Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Čelákovické glosy (No. 10)

    Rukopis partitury Dvořákovy opery se poprvé v moderní době vydal na dalekou cestu – do New Yorku. U příležitosti nového nastudování díla v Metropolitní opeře (hráno od 2. února do 2. března, režie Mary Zimmerman, dirigent Sir Mark Elder) byla partitura vystavena v newyorském Českém domě. Pro české publikum je rukopis od 10. do 17. dubna k vidění v Českém muzeu hudby.

    Koncepce výstavky příznačně nazvané Rusalka neodpovídá mimořádné možnosti zhlédnout originál. Především, jak je bohužel dnes časté, je to „expozice pro čtenáře“, zahlcená množstvím textu na panelech. Není nutno ukázat, kolik toho víme, ale podtrhnout jedinečnost: centrálně umístěnou partituru doplnit jen několika informacemi. Rozhodně ne těmi o Mahlerovu odmítnutí díla pro vídeňskou operu nebo vstupenkou na provedení v Leningradě (navíc s ahistorickým popiskem – použito tehdy neužívané, dnes obnovené jméno města Petrohrad).

    Z nové inscenace Rusalky v Metropolitní opeře (titulní role Kristine Opolais, režie Mary Zimmerman). FOTO archiv MET

    Téma, které se nabízelo, totiž Rusalka v New Yorku, zřejmě nikoho nenapadlo. Návštěvník se mohl dozvědět, jak partitura cestovala, jak probíhala instalace výstavy, jak velký byl zájem o expozici. Měla být také přiblížena obrazem i zvukem nová inscenace (na základě bohaté dokumentace na webové stránce Metropolitní opery: zde). Byly by to nové a nepochybně zajímavé informace!


    Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 10)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,