Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Bylo & bude 12/2015

    Bylo

    Nedožité narozeniny PETRA LÉBLA (50) a JANA GROSSMANA (90) byly 24. května připomínány v Divadle Na zábradlí. Vlasta Smoláková sestavila komponovaný večer, ve kterém Petra Špalková, Magdaléna Sidonová, Jiří Ornest a Tomáš Palatý četli rozmanité dopisy, vzkazy a připomínky Petra Lébla (Ivanu Vyskočilovi, Vladimíru Morávkovi i jevištnímu mistrovi), zápisy ze zkoušek a další dokumenty. Mluvené slovo bylo prokládáno projekcemi – především kratičkými pasážemi z Léblových inscenací. Příjemný, nápaditý večer by to byl, kdyby se téměř nevytratil Grossman. Ten byl zpřítomněn opravdu sporadicky – několik málo minut se na plátno promítaly úryvky z inscenací Král Ubu, Don Juan a Largo Desolato.

    V rámci večera byla také pokřtěna nová publikace Petr Lébl 50, kterou vydává Institut umění – Divadelní ústav.LDS

    MARTINŮ FEST Malé městečko Polička na Českomoravské vrchovině si svého proslulého rodáka Bohuslava Martinů považuje. Poosmnácté k jeho poctě uspořádali Martinů Fest, jehož koncerty byly ve velkém sále Tylova domu přístupné zdarma. Letos vystoupili: sbor Martinů Voices se sbormistrem Lukášem Vasilkem, kolumbijsko-švýcarský klavírista Juan David Molano a švýcarský Beethoven Quartet. S výjimkou závěrečného koncertu (24. května), výtečně obsazeného Pražskou komorní filharmonií s dirigentem Jiřím Bělohlávkem a houslistou Františkem Novotným. Ten nabídl v přímém televizním přenosu špičkové interprety i výjimečný a zdejšímu kraji přiléhavý repertoár: kdy byla naposledy ke slyšení Slovácká suita Vítězslava Nováka? K tomu Martinů Koncert pro housle a orchestr a na závěr „Linecká“ symfonie W. A. Mozarta. Vše provedeno precizně, stylově čistě. Radostné muzicírování!HER

    MEMENTA A STÍNY NAŠÍ DOBY

    Nadace Charty 77 předala 27. května v rezidenci pražského primátora dvě ze svých tradičních cen.

    Charta-cena_sttopard_k_fmt

    Cenu Františka Kriegla, která se od roku 1987 uděluje za občanskou statečnost projevenou bez ohledu na osobní prospěch a možná rizika, převzali zástupci Činoheráku Ústí za neústupnost, s jakou vzdorovali primitivnímu nátlaku, demagogii a likvidačním mocenským manýrám ze strany vedení města Ústí nad Labem. Porota rozhodovala ve složení: Jan Dus, Martin Groman, Jana Horváthová, František Janouch, Miloš Rejchrt (předseda poroty), Břetislav Rychlík, Jiřina Šiklová a Jaroslav Veis.

    Charta-cena_sttopard__fmt1

    Cenu Toma Stopparda, která je udělována od roku 1983 autorům českého původu za významné, převážně esejistické dílo, inspirující zejména svým myšlenkovým přínosem, obdržel A. J. Liehm za knihu Názory tak řečeného Dalimila s přihlédnutím k celoživotnímu esejistickému a kritickému dílu. Porota rozhodovala ve složení: Miroslav Balaštík, Petr Hrtánek, František Janouch, Martin Machovec, Stanislav Komárek (předseda poroty) a Petr Šrámek.

    Laudatio k ocenění ústeckého Činoheráku přednesl etislav Rychlík. V jeho úvodu řekl: Příběh likvidace Činoherního studia v Ústí nad Labem je mementem naší doby. To společně s tupým, komerčním mainstreamem, který se na nás valí z masových médií, zvyšuje odpovědnost nás všech za svoje dílo i předpokládá nemalou míru osobní statečnosti.

    Miroslav Balaštík se v laudatiu A. J. Liehmovi zamyslel nad stíny, které provázejí českou polistopadovou společnost. Své vystoupení zakončil slovy: Nevím, jestli je česká společnost dnes v stavu, kdy je schopná se vyrovnat se svým polistopadovým stínem. Věřím však, že pokud si dnes připomínáme a oceňujeme to, co A. J. Liehm vykonal pro světovost české kultury v padesátých a šedesátých letech zde, jak ji propagoval ve světě v letech sedmdesátých a osmdesátých a jak se dral o to, aby česká kultura neustrnula v provincionalismu v letech devadesátých a nultých, pak jsme tím možná vrhli trochu světla do tohoto stínu.HUL

    FRANTIŠEK SKŘÍPEK se 29. května (před uvedením poslední premiéry letošní sezony – Chaplina Pavla Kheka a Lenky Smrčkové) rozloučil s věrnými diváky i spolupracovníky. Ve funkci ředitele Městského divadla Mladá Boleslav končí v srpnu po jedenadvaceti letech.

    SOUTĚŽ O NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ DIVADELNÍ HRU, kterou vyhlásila divadelní a literární agentura Aura-Pont v návaznosti na 22 ročníků soutěže o Cenu Alfréda Radoka, má vítěze.

    1. místo – Dodo Gombár: Peniaze

    2. místo – Adam Votruba: Arizace

    3. místo (sdílené) – Magdaléna Mikulová: Il Duetto (Das Duett) a Anna Sobotková: Ich Adolf

    Soutěžilo 57 textů od 49 autorů či autorských dvojic. Z toho deset bylo ve slovenštině.

    Po předloňských apokalyptických a loňských volebních hrách se letos autoři zřejmě inspirovali výročím druhé světové války. Nápadným tématem tohoto ročníku totiž bylo časté vztahování se k dějinám, zejména k výrazným postavám nacismu, a to v několika případech vysloveně ironickým, karikujícím způsobem, říká členka poroty, dramaturgyně Ilona Smejkalová. Zdá se mi, že to není náhoda, že se do textů vždy nějakým způsobem promítne to, o čem se ve společnosti právě mluví.

    Porota letos pracovala ve složení Andrea Dömeová, Lucie Němečková, Miroslav Ondra, Jitka Sloupová, Ilona Smejkalová, Jan Šotkovský a Martin Velíšek.RED

    Studio ALTA součástí mezinárodní sítě Trans Europe Halles (TEH) Jako první pražská kulturní instituce se holešovické Studio ALTA stalo členem organizace, která sdružuje přes sedmdesát nezávislých kulturních center – obvykle vybudovaných v opuštěných industriálních objektech – a podporuje jejich mezinárodní spolupráci.

    Jsem ráda, že se Studio ALTA připojilo ke kulturní síti, která vnímá jako nesmírně důležité podporovat umělce a zároveň se starat o své okolí, revitalizovat nejen chátrající budovy, ale i duše všech lidí, prostřednictvím dialogu, hledání překvapivých řešení a podpory angažovaného umění, vysvětluje význam členství v TEH ředitelka Studia ALTA Lucia Kašiarová.

    Studio ALTA funguje od roku 2007 jako platforma spojující profesionální divadlo a zkušebnu s komunitními aktivitami a představeními pro děti. V únoru 2015 se Studio ALTA rozrostlo do dvou nových hal, které slouží jako ateliéry nebo zkušebna pro soubory „bez domova“.RES

    CENU EVALDA SCHORMA za překlady her – Harmonie Mika Myllyahy a Hřiště Okko Lea – převzal v Divadle Na zábradlí Otto Kauppinen, student brněnské JAMU.

    Cena Evalda Schorma za původní hru, dramatizaci či překlad hry (do češtiny dosud nepřeložené) je určena pro studenty a je spojena s finanční odměnou pro autora (nebo kolektiv). Cena je udělována každoročně na základě nominací, přičemž nominovat může jakákoli fyzická osoba, zejména však pedagogové a studenti výše uvedených škol a divadelní odborná veřejnost.RED

    Bude

    Konference STŘED ZÁJMU: DIVADELNÍ LEKTOR – LUXUS NEBO NEZBYTNOST? proběhne 12. června ve foyer Nové scény Národního divadla. Pořádají ji Institut umění – Divadelní ústav, Tvůrčí dílny Národního divadla a Kancelář Kreativní Evropa.

    Profesionální divadelní lektor nesměřuje primárně k výchově uměleckých talentů, ale k výchově kulturně aktivních a kriticky smýšlejících diváků a budování jejich vztahu k divadelnímu umění, vysvětluje Jana Cindlerová, jedna z přednášejících a kolegyně Terezy Strniskové, iniciátorky divadelního lektorství u nás. V ČR je pozice divadelního lektora dosud ojedinělá. Pionýrem v této oblasti se stalo Národní divadlo moravskoslezské, kde je lektor zaměstnancem divadla a současně členem neziskové organizace. Prostřednictvím grantů zajišťuje realizaci širokého spektra divadelně-vzdělávacích aktivit, úzce navázaných na repertoár a provoz NDM. Jsou určeny především školám, ale i širší divácké veřejnosti: workshopy pro třídy před představením, speciální animované dny, letní akce a tábory pro zájemce o všechny divadelní složky i systematické vzdělávání pedagogů.

    Konference na Nové scéně přiblíží lektorské programy Národního divadla, Divadla Drak, Švandova divadla, divadla Minor a Národního divadla moravskoslezského.VERONIKA BOUŠOVÁ

    Písečná žena V.Brtnick_fmt

    SUNA NO ONNA/PÍSEČNÁ ŽENA V sobotu 13. června se anglický park zámku Kozel stane jevištěm pro taneční soubor NANOHACH. Představení Písečná žena vzniklo podle stejnojmenného románu japonského spisovatele Kóbó Abeho a je součástí plzeňského Japan festu. Jde o příběh tří žen v písečné krajině, které jsou naprosto smířené s osudem a uvězněné v prostředí, kde jiní lidé nepřežijí. Strážní věž a její světlo nedovoluje spát ani snít. Koncepce představení je pro nás výjimečná pojetím a umístěním do městských parků nebo zahrad, které po setmění nabízejí nevšední, tajemnou a napínavou atmosféru, která je velmi koncentrovaná díky choreografii samotné a pro tanec velmi neobvyklým zdrojům světla a světelné režii. Vše je umocněno dramatickou hudbou a zvukem. Náhodnému kolemjdoucímu – potažmo divákovi, který není na výstup připraven, se může stát, že bude překvapen a o to více stržen děním, přibližuje inscenaci producent Honza Malík. Choreografka Lea Švejdová se představí spolu s Terezou Hradílkovou a Martinou Lacovou. Kromě souboru NANOHACH vystoupí v rámci improvizovaného tanečního projektu japonský tanečník a choreograf Yukio Suzuki.VĚRA NOVOTNÁ

    MATEŘINKA, mezinárodní festival profesionálních loutkových divadel, zaměřený na inscenace pro děti předškolního věku, se uskuteční v Liberci ve dnech 16. až 20. června. Dvacátý třetí ročník tradičně nabídne výběr soutěžních představení – přijedou pražský Minor s autorskou inscenací Anežka chce tančit či plzeňská Alfa s Pohádkami ovčí babičky, domácí (tedy Naivní divadlo Liberec) uvedou svou oceňovanou pohádku O beránkovi, který spadl z nebe. Ani letos nebudou chybět zahraniční hosté – kanadští a francouzští loutkáři z Le théâtre des Petites Âmes a Compagnie Garin-Troussebœuf představí inscenaci Jablko, která je inspirována básněmi haiku z Quebecu a Francie. Děti mohou také navštěvovat dvoudenní workshop Báry Hubené s názvem Dřevěná dílna.LDS

    Letošní ZLOMVAZ FESTIVAL je součástí Pražského Quadriennale 2015, obě akce proběhnou ve dnech 18. až 28. června. Šedesátka zlomvazáckých představení bude prezentována na DAMU i na Jungmannově náměstí. Snažíme se, aby byl letošní Zlomvaz pestrý a inovativní. Při výběru z dvou set přihlášených projektů jsme kladli důraz na vizuální stránku, interaktivitu a nekonvenčnost. Zároveň jsme se řídili tématem stěžejním pro celý letošní ročník PQ, což je Sdílený Prostor: Hudba Počasí Politika, uvedla Markéta Bodoríková, studentka produkce. Součástí festivalu bude také SpaceLab OFF Program, který se uskuteční v třípatrové budově na Malé Straně a nabídne především hudební projekty. Vystoupí například Monikino kino, Kyklos Galaktikos, Kopyrajt a další zástupci mladé české scény. Meeting point bude sloužit jako výstavní prostor s názvem PQ_PRIVAT a scénografky a scénografové z katedry alternativního a loutkového divadla DAMU z něj vytvoří živý byt s užitou scénografií.LDS

    Beckettomotive - DAMU_fmt

    • Autor:
    • Publikováno: 9. června 2015

    Komentáře k článku: Bylo & bude 12/2015

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,