8/2024

16. 4. 2024

Na onkologickém oddělení

Prezentovat jako hlavní téma divadelního večera boj s rakovinou jistě nelze označit za komerční kalkul a nasazení hry izraelské autorky Anat Gov Happy End dramaturgii Městských divadel pražských ctí. Na jevišti Rokoka text realizuje Arnošt Goldflam a při hereckém zajištění rozprav mezi čtyřmi pa­cient­kami onkologického oddělení měl šťastnou ruku.

Anat Gov: Happy End

Dana Batulková jako celebrita Talja v inscenaci o rakovině Happy End FOTO ALENA HRBKOVÁ

Na uvolněné lůžko na nemocničním pokoji přibude známá herečka Talja (Dana Batulková). Jejími spolupacientkami jsou hrdá Chajale (Radka Fiedlerová), která přežila jako zázrakem koncentrační tábor coby novorozeně a nyní bojuje se zákeřnou chorobou, osobitá Miki (Jitka Smutná), která se zajímá o kdejakou alternativní metodu léčby, a konečně ortodoxní židovskou víru prezentující Emunale (Evellyn Pacoláková). Rozpravy všech čtyř o vlastních osudech a přístupu k chorobě doplňují svými vstupy věcná i empatická sestra Amalia (Hana Doulová), ředitel oddělení a v rámci omezených možností přiměřeně moudrý dr. Katz (Jiří Hána). Herečka Talja se od svých spolutrpitelek poněkud odlišuje – je přece jen celebritou a kolektiv posílila později, hybnou silou dramatu se stává její spor s doktorem o přerušení léčby, které by snad umožnilo dojít na konec života důstojněji.

Autorka psala z vlastní zkušenosti (sama rakovině v 59 letech podlehla). V programu k inscenaci se lze dočíst, že v Izraeli měla hra fenomenální úspěch a zájem o představení byl obrovský a díky tomu se rozpoutala mohutná celonárodní diskuse o problémech, které hra zpracovává. Obávám se, že česká inscenace takovou silou disponovat nebude, i když jí nelze upřít solidnost, poctivost a věrohodné herecké výkony. Text sám o sobě působí poněkud didakticky, takže i závažné problémy života a smrti a jejich drtivost poněkud oslabuje. Vylehčení tématu obstarávají komický výstup s výrobcem paruk (Zdeněk Velen) a „muzikálová“ čísla jak vystřižená z pokleslých televizních show. S pacientkami v nich zazpívají a zatančí zdatní členové minicompany, převlečení za zdravotníky, a inscenace využije jak pěveckého umu Jitky Smutné, tak tanečních schopností Dany Batulkové. I tyto flitry a hrou světel blyštící se výjevy však paradoxně rozpravy pacientek o boji s nemocí zpomalují.

Inscenace, které k dokonalosti leccos chybí, ovšem stojí za zhlédnutí, zvláště máme-li vůli neuhýbat před reflexemi o posledních věcech člověka.

Městská divadla pražská – Anat Gov: Happy End. Překlad Šárka Doležalová, režie a texty písní Arnošt Goldflam, scéna Tomáš Rusín, kostýmy Petra Goldflamová Štětinová, hudba Milan Potoček, dramaturgie Jiří Janků. Premiéra 28. března 2015 v Divadle Rokoko.

• Publikováno: 27. dubna 2015