Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

7/2024

ročník 33
2. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Bylo & bude

    Bylo

    BRUNDIBÁR I DNES UŽITEČNÝ Dětská opera Hanse Krásy Brundibár se za války hrála v terezínském ghettu. Hned dvě její provedení připomněla sedmdesát let od konce druhé světové války. A zdaleka nešlo jen o výročí.

    V ZŠ Dukelská v Českých Budějovicích měla nápad nastudovat operu se svými žáky učitelka Ladislava Polická, režisérka Veronika Riedlbauchová ji vypravila na jeviště vykryté jen velkoplošnými obrazy, které žáci stvořili v průběhu představení. Dvě provedení (22. a 23. května) se odehrála v Jihočeském divadle v rámci Ateliéru 3D, jehož prostřednictvím chce divadlo oslovit k pravidelné spolupráci školy v regionu – po celém světě se to nedělá jinak. Divadlo přispělo orchestrem řízeným Janem Bubákem. Následující přednáška o holocaustu upozornila na jedinou zdejší žijící pamětnici terezínského ghetta Martu Kotvovou. Její pohnuté osudy stručně a věcně převyprávěl její vnuk – myslím, že mu vrstevníci porozuměli.

    V Brně se studium Krásovy opery stalo osou několikaměsíčního sociálního programu s romskými dětmi nazvaného Brundibár z ghetta – vlastně navázalo na provedení opery Luďkem Golatem s romským sborem v Ostravě (2001). V obou případech se to mnohým hodně nelíbilo!

    Brundibár1_fmt

    Děti v Terezíně si hraním opery odpočinuly od děsivé reality, romské děti mohly nahlédnout do lepších životních možností, než jaké znají z Cejlu. Režisérka Linda Keprtová je s dalšími spolupracovníky na zkouškách seznamovala se základy pohybu a jednání, Jana Suchomelová s Martinem Ptáčkem je učili zpívat, všichni, včetně dramaturga Josefa Škarky (a výtečného Brundibára!), organizovali setkání, zkoušky, výlety, informovali na facebooku. Profesionálové pracovali ve svém volném čase. Divadlo na Orlí (5. a 6. června) bylo nabité, sedělo se a stálo, kde se dalo. Atmosféra skvělá!

    Obě provedení opery byla hravá, nepopisná. Potěšila na duši. Hlavně ale naplnila jednu z hlavních funkcí divadla – opravdu se od nepaměti nehraje jen pro prvoplánovou zábavu. JOSEF HERMAN

    KAREL BROŽEK 80 Desátá Slavnost UNIMA byla 28. května věnována nedožitým osmdesátinám významného českého režiséra Karla Brožka. Ten byl společně s Jurajem Herzem, Jiřím Srncem nebo Janem Švankmajerem příslušníkem legendární první skupiny absolventů katedry loutkářství DAMU. Ve foyeru Říše loutek byla otevřena komorní výstava o jeho životě a díle, promítaly se filmy, v nichž vystupoval, a byly uvedeny dvě loutkové inscenace, které vytvořil pro Národní divadlo marionet (Don Giovanni a Kouzelná flétna – nová verze z roku 2012 s výpravou Marka Zákosteleckého). Představen byl i jeho čerstvě vydaný knižní režisérský profil, který sestavili Jan Dvořák a Nina Malíková a vydalo nakladatelství Pražská scéna.Jan Dvořák

    BOGZA A KOCÁN ZAZPÍVALI V KOSTELE V kostele Povýšení sv. Kříže v pražské Vinoři se už několik let daří organizovat pozoruhodné koncerty. Stojí za nimi Robert Rytina, nyní místostarosta, spolu s dalšími vinořskými zastupiteli, a také s panem farářem zdejší římskokatolické farnosti, moudrým a laskavým P. Pavlem Jančíkem. Dobročinné koncerty končívají milým posezením na přilehlé faře. V neděli 7. června tu dokonce zpívali špičkoví operní pěvci, sopranistka Anda-Louise Bogza a basista Štefan Kocán, který už okusil i newyorskou MET. Jak vidět, ani v operním světě nejde vždycky jenom o peníze. Z kůru za doprovodu varhaníka Miroslava Sekery sólisté zazpívali duchovní skladby, árie barokních oper, ale zazněl i operní Mozart, Puccini, Frank či Saint-Saëns. Operní pěvci se sice nemohou proměnit v dokonalé specialisty na duchovní hudbu, zvláště když Bogza právě končila přípravu krajně dramatické Lady Macbeth ve Státní opeře, nicméně oba prokázali schopnost výtečně interpretovat i stylově odlišný repertoár. Výběr z Biblických písní Antonína Dvořáka pak Štefan Kocán podal s obdivuhodným smyslem pro jejich duchovní obsah a zejména pro potřebu zazpívat je prostě a přirozeně, jako meditaci či zpověď, nikoli jako efektní operní árie. Bravo! JOSEF HERMAN

    ZÁBRADLÍ REPREZENTOVALO V právě končící sezoně se tvorba Divadla Na zábradlí dočkala řady pozvání na zahraniční scény a festivaly. V poslední době Zábradlí představilo své inscenace v Bulharsku, Německu, Maďarsku, na Slovensku, v Chorvatsku… Z rijeckého festivalu si divadlo odvezlo cenu za nejlepší dramaturgii za inscenaci Jana Mikuláška a Dory Viceníkové Buržoazie.

    V červnu Zábradlí navštívilo prestižní bulharský mezinárodní festival Varna Summer, jehož cílem je propojovat východní a západní kulturu přes současný tanec, drama a performance. Uvedlo zde Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J. Inscenace, která silně vyvěrá z českého kontextu a konkrétního osudu filmaře Pavla Juráčka, sklidila ve Varně velký ohlas.

    vinor4_fmt

    Po nedávném zájezdu Divadla Na zábradlí s inscenací Jana Friče Velvet Havel do Berlína se herci do hlavního města Německa znovu podívali s inscenací Europeana v režii Jana Mikuláška. S touto scénickou adaptací novely Patrika Ouředníka objelo divadlo kus světa, nejvzdálenější destinací byla loni Kolumbie. Tentokrát se Europeana v berlínském Theater am Pfefferberg odehrála v rámci kulturních Dnů Prahy a Berlína, které v rámci výročí dvacetiletého partnerství zorganizovaly radnice hlavních měst.

    Po loňském úspěchu Europeany na festivalu nové dramatiky ve Wiesbadenu, kde inscenace dokonce získala cenu publika, se dalo očekávat, že Ouředníkův pohled na dějiny bude v Německu rezonovat – což berlínští diváci potvrdili.RED

    MĚSTSKÉ DIVADLO V BRNĚ 70

    Tady je Mošovo, zvykli si říkat Brňané areálu Městského divadla v Brně. Právem, ať se to komu líbí, nebo nelíbí, je to divadlo (dříve známé pod názvem Divadlo bratří Mrštíků), které má smysl, diváky a může se směle ohlédnout za sedmdesáti lety své činnosti. Výročí se slavilo 6. června ve dvoraně divadla pod prudkým letním sluncem, grilovalo se, pilo víno a pivo, děti si hrály na pískovištích a rodiče sledovali Art bazar – živé vysílání rozhlasového pořadu Zdeňka Junáka s místními držiteli Cen Thálie, módní přehlídku zdejších proslulých divadelních kostýmů, grilování selat Aloise a Viléma i vaření s Alešem Slaninou. Mohli si projít zákulisí divadla, či si jen tak posedět, zazpívat, zatančit. Oslavy zakončilo koncertní provedení rockové opery Jesus Christ Superstar – při něm si už nebylo ve dvoraně ani kam stoupnout!JOSEF HERMAN

    Bude

    ARMEL V PLZNI Mezinárodní festival a soutěž Armel je chytrý projekt (letos již osmý ročník), který konfrontuje několik produkcí zpravidla středoevropských operních domů. Původně v Szegedu, nyní v Budapešti. Všechny inscenace vysílá přímým přenosem stanice Arte a jejich záznam zůstává půl roku k dispozici na webu festivalu. Z České republiky se do festivalu poprvé zapojila ostravská opera za Luďka Golata, s ním projekt přešel v roce 2010 do Plzně, kde se ho letos pokusili vtěsnat do programu Plzně – evropského hlavního města kultury. V jakémsi volném dovětku budapešťské přehlídky (29. června−3. července) se čtyři inscenace představí ve Velkém divadle, včetně plzeňského soutěžního nastudování aktovek Nikolaje Rimského-Korsakova Mozart a Salieri a Sergia Rendina Významné tajemství (premiéra 20. června v režii Tomáše Pilaře, festivalové představení 24. června). Musiktheater z Antverp představí operu Private View Annelies Van Parys (5. července), Národní divadlo z Miškolce zahraje Mozartova Dona Giovanniho (6. července) a Národní divadlo ze Szegedu Mozartovu Kouzelnou flétnu. Škoda, že do Plzně nezajedou i produkce English Touring Opera z Londýna (Gaetano Donizetti: Obležení Calais – mohla hodně přispět k debatám o aktualizaci operních inscenací, neboť města se obléhala, obléhají a, bohužel, obléhati budou) a Napoca Hungarian Opera z rumunské Kluže (W. A. Mozart: Figarova svatba). Dokonce se jednu chvíli zvažovalo, že by se inscenace Armelu zastavily i v Praze, leč nebyl zájem. Obávám se, že není ani u pořadatelů Plzně EHMK, v jeho programu Armel nefiguruje a ani divadlo spojení s Plzní EHMK nedeklaruje. JOSEF HERMAN

    S POHÁDKAMI DO BRAZÍLIE Divadelní seskupení Lokvar (jméno je odvozeno od příjmení zakladatelů, jinak herců Divadla v Dlouhé, Ivany LOKajové a Petera VARgy) představuje invenční verze loutkových pohádek a v nejbližších týdnech bude těšit dětské publikum v Brazílii. S tituly Český Honza a Malá mořská víla vystoupí herci Markéta Pellarová Mráziková, Peter Varga a Martin Veliký postupně ve městech Brasília, São Paulo, Belo Horizonte a Rio de Janeiro. Na „šňůře“, která potrvá od 29. června do 27. července, budou s portugalskou verzí pomáhat brazilští studenti herectví-stážisté, kteří za svými kolegy už v červnu přiletěli do Prahy. Akci podporuje Česká ambasáda v Brazílii a Centro Culturais Banco do Brasil.BR

    LOKVAR_fmt

    ZA DVEŘMI Sedmý ročník festivalu pouličního umění proběhne od 13. do 18. července v pražských ulicích a na holešovickém Výstavišti. Diváci mohou například porovnat, jak se inspirovali Alenkou v říši divů Lewise Carrolla čeští a zahraniční umělci. Mezinárodní Serious Clowns, který tvoří Adam Read (jenž spolupracoval s proslulým Cirque du Soleil) a Fyodor Makarov (spolupracovník Slavy Polunina), představí 15. a 16. července na Výstavišti pouliční klaunerii The Lost Wheels of Time. Projekt Alenka! uvedou 17. července čeští divadelníci ze skupiny Long Vehicle Circus na Můstku.LDS

    NULTÝ BOD – festival tanečního a fyzického divadla se uskuteční ve dnech 13.–18. července v Divadle v Celetné. Festival zahájí chorvatský performer Matija Ferlin se svým sólovým představením Sad Sam Almost 6. Zkoumá v něm mysl dítěte, které nemá vybudované podmíněné reakce. Mezi vrcholy festivalu jistě bude patřit duet Jara Viňarského a Marka Menšíka. Jejich Animal Inside vznikl na motivy stejnojmenné knihy maďarského spisovatele Lászla Krasznahorkaia a německého malíře Maxe Neumanna. Pražské publikum ho může zhlédnout 17. července.LDS

    LÉTO S ROMEEM A JULIÍ Tři letní projekty více či méně inspirované Shakespearovou tragédií Romeo a Julie měly či budou mít premiéru v červnu. Divadlo Koňa a Motora uvedlo 21. června v rámci královéhradeckého Open Air Programu homosexuální verzi slavného příběhu o lásce. Jen o několik dní později – 25. června – bude na Pražském hradě v rámci Letních shakespearovských slavností poprvé uvedena inscenace Romea a Julie v režii dua SKUTR, v hlavních rolích se představí Tereza Voříšková a Jan Sklenář. Nejtajuplnější projekt s názvem O něco horší než Romeo: tragédie z rozmaru vznikl na základě reinterpretace tří textů – hry Romeo a Julie, románu Temná energie současné německé autorky Juli Zeh a spisu filosofa Sørena Kierkegaarda Svůdcův deník. Inscenace měla premiéru 11. června ve výstavních i divadelních prostorách MeetFactory.LDS

    Petr Kolečko předává po sedmi sezónách v pozici uměleckého šéfa A studia Rubín prostor profesně mladším kolegům: Sám jsem kdysi jako student nadával na to, že umělečtí šéfové pražských scén jsou ve svých rolích déle, než je potřeba, a tak se teď nechci dopustit stejného prohřešku. Uměleckým šéfem se stává Kryštof Pavelka.red

    • Autor:
    • Publikováno: 24. června 2015

    Komentáře k článku: Bylo & bude

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,