádal v divadle Palladium.

    Výsledky 65. ročníku

    Nejlepší herec

    Andrew Scott za postavu Garryho Essendina ve hře Noela Cowarda Present Laughter, Old Vic

    Nejlepší herečka

    Maggie Smith za postavu Brunhilde Pomsel, židovské ženy, která pracovala pro Josepha Goebbelse, v polodokumentární hře Ch. Hamptona A German Life, Bridge Theatre

    Nejlepší hra

    Sweat, drama Lynn Nottage inspirované hornickou stávkou v roce 1984 v Mansfieldu, Donmar Warehouse & Gielgud Theatre

    Nejlepší režisér

    Robert Icke, za úpravu a režii her The Doctor (inspirováno A. Schnitzlerem) a The Wild Duck (inspirováno H. Ibsenem), Almeida Theatre

    Nejlepší muzikál

    Evita, objevná verze známého muzikálu v režii Jamie Lloyda, Regent’s Park Open Air Theatre

    Nejlepší výkon v muzikálu

    Anne-Marie Duff za roli Charity Hope Valentine v muzikálu Sweet Charity, Donmar Warehouse

    Nejslibnější talent

    Laurie Kynaston za roli teenagera ve hře Floriana Zellera The Son, Kiln & Duke of York’s

    Nejslibnější dramatik

    Jasmine Lee-Jones za pozoruhodnou hru prezentující rozhněvané hlasy mladých černých žen a zkoumání témat dne jako politická manipulace, identita a rasa pod názvem seven methods of killing kylie jenner, Royal Court

    Nejlepší scénograf

    Bunny Christie za vytvoření pohádkového světa pro nápaditou imerzivní show A Midsummer Night’s Dream, Bridge Theatre

    Lebeděvova cena

    Peter Brook za přínos divadlu – nejslavnější žijící režisér poválečné generace (94 let), který začal svou kariéru na sklonku čtyřicátých let minulého století a pracuje dodnes

    Cena editora

    Sir Ian McKellen za inscenaci On Stage, která je jeho scénickou biografií – na zájezdech s tímto projektem projel na 80 různých divadel, v Londýně se hrála do 5. ledna v Divadle Harolda Pintera


    Komentáře k článku: Ceny Evening Standard 2019

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,