BuranTeatr hostuje v Divadle v Celetné – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 5/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

5/2025

ročník 34
28. 5. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Zprávy

BuranTeatr hostuje v Divadle v Celetné

Divadle v Celetné se letos opět představí brněnský soubor BuranTeatr. 3. – 5. srpna 2020 zde uvede tři ze svých inscenací: pohybovou performanci se spirituální tématikou Rabbuni, činoherní grotesku Divadelník a dystopickou komedii Kincugi aneb Věř si, čemu chceš. Uvedením trojice velmi odlišných projektů BuranTeatr ukazuje rozmanitost a nespoutanost své tvorby a šíři svého repertoáru.

Rabbuni. Foto: archiv divadla.

BuranTeatr vznikl (původně pod názvem divadlo Tramtárie) v roce 2003 v Brně jako profesionální divadelní soubor pod vedením Jana Šotkovského a Michala Zetela. Od roku 2015 je jeho uměleckým ředitelem Juraj Augustín.

Soubor se vyznačuje různorodou dramaturgií, která sleduje více tvůrčích linií a obecně se dá považovat za velmi otevřenou a inkluzívní. V několika posledních sezónách tak „Burani“ pracují s různými divadelními žánry – od činohry přes kabaret až po fyzické divadlo a pohybové básně. Jedno však mají inscenace na jejich repertoáru společné: přinášejí tragikomický obraz světa s podtóny filozofické morality a jejich klíčovými tématy bývají životní iluze, sebeobelhávání a hledání vztahu člověka k ostatním.

Kincugi aneb Věř si, čemu chceš. Foto: archiv divadla.

První bude 3. srpna uvedena sólová, čtyřicetiminutová pohybová performance Rabbuni, pojednávající o uvědomování si vlastní podstaty. Silvie Kudelová, absolventka oboru Taneční a pohybové divadlo a výchova na JAMU, v ní skrze vnitřní rozhovor s Mistrem reflektuje prožitek oddělenosti a jednoty, jenž může být připodobněn k růstu stromu. Na inscenaci dále spolupracovali například skladatel Ondrej Kalužák nebo tanečnice a terapeutka Roberta Legros Štěpánková.

O den později se představí inscenace dramatu slavného rakouského autora Thomase Bernharda Divadelník v režii M. Zetela. Tvůrci ji popisují jako „hořkou grotesku o divadelníkovi, který touží po velkém uměleckém výkonu, kterým by změnil svět. V této touze mu ale brání všeobecná malost a diletantství okolního života. Jeho soubor tvoří jeho rodina, jeho štaci venkovská hospoda.“

Divadelník. Foto: archiv divadla.

Poslední inscenací v Celetné bude dystopické (ko)mediální leporelo Kincugi aneb Věř si, čemu chceš. Realizační tým v čele s režisérkou Terezou Říhovou a dramaturgyní Hanou Marvanovou se ponořil do zpracování tématu socio-ekonomické krize a fake news. Přinášejí prý také návod, jak přijmout i konec civilizace s humorem.

A zde pár otázek pro uměleckého šéfa BuranTeatru Juraje Augustína:

Jak byste v krátkosti charakterizoval umělecký program BuranTeatru?

V jednoduchosti ako centrum nezávislej scénickej tvorby v Brne. Sme tvorivá platforma, ktorá vytvára stabilné zázemie pre nezávislých tvorcov. Zameriavame sa na novú činohru, fyzické divadlo a hraničné divadelné formy. Networking, koprodukcie, workshopy a rezidencie sú pre nás rovnako dôležité ako samotné predstavenia. Je pre nás kľúčové projektové fungovanie, kde sa ku každému projektu pristupuje individuálne a vytvárame mu podmienky vzniku na mieru. Nie sme súborové divadlo, sme okruh umelcov, tvorcov, produkčných a technikov, ktorí zdieľajú rovnaké hodnoty, čo sa týka slobody, ekológie, demokracie a tvorby samotnej.

Rabbuni. Foto: archiv divadla.

Proč jste vybral pro hostování v Celetné právě tyto inscenace?

BuranTeatr už niekoľko rokov po sebe, každé leto uvádza v Divadle v Celetnej niekoľko svojich inscenácií. Je to vždy prierez našich najnovších premiér a koprodukcií, ktoré sa nám za poslednú sezónu podarilo vytvoriť. Tento rok prinášame tri z piatich premiér. Štvrtá – koprodukčný, tanečný projekt LO.VE – sa nepodarila doviesť z termínových dôvodov. A piata je divadelno-pohybová inštalácia, ktorú uvádzame v priestoroch galérií, a pre tú nebol vyhovujúci priestor. Ale určite ju do Prahy v budúcnu dovezieme.

Co je podle Vašeho názoru jádrem těchto inscenací? Co by rozhodně neměl divák minout?

Ide o veľmi rôznorodý výber. Divadelník činoherným spôsobom spracúva krásny text praotca postdramatiky Thomase Bernharda. Kincugi je kritickou a humornou autorskou reakciou na dobu, v ktorej žijeme, a na problematiku hoaxov. A na záver som si nechal môjho osobného favorita – autorský projekt Rabbuni. Krásna, intímna, žensky jemná pohybovo-tanečná práca Silvie Kudelovej.


Komentáře k článku: BuranTeatr hostuje v Divadle v Celetné

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,