Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Benefice pro Operu Plus

    Internetovému portálu Opera Plus stačilo pár let, aby se stal centrem debat a informací o operním i baletním umění. Jako snad všemu v této branži, i velmi užitečnému serveru chybí peníze na provoz, proto jeho zakladatel a provozovatel Vít Dvořák zorganizoval 24. listopadu v Sukově síni pražského Rudolfina benefiční koncert.

    Vít Dvořák s moderátorkou Jitkou Novotnou. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Vít Dvořák s moderátorkou Jitkou Novotnou. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Snad příjemná a dobře připravená akce něco vynesla, dík zaslouží především všichni vystupující, rozhodně ale ukázala, že Opera Plus má renomé, neboť se jí rozhodly podpořit špičky zdejšího pěvectví. A to se pro nemoc musely omluvit ohlášené Anja Silja a Gabriela Beňačková.

    Jana Šrejma Kačírková a Pavel Černoch, u klavíru David Švec. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Jana Šrejma Kačírková a Pavel Černoch, u klavíru David Švec. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Tenorista Pavel Černoch přiletěl na jediný večer z Curychu, kde právě zpívá Števu v Janáčkově Jenůfě, kromě famózního provedení árie Adorna z Verdiho Simona Boccanegry předvedl propracované lyrické podání Prince z Dvořákovy Rusalky, také spolu s Helenou Kaupovou coby Rusalkou.

    Dagmar Pecková a David Švec. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Dagmar Pecková a David Švec. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Dagmar Pecková se brzy ráno po koncertě také musela vrátit za svými zahraničními závazky, nejlépe jí vyšla árie Johanky z Čajkovského Panny Orleánské.

    Štefan Margita. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Štefan Margita. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Do třetice Štefan Margita, u nás bůhvíproč opomíjený, ale třeba v Mnichově nebo v MET velmi ceněný Loge ve Wagnerově Ringu (právem, mohu doložit z Mnichova!), na koncertě se zaskvěl především árií Federika z Cileaovy Arlésanky.

    Barbora Perná a Roman Janál. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Barbora Perná a Roman Janál. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Roman Janál přidal pěkně prožitou árii o Večernici z Wagnerova Tannhäusera, Josef Škarka árii Kecala ze Smetanovy Prodané nevěsty, a Barbora Perná mazlivě provedenou píseň Musetty z Pucciniho Bohémy. Tedy kromě jiného z dvacítky čísel nabitého programu.

    Josef Škarka. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Josef Škarka. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Barbora Perná. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Barbora Perná. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Vít Dvořák koncert koncipoval, jak to bývá, s ohledem na pěvce a jejich přání, ale nelze přehlédnou snahu zakomponovat do koncertu dnes tak opomíjený český repertoár – závěr koncertu patřil hned třem výstupům z Dvořákovy Rusalky.

    Helena Kaupová s Pavlem Černochem zpívají Dvořákovu Rusalku. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Helena Kaupová s Pavlem Černochem zpívají Dvořákovu Rusalku. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Škoda, že scéna Prince s Rusalkou ze závěru opery nedošla až k proslulé modlitbě, která by asi emoce koncertu vyhnala ještě výš.

    Helena Kaupová, u klavíru David Švec. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Helena Kaupová, u klavíru David Švec. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    V rámci koncertu se poprvé udílely Výroční ceny Opery Plus – z kritikou nominovaných vybírali a po internetu několik měsíců hlasovali návštěvníci portálu. V mužích zvítězil Adam Plachetka, který však právě vystupoval ve své nyní mateřské Státní opeře ve Vídni a cenu převzal v zastoupení. V ženách dominovala Jana Šrejma Kačírková, která se blýskla i na samotném koncertu – snad nejvíc šperkovou árií Markéty z Gounodova Fausta.

    Jana Šrejma Kačírková zpívá šperkovou árii Markéty. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Jana Šrejma Kačírková zpívá šperkovou árii Markéty. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Famózně doprovázel David Švec, nejen výtečný pianista, ale především dramaticky cítící partner pěvců, který dokáže nahradit orchestr a vytvořit pěvcům inspirativní zvukový i výrazový prostor.

    Klavírista David Švec. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Klavírista David Švec. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Benefiční koncert se opravdu vydařil, i díky moderátorce Jitce Novotné. Byl věcnou oslavou zdejší opery, bez falešné pompy, o to však opravdovější a srdečnější. Upozornil na prostou, ale veledůležitou pravdu – že tu stále jsou a tvoří výsostní operní umělci. Ve všech generacích – zvláště potěšitelná je ovšem nejperspektivnější nejmladší. A že přinejmenším kvůli nim stojí za to pro operu dělat i něco nad rámec povinností, tak, ze srdce. Vzpruha do další obtížné existence českého operního divadla.

    Standing ovation. Foto Pavel a Petr Horníkovi.

    Standing ovation. Foto Pavel a Petr Horníkovi.


    Komentáře k článku: Benefice pro Operu Plus

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,