Bohémy přizvali mladého brněnského režiséra Tomáše Studeného – jen z takových nabídek se zrodí nová tvůrčí generace!">
Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Bohémové z bulváru

    Velké uznání zaslouží ostravští, že k nové inscenaci Pucciniho Bohémy přizvali mladého brněnského režiséra Tomáše Studeného – jen z takových nabídek se zrodí nová tvůrčí generace! Studený chtěl příběh zahrát o dnešních umělcích, excentrických provokatérech, o nichž rádi čteme drby v bulváru a kteří tak úplně nevědí, co se svými životy. Jako ti tehdejší. Podařilo se mu to však jen v reáliích, nikoli po smyslu. Dnešní kumpáni i „blbnou“ jinak než u Pucciniho, na to však měl Studený zřejmě příliš respektu před skladatelem i první velkou prací. Sice je to lepší, než se na operní partituru silácky vytahovat, leč na moderní operní divadlo, k němuž Studený sympaticky tíhne, je to zatím málo. Nestačí na vzdušné scéně členěné světlem a průsvitnými panely rozehrát jen obvyklé situace, byť v parádním ryze současném vizuálu, poctivě i místy vtipně a nápaditě. Na můj vkus pak s příliš sentimentálně patetickým zakončením.

    Trojí (!) alternace jsou vesměs na úrovni, výhodné pro očekávanou dlouhou životnost inscenace, nevýhodné pro její originální tvar. Na premiéře ukázala francouzská sopranistka Frédérique Friess, proč ji už chtěli v Miláně, Římě, Hamburku a jinde: Mimi zpívá měkce, technicky, uvěřitelně prožitou postavu začíná od významu zpívaných „replik“ a končí přirozeným jednáním a osobnostním vkladem. Peter Berger byl na Rodolpha malinko hřmotný pěvecky i herecky, ázerbájdžánský barytonista Evez Abdulla byl tak i onak hybnější, Musettu ideálně sehrála, ovšem poněkud úzkým hlasem zazpívala Maria Fajtová. Dirigent Robert Jindra nevyladil a neztišil orchestr do až tak precizního zvuku, měřeno ovšem vysokou úrovní, jakou v Ostravě zavedl.

    V repertoáru ostravské opery má Bohéma zřejmě funkci divácky oblíbeného titulu a takové jsou zvláště dnes hodně zapotřebí. Je vizuálně atraktivní pro nejširší publikum, hudebně a pěvecky na úrovni, ukazuje nové zajímavé tváře. Kdyby „repertoárové“ kusy vypadaly všude takto! Tomáš Studený si vysloužil další nabídku – a jeho generační kolegové na takovou také právem čekají!

    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Giacomo Puccini: Bohéma. Režie Tomáš Studený, dirigent Robert Jindra, scéna Sylva Marková, sbormistr Jurij Galatenko. Premiéra 13. října 2011.


    Komentáře k článku: Bohémové z bulváru

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,