Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    BuranTeatr hostuje v Divadle v Celetné

    Divadle v Celetné se letos opět představí brněnský soubor BuranTeatr. 3. – 5. srpna 2020 zde uvede tři ze svých inscenací: pohybovou performanci se spirituální tématikou Rabbuni, činoherní grotesku Divadelník a dystopickou komedii Kincugi aneb Věř si, čemu chceš. Uvedením trojice velmi odlišných projektů BuranTeatr ukazuje rozmanitost a nespoutanost své tvorby a šíři svého repertoáru.

    Rabbuni. Foto: archiv divadla.

    BuranTeatr vznikl (původně pod názvem divadlo Tramtárie) v roce 2003 v Brně jako profesionální divadelní soubor pod vedením Jana Šotkovského a Michala Zetela. Od roku 2015 je jeho uměleckým ředitelem Juraj Augustín.

    Soubor se vyznačuje různorodou dramaturgií, která sleduje více tvůrčích linií a obecně se dá považovat za velmi otevřenou a inkluzívní. V několika posledních sezónách tak „Burani“ pracují s různými divadelními žánry – od činohry přes kabaret až po fyzické divadlo a pohybové básně. Jedno však mají inscenace na jejich repertoáru společné: přinášejí tragikomický obraz světa s podtóny filozofické morality a jejich klíčovými tématy bývají životní iluze, sebeobelhávání a hledání vztahu člověka k ostatním.

    Kincugi aneb Věř si, čemu chceš. Foto: archiv divadla.

    První bude 3. srpna uvedena sólová, čtyřicetiminutová pohybová performance Rabbuni, pojednávající o uvědomování si vlastní podstaty. Silvie Kudelová, absolventka oboru Taneční a pohybové divadlo a výchova na JAMU, v ní skrze vnitřní rozhovor s Mistrem reflektuje prožitek oddělenosti a jednoty, jenž může být připodobněn k růstu stromu. Na inscenaci dále spolupracovali například skladatel Ondrej Kalužák nebo tanečnice a terapeutka Roberta Legros Štěpánková.

    O den později se představí inscenace dramatu slavného rakouského autora Thomase Bernharda Divadelník v režii M. Zetela. Tvůrci ji popisují jako „hořkou grotesku o divadelníkovi, který touží po velkém uměleckém výkonu, kterým by změnil svět. V této touze mu ale brání všeobecná malost a diletantství okolního života. Jeho soubor tvoří jeho rodina, jeho štaci venkovská hospoda.“

    Divadelník. Foto: archiv divadla.

    Poslední inscenací v Celetné bude dystopické (ko)mediální leporelo Kincugi aneb Věř si, čemu chceš. Realizační tým v čele s režisérkou Terezou Říhovou a dramaturgyní Hanou Marvanovou se ponořil do zpracování tématu socio-ekonomické krize a fake news. Přinášejí prý také návod, jak přijmout i konec civilizace s humorem.

    A zde pár otázek pro uměleckého šéfa BuranTeatru Juraje Augustína:

    Jak byste v krátkosti charakterizoval umělecký program BuranTeatru?

    V jednoduchosti ako centrum nezávislej scénickej tvorby v Brne. Sme tvorivá platforma, ktorá vytvára stabilné zázemie pre nezávislých tvorcov. Zameriavame sa na novú činohru, fyzické divadlo a hraničné divadelné formy. Networking, koprodukcie, workshopy a rezidencie sú pre nás rovnako dôležité ako samotné predstavenia. Je pre nás kľúčové projektové fungovanie, kde sa ku každému projektu pristupuje individuálne a vytvárame mu podmienky vzniku na mieru. Nie sme súborové divadlo, sme okruh umelcov, tvorcov, produkčných a technikov, ktorí zdieľajú rovnaké hodnoty, čo sa týka slobody, ekológie, demokracie a tvorby samotnej.

    Rabbuni. Foto: archiv divadla.

    Proč jste vybral pro hostování v Celetné právě tyto inscenace?

    BuranTeatr už niekoľko rokov po sebe, každé leto uvádza v Divadle v Celetnej niekoľko svojich inscenácií. Je to vždy prierez našich najnovších premiér a koprodukcií, ktoré sa nám za poslednú sezónu podarilo vytvoriť. Tento rok prinášame tri z piatich premiér. Štvrtá – koprodukčný, tanečný projekt LO.VE – sa nepodarila doviesť z termínových dôvodov. A piata je divadelno-pohybová inštalácia, ktorú uvádzame v priestoroch galérií, a pre tú nebol vyhovujúci priestor. Ale určite ju do Prahy v budúcnu dovezieme.

    Co je podle Vašeho názoru jádrem těchto inscenací? Co by rozhodně neměl divák minout?

    Ide o veľmi rôznorodý výber. Divadelník činoherným spôsobom spracúva krásny text praotca postdramatiky Thomase Bernharda. Kincugi je kritickou a humornou autorskou reakciou na dobu, v ktorej žijeme, a na problematiku hoaxov. A na záver som si nechal môjho osobného favorita – autorský projekt Rabbuni. Krásna, intímna, žensky jemná pohybovo-tanečná práca Silvie Kudelovej.


    Komentáře k článku: BuranTeatr hostuje v Divadle v Celetné

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,