Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 25
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Bylo & bude

    Bylo

    BÝT ZMLÁCEN STB JE SEXY

    V suterénu pražského hotelu Jalta se nachází komunistický protiatomový kryt pro zhruba sto padesát osob. Vybudován byl v roce 1954, odtajněn v roce 1998, dnes je v něm Muzeum studené války. Po otevření pancéřových dveří to vypadá, jako by tam agenti StB stále sídlili (naštěstí jde jen o uniformované figuríny). Právě tam 29. dubna začal divadelní happening – křest knihy Jiřího Zídka Bídníci.cz / Špinavé obrazy z dějin národa českého, která je v podstatě autobiografií autora z let 1945–1973. Mapuje poválečný svět budování a vlády komunismu v Mostě a události a lidi té doby pohledem člověka odkojeného drsnou školou americké literatury. Psáno (a žito) s maximálním cynismem a velkým osobním nasazením. Obdobnou podobu měla (či se spíše snažila mít) akce v hotelu Jalta. Před hotel přijelo sedm starých žlutobílých vozů Veřejné bezpečnosti, z nich vyšli uniformovaní příslušníci, vyvlekli zmláceného demonstranta a zatáhli ho do vyšetřovny StB. Jako v roce 1989… V krytu herečky Michaela Dolinová a Michaela Sejnová a zpěvák Richard Tesařík vytvářeli živé obrazy evokující dobovou atmosféru. Akce se pak přenesla do prvního patra hotelu, kterému vévodila zlatá busta Klementa Gottwalda. Tam se průvodcem křtu – v roli agenta StB – stal herec Petr Batěk. Taneční vystoupení inspirované jedním z dílů majora Zemana – Bílé linky – nabídly erotické děvy. Knihu posypáním rozstřihanými fotografiemi československých komunistických prezidentů pokřtili herci Martin Dejdar a Rudolf Jelínek. Pilo se víno, jedly chlebíčky a nechyběly krásné dívky na vysokých podpatcích. Být zmlácen StB je dnes sexy… Knihu však doporučuji. Zvláště mladší generaci. Evokuje dobu čtivě, napínavě, vtipně a hlavně – s jasným postojem a vysokou autenticitou.VLADIMÍR HULEC

    Bidnici-krest_04_fmt

    POHLED Z MOSTU V NT LIVE

    Je to jako dívat se na splašený vlak, jak se řítí přímo na vás – to je jedna z charakteristik inscenace hry Arthura Millera Pohled z mostu, kterou režíroval belgický režisér Ivo van Hove pro londýnský Young Vic. Po přenesení do West Endu získala inscenace šanci bojovat o Olivier Awards. Dostala tři nejdůležitější ceny: za nejúspěšnější inscenaci klasiky, za režii a za nejlepší mužský herecký výkon. Díky přenosu NT LIVE ji mohli na konci dubna vidět i čeští diváci.

    Pomalu se zvedající opona odkryje bílý ring ohraničený ze tří stran lavicemi, z té čtvrté vede cesta ven. Slyšíme kaskády vody dopadající na polonahá těla přístavních dělníků. Jedním z nich je Eddie (Mark Strong). Hrdý, pyšný Ital, pravý macho. Život je sice tvrdý, ale funguje, jak má, ze dne na den. Kolem něj milující žena (Nicole Walker) a milující neteř Catherine (Phoebe Fox). Mladičká, ale už hodně ženská. Když skočí Eddiemu s dětským nadšením do náruče a pevně ovine jeho tělo rukama i nohama, divákům zatrne. Hrdinové to ještě necítí, ale pro přihlížející je ten erotický podtext vykřičníkem.

    Pohled z mostu2_fmt

    Režie divákům nabízí pohled zblízka, posadila je kolem ringu. Společně s vypravěčem, právníkem Alfierim (Michael Gould), se stávají součástí chóru, statisty příběhu, který se řítí k tragédii. Ta se přiblíží s příchodem ilegálních imigrantů, bratranců Carboneho ženy. Spouštěčem emocí jsou dva nevinní mladí lidé. Divák ví, jak to bude – tvrdé hlavy se musí srazit a žárlivost zahraje taky své. Postavy kolem sebe krouží jako zápasníci v ringu. Slova nejsou opomíjena, ale to nejdůležitější se odehrává mimo ně. Stlačené emoce. Tanec pohledů, gest a bosých nohou.

    Motivy vyděděnosti, osudovosti, nepotlačitelných emocí jsou aktuální stále. Inscenace Iva van Hovea je nabízí s neokázalým vnitřním patosem. Jednoduchost pocitů se mísí s temnou zběsilostí duše. Nezapomenutelný je závěr, kdy se těla ve rvačce propletou, a shůry na ně padá krvavá sprcha. Bílý ring se barví dočervena. Svrchovaně umělecké, a vůbec ne veselé. Jak je možné, že taková inscenace stále plní komerční divadlo?JANA SOPROVÁ

    NEJLEPŠÍ SCÉNOGRAFICKÁ PUBLIKACE Kniha Katrin Brack: Bühnenbild/Stages, kterou vydalo nakladatelství Theater Der Zeit v roce 2010 získala cenu Pražského Quadriennale za nejlepší scénografickou publikaci. O ocenění se ucházelo více než 70 knih a časopisů z celého světa. Odborná porota (umělecká ředitelka PQ Sodja Lotker, výkonná ředitelka PQ Daniela Pařízková, designérka a umělecká ředitelka, komisařka tématu PQ Politika Aby Cohen) knihu ocenila za vhodný výběr a kvalitu fotografií a grafickou úpravu. To vše podle poroty dává vyniknout osobitosti autorčiny scénografické práce. Během PQ bude příležitost prohlédnout si nominované publikace v Clam-Gallasově paláci.RED

    nejlepší scén. publika_fmt

    OPERA EUROPA SPOJUJE OPERNÍ SCÉNY Národní divadlo se zapojí do společné on-line platformy pro zpřístupňování živých přenosů, záznamů a dokumentů z procesu vzniku operních inscenací. Iniciátorem mezinárodního projektu je organizace Opera Europa s podporou programu Kreativní Evropa Evropské komise a Evropské vysílací unie. Cílem je umožnit zájemcům ze všech zemí světa bezplatně on-line přístup k operním inscenacím a koncertům, ukázkám a dokumentárním videím. Do projektu se zapojila například: londýnská Covent Garden, milánská La Scala nebo Vídeňská státní opera.

    Živé přenosy a záznamy operních inscenací, ale i rozhovory s tvůrci a účinkujícími nebo pohledy do zákulisí mohou přivést do našich divadel nové publikum, a navíc dokumentují inscenace a tvůrčí proces jejich vzniku, říká ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová.

    Jarní konference Opera Europa, jejímž členem je také Národní divadlo, proběhla od 6. do 8. května v Madridu. Kromě zmíněné on-line platformy nabídla 220 účastníkům ze 105 operních domů a spřízněných organizací také pravidelnou burzu koprodukcí: …největší zájem projevili zástupci divadel z Evropy a USA o koprodukci na Straus­sově Elektře v režii Keitha Warnera se scénografií Borise Kudličky, kterou připravujeme na červen 2016 ve Státní opeře, upřesnila ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Hroncová.RED

    MÁ VLAST Z NĚMECKÉ DUŠE

    Pražské jaro, jak jsem se dozvěděl od dvou brněnských muzikologů, je takový nanicovatý festival, protože nemá, považte, ideové těžiště – téma, bez kterého si oni neumějí takový Festival Janáček v Brně vůbec představit. A pokud vím, náměstek pro kulturu Hollan, co chce v Brně všechno odborně rozhodovat, taky ne – minule jsem o tom psal K věci. Asi bych už nerýpal, kdyby letošní zahajovací Mou vlast na Pražském jaru nehráli před televizními kamerami poprvé němečtí hudebníci (popáté zahraniční orchestr), renomovaný Sinfonienorchester Hamburg. Dirigent Thomas Hengelbrock možná ani nezná, rozhodně nectí, českou interpretační tradici Smetanova cyklu, hraje tu hudbu ztěžka, bez zvukových fines, bez lyriky. Prý chtěl vyprávět příběh spojený s hudbou, ale moc jsem mu nerozuměl. Sám dirigování prožíval, div se nerozplakal. Ale tak hrozné to nebylo (vtip!). Přesto je takové vybočení ze zdejší zavedené a podle nás dokonalé interpretace právě na Pražském jaru cenné. To je téma festivalu, byť ne podle vzoru muzikologů (Janáček a expresionismus, Janáček a humanismus – nedělám si legraci!): hudební evropanství, prolínání kultur, objevování souvislostí, ale hlavně a především prostě provozování kvalitní hudby, prezentace velkých hudebních osobností, které jsou odjakživa ozdobou a zdůvodněním té které doby. Chudák Janáček se té brněnské vědátorské knuty snad nikdy nezbaví, aby se, jako ve světě, stal prostým oblíbeným skladatelem.JOSEF HERMAN

    PENÍZE PRO ČINOHERÁK

    Kulturní komise ústecké radnice doporučila schválit spolku Činoherák Ústí dotaci přes 6‚5 milionu korun na druhé pololetí. Činoheráku docházejí finance, peníze na provoz má jen do konce června. Kvůli nejistému financování rozdal spolek na konci dubna výpovědi všem zaměstnancům. Nechci držet lidi v nejistotě příliš dlouho. Pracovní poměr by jim končil na konci června, což je přibližně doba, na kterou máme peníze. Mají ale nárok i na odstupné, míní ředitelka spolku Tereza Silbernaglová. Konečné rozhodnutí o penězích pro Činoherák bude na zastupitelstvu města, které by mělo žádost projednat právě v červnu. Nové vedení města slíbilo koncepci pro financování kultury formou dlouhodobých grantů. Platit má v letech 2016–2020.RES

    ZMĚNA V ČESKOBUDĚJOVICKÉM BALETU Ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek neprodloužil smlouvu šéfovi baletního souboru Attilovi Egerházimu, který tak po sedmi letech z jeho vedení odejde. Překvapivé rozhodnutí vyvolalo v regionu rozruch, a dokonce vznikla na Egerháziho podporu petice. S příchodem Egerháziho se výrazně zkvalitnil soubor a dramaturgie začala mít jasný směr. Egerházi, který z valné části plnil repertoár vlastními pracemi, se prezentoval na české poměry jako nadprůměrný choreograf. A pokud zval hosty, šlo o zajímavé až exkluzivní autory: Mária Radačovského, Petra Zusku, Václava Kuneše, Ruie Hortu, Jiřího Kyliána. Dostavila se prestižní ocenění: Cena Thálie pro Zdeňka Mládka a užší nominace na tutéž cenu pro Viktora Svidróa. Inscenace Kauza Kafka dostala loni cenu pro nejlepší autorské baletní dílo v republice. Soubor se zařadil mezi naše přední regionální balety. Jenže je tu i druhá stránka mince: dobře rozpoznatelný Egerháziho rukopis poněkud upadal do stereotypu, rozpačitě dopadaly pokusy o svérázné výklady tradičních celovečerních baletů i kvalitní složené programy si jen obtížně hledaly diváky. Ředitel se rozhodl pro změnu. Možná má eso v rukávu, ale potenciálních kvalitních baletních šéfů alespoň v České republice mnoho nevidím.ROMAN VAŠEK

    Bude

    MARIONETY EDO Tradiční japonské divadlo Edo Ito Ayatsuri budou moci 28. května v divadle Alfa zhlédnout malí i velcí diváci v Plzni – evropském městě kultury. V loutkové podobě se představí příběhy dávné minulosti. Lví tanec požehnaného života (Kotobukishishi-mai), kterým se vyháněli zlí duchové. Samurajský příběh Les Suzu (Suzu-ga-mori), kde divák objeví prvky hrdinství, pomsty a pokory. Třetím příběhem bude tradiční komedie o knížeti, jeho sluhovi a hezké a ošklivé ženě Lov manželek (Tsuri-onna).

    Marionety Edo jsou nejstarším známým druhem marionetových loutek v Japonsku. Tento druh divadla existuje téměř čtyři sta let, má unikátní charaktery i techniku hraní. Edo se obvykle skládalo z výstupů jednotlivých charakterů postav, voděných v dekoraci herci na způsob černého divadla. Publikum bude mít možnost poslechnout si výklad o tradici a technice ovládání japonských marionet. Organizátorka českého a slovenského turné Yumi Hayashi dodává: Divadlo Edo Ito Edo Ito Ayatsuri založil Itsushi Youki před deseti lety a poprvé bude hrát mimo Japonsko! Itsushi Youki není ale žádným nováčkem, vodí loutky 65 let a své první představení hrál dle tradice v pěti letech. Česko má okolo sebe čtyři sousedy, mohlo přijímat jejich vlivy. Japonsko má za souseda moře, a proto se naše kultura drží starých tradic. Pro českého diváka bude zajímavé pozorovat kontrast nebo jinakost japonské kultury. Doufám, že tento jiný pohled na loutkové divadlo bude pro návštěvníky zajímavý.NOV

    HAMLET, PRINCE OF DENMARK Jediné evropské provedení opery skladatelky Nancy Van de Vate zazní 30. května v Divadle na Vinohradech. Inscenace byla poprvé uvedena 18. dubna v Gertrude C. Ford Center for Performing Arts v Mississippi, režírovala ji Julia Aubre, ředitelka tamního University of Mississippi Opera Theatre a producentka inscenace. Její studenti obsadili hlavní role, z USA spolu s nimi do Prahy přijede též univerzitní sbor a tým inscenátorů. Hudební podoba českého provedení vznikla za dohledu skladatelky ve spolupráci s Moravskou filharmonií Olomouc a dirigentem Petrem Vronským, spolupracují také někteří umělci Národního divadla.

    Nancy Van de Vate pochází z New Jersey, trvale však žije a tvoří ve Vídni a věnuje se kompozici a propagaci hudby – byla také u zrodu značky Vienna Modern Masters. Je prezidentkou Mezinárodního svazu skladatelek. Katalog jejích skladeb přesahuje číslo sto třicet, mezi nimi je přes deset oper.

    Operu Hamlet komponovala autorka na vlastní libreto déle než šest let, včetně vlastní instrumentace, sama pořídila i klavírní výtah. Dílo také už nahrála na CD.JOSEF HERMAN

    OHROMNÉ MALIČKOSTI tradiční jednodenní festival divadelních, hudebních a výtvarných produkcí se odehraje 31. května tradičně v Divadle Na zábrad. Má dvě části: odpolední Hřiště pro děti a večerní Hernu pro dospělé. Vystoupí například Hana Voříšková, Eva Vrbková a Malé domácí spotřebiče band, Doubravánek, Martin Myšička, Viliam Klimáček nebo BodyVoiceBand. Motto tohoto ročníku zní: Hória, dória, výdr um pum hejsasa,/ hória, dória, výdr um pum pum.RES

    Ohromné hubena-manas_fmt

    SVĚTOVÁ PREMIÉRA OPERY R. U. R. naplánovaná na 23. července letošního roku se odkládá na léto roku 2016. Důvodem je technická a provozní náročnost projektu. Oznámila to produkční opery Eliška Nováková. Produkční tým nyní jedná se všemi zainteresovanými stranami o náhradním termínu premiéry. Věřím, že přesný termín bude znám do konce června, řekla Nováková.RED

    • Autor:
    • Publikováno: 27. května 2015

    Komentáře k článku: Bylo & bude

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,