Divadelní noviny Aktuální vydání 10/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

10/2024

ročník 33
14. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Bezruči a výzvy dnešní společnosti

    Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Dva tituly známé a dva neznámé. V sezóně 24/25 uvede Divadlo Petra Bezruče pod uměleckým vedením Jana Holce Ibsenovo drama Nepřítel lidu, adaptaci novely Viktora Dyka Krysař a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí.

    Foto Divadlo Petra Bezruče

    Každá hra má svá pravidla

    Prvním titulem v nové sezóně u Bezručů bude současné řecké drama o nástrahách tohoto světa Slepá skvrna. Mladá Evropanka Niki si pluje na vlnách svých životních úspěchů. Nečekaně však narazí a čelí osobnímu ztroskotání. Ve společnosti rozdělené na vítěze a poražené se najednou ocitla na druhé straně. Přizná si, že potřebuje pomoc? Jak překlenout dotčenou hrdost a najít nové cesty? Velké změny otevírají oči. Pohleďme jimi za horizont cynismu na rozbouřeném moři osobní tragikomedie. Možná tam čeká naděje. Autorem hry je Janis Mavritsakis, režie se ujme Klára Vosecká: Ve hře Slepá skvrna mě oslovilo téma sociální izolace a odcizení v moderní společnosti. Individualismus nahrazující smýšlení o společnosti jako komunitě, o niž je potřeba pečovat, je symptomatickou součástí naší doby. Navíc se jedná o řeckou tragédii – byť současnou, což dodává textu duchovní rozměr a možnost ponořit se do mytologie příběhu všedního dne, říká o hře režisérka.

    Jaká je cena pravdy?

    Počátkem roku 2025 se mohou diváci těšit na slavné drama Henrika Ibsena Nepřítel lidu, a to v novém bezručáckém hávu a v režii uměleckého šéfa Jana Holce. Doktor Stockmann tvrdí, že léčivé prameny v nových městských lázních jsou ve skutečnosti zdraví škodlivé. Vodu infikovala bakterie a celý systém potrubí bude třeba vyměnit. Kdo to však zaplatí? A kdo nahradí ušlý zisk? Chce nás doktor léčit, nebo pohřbít? Je s námi, nebo proti nám? Problémy mají jasnou příčinu i jasné řešení, přesto se nedokážeme hnout z místa. Jsme ochotni omezit osobní komfort v boji za životní prostředí a společné dobro?

    Krysy útočí

    Přichází krysař, aby město zbavil problému. Obyvatelé mu otevírají městské brány, ne však dveře do bohabojných a uspořádaných rodin. Poděkovat za služby ano, ale co nejdřív se rozloučit. Je potřeba si držet odstup a být na pozoru. Jeho jinakost je hrozivá a nebezpečná. Krysař je klenotem české literatury vycházející ze staré saské legendy, který dnes nabízí možnost zabývat se tématem identity, našich strachů, předsudků, otevřenosti či schopnosti naslouchat, uvádí k třetímu titulu sezóny dramaturg Peter Galdík. Adaptace a režie slavné novely Viktora Dyka Krysař se chopí režisérka Daniela Špinar.

    Je těžší být rodič, či dítě?

    Poslední novinkou sezóny bude text kanadského autora žijícího v Londýně Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí. Rodiče viníka a rodiče oběti školní šikany se setkají, aby společně našli odpovědi na otázky, které doposud unikaly jejich pozornosti. Jak se dostali až sem? Známe svět, ve kterém vyrůstají dnešní teenageři? A nestvořili jsme ho my dospělí? Hra současného kanadského dramatika je sondou do tématu identity mladých lidí, duševního zdraví, nástrah sociálních sítí a generační propasti. Otevírá oči a srdce dřív, než je pozdě, dodává režisér inscenace Jan Holec.

    • Autor:
    • Publikováno: 3. května 2024

    Komentáře k článku: Bezruči a výzvy dnešní společnosti

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,