Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Bez emocí, pouze protest

    Na protest zrušení inscenace Amadeus v režii Vladimíra Morávka podali v Divadle na Vinohradech výpověď – dramaturgyně Lucie Němečková, umělecký šéf Martin Stropnický a herec Jiří Frej. S Lucií Němečkovou přinášíme rozhovor, ve kterém detailně popisuje všechny okolnosti.

    Od kdy jste inscenaci připravovali?

    Na Amadeovi jsme s režisérem Morávkem začali pracovat v únoru loňského roku. A to intenzivně, protože Vladimír je ten typ režiséra, který se na inscenaci připravuje dlouhodobě a velmi důkladně. Martin Kraus, který měl hrát Amadea, bral od září hodiny klavíru a dirigování. Gabriela Vermelho, Michal Dalecký, David Steigerwald, Martin Falář zrušili kvůli zkoušení další závazky. Svůj čas si blokovalo dalších sedm lidí. Dan Fikejz pracoval na hudbě, Sylva Hanáková s Danielem Dvořákem byli připraveni na předávačku scény a kostýmů 7. března. Byla zajištěna autorská práva. 12. března měla začít Sára Bukovská korepetovat, 26. března měla být první čtená zkouška. První uvedení bylo v plánu 25. května. Titul jsme anoncovali divákům a abonentům. Vše probíhalo podle plánu a s plným vědomím pana ředitele Gregoriniho, který stanovil finanční limity pro celkový rozpočet, náklady na externisty, výpravu a pod., a tvůrci se zavázali to respektovat. Inscenace byla po všech stránkách ošetřena. Pro stažení Amadea neexistuje žádný relevantní důvod.

    Proč byla smlouva s Vladimírem Morávkem podepsána až 20. února? Je to běžná praxe?

    Je zvláštní, že režisér neměl ještě měsíc před začátkem zkoušení podepsanou smlouvu. Zvlášť, když někteří členové jeho týmu svou smlouvu podepsanou měli. Vladimíra Morávka zastupuje pan Srstka, takže se budete muset zeptat spíš jeho a také pana ředitele Gregoriniho, který smlouvu podepisuje za divadlo,. Za normální situace by však i takový postup mohl být přijatelný. Nový ředitel Tomáš Töpfer však dává uzavření smlouvy k tomuto datu do spojitosti se svým jmenováním 21. února. Pokud tím chce naznačit, že tato smlouva byla uzavřena jemu na truc, pak se mýlí, protože nikdo z nás až do 21. února netušil, že může a bude zasahovat do již stávající sezony. Jak vyplývalo z výběrového řízení, nový ředitel měl nastoupit až 1. září.

    Jaké finanční důsledky bude mít Töpferův nátlak?

    Jaké budou skutečné finanční důsledky nedokážu říct, to je v moci pana ředitele Gregoriniho a pana Srstky z agentury Dilia. Předpokládám ale, že odstupné v odpovídající výši by mělo být vyplaceno všem smluvně vázaným tvůrcům. Pokud vím, jde o režiséra, kostýmní výtvarnici a scénografa. Bez odškodnění by podle mého neměli zůstat ale ani ti, kdo byli vázáni ústní domluvou a kteří tak přišli o ušlý zisk. Plus sankce za nedodržení provozovací smlouvy. Proti této sumě odstupující ředitel staví předpokládaný rozpočet inscenace. První odhad, který ředitel Gregorini udával, činil 800 000 Kč, postupně ten samý odhad vyšplhal na milion a v Lidových novinách dokonce titulek uvádí cifru milion a půl. Zdá se mi to přehnané a účelově navýšené. Rozdíl mezi částkou vloženou do vzniku inscenace a částkou vyplacenou za sankce je v tom, že v prvním případě jde o peníze dobře investované do potenciálně úspěšné inscenace, kdežto v případě druhém o peníze nadarmo vyhozené, jakkoli jejich částka je nižší než částka investovaná. Ptáte se na peníze, ale já bych zdůraznila morální ztráty, ty přesahují jakékoliv ztráty finanční.

    Proč jste podala výpověď? Nemáte pro rozhodnutí ředitele Gregoriniho nejmenší pochopení?

    Svou výpověď jsem podala nikoliv na základě nějakých zjitřených emocí, nýbrž s rozmyslem. Ve stávající situaci jsem to viděla jako jedinou možnost protestu proti zastavení příprav zkoušení. Zásah považuji za profesně i lidsky naprosto nepřijatelný. Kroky ředitele Gregoriniho lze vysvětlit, ale ne omluvit či pochopit. Myslím, že neměl přistoupit na požadavek stažení Amadea, i když byl učiněn pod hrozbou stažení novým vedením v září. Je otázka, jestli by k tomu nakonec vůbec došlo. Nevěřím totiž, že by nový ředitel a jeho tým udělali takovou chybu, že by se zbavili úspěšné inscenace, o které by se jistě hodně mluvilo a na kterou by diváci byli zaručeně zvědaví. Podle mého měla inscenace Amadeus nakročeno k tomu být úspěšnou. Stejně jako jimi byly předchozí Morávkovy inscenace v DnV: Višňový sad, Ženitba a Cyrano. Amadeem měla vrcholit stávající sezona. Ani současné ani nové vedení nemůže za to, že výběrové řízení bylo vypsáno zcela necitlivě vzhledem k provozu divadla. Když však nerespektují přirozený chod divadla magistrátní úředníci, měli by ho respektovat divadelníci. Měla jsem za to, že nastupující tým je tým profesionálů, výsostných divadelníků a slušných lidí, kteří své ambice nebudou silově uplatňovat v rozporu s morálkou a etikou divadelní práce. Když už se nové vedení chtělo profilovat odlišným způsobem než to stávající, proč nepřišlo s novým titulem? Místo toho Amadea údajně přebírá nový umělecký šéf divadla Juraj Deák a chce tuto inscenaci uvést hned na počátku příští sezony? Současné vedení připravilo zodpovědně velmi kvalitní dramaturgický plán, ve kterém byly mj. tři české premiéry. Režírovat měli např. Radek Balaš (Jak udělat kariéru snadno a rychle), Martin Stropnický (Královu řeč), Martin Čičvák (Skleněný zvěřinec), Alice Nellis (Konkurs od Jean-Clauda Carrièra) a Michal Pavlík (Kočku na kolejích).

    Viz také článek Roztomilý despota přichází a anketa mezi režiséry Vymetená česká ulička.

    Lenka Dombrovská, Richard Erml

    • Autor:
    • Publikováno: 19. března 2012

    Komentáře k článku: Bez emocí, pouze protest

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,