Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Bizár, co nemá chybu

    Dnes celosvětově populární postavičky Addamsovy rodiny se zrodily v roce 1938 v komiksu Charlese Addamse pro časopis The New Yorker, jejich historky tu vycházely až do autorovy smrti v roce 1988. A je skoro neuvěřitelné, že do širšího šoubyznysu se dostaly až v šedesátých letech televizním seriálem, počátkem osmdesátých let pronikly do hraného filmu, do animovaného dokonce až v roce 2019. Ale vydělávat na dalších produkcích postaviček nikdy nebyla žádná sázka na jistotu. Mimo jiné myslím proto, že s výstřední rodinou z viktoriánských časů není spojen jeden konkrétní příběh, každý další tvůrce si musí vymyslet příběh svůj a může i nemusí se trefit do momentálních diváckých preferencí. Má to ovšem i výhody, Addamsovi mohou vstupovat do libovolných časů a situací a hlavně se mohou sami donekonečna rozvíjet a varírovat, sice v pečlivě původním výtvarném pojetí, do kterého patří i jejich zatuchlý morbidní dům, ale mohou reagovat na stále nové podněty, situace, vstupovat do nových kontextů. A hlavně – vždycky se čeká na to, jak tvůrci komiksové postavy zobrazí svými prostředky. Od roku 2010 k nim přibyly i muzikálové v The Addams Family.

    Výstřední rodinka v akci: Alan Novotný (Gomez), Svetlana Janotová (Morticie), Matyáš Mičulka (Pugsley), Tomáš Sagher (Strýček Fester) FOTO TINO KRATOCHVIL

    Českou premiéru měla „hororová muzikálová komedie“ v Hudebním divadle Karlín v Praze (2014), stavěla na popularitě Lucie Bílé v prakticky hlavní postavě Morticie, manžela Gomeze střídal Jiří Korn s Jaromírem Dulavou a režisér Antonín Procházka nechal sólisty do určité míry hrát po svém. V Brně lpěl Stanislav Slovák na strojově přesné herecké souhře, na dodržování vtipně vymyšlených choreografií, prostě na bizáru, který je zcela přirozený. V manželské dvojici excelují Svetlana Janotová s Alanem Novotným, ostatně v obsazení není chyba, kapela šlape báječně, je na co se dívat a co poslouchat – prostě další ze zdejší předlouhé řady skvěle provedených show.

    Městské divadlo Brno – Andrew Lippa, Marshall Brickman, Rick Elice: The Addams Family. Překlad Zuzana Čtveráčková, hudební nastudování František Šterbák a Ema Javorová, režie Stanislav Slovák, scéna Christoph Weyers, kostýmy Andrea a Adéla Kučerovy, masky Jaroslav Milfajt, choreografie Martin Pacek, dramaturgie Miroslav Ondra. Premiéra na Hudební scéně 28. října 2023.


    Komentáře k článku: Bizár, co nemá chybu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,