8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza Kontext Zprávy

Arabská kultura se představuje

Ve čtvrtek 1. prosince byly v pražském Goethe-Institutu slavnostně otevřeny nové prostory, které široké veřejnosti představují arabskou kulturu. Až do poloviny března se zde budou konat výstavy, veřejné debaty, svá umělecká díla zde představí hostující jordánští umělci. Tematický prostor Ammán-Praha je zdarma přístupný ve všedních dnech od 9:00 (vždy minimálně do 19:00 hod.) a v sobotu dopoledne.

goethe-medium

Ve spolupráci s jordánským Goethe-Institutem přinášíme do Prahy kousek arabského světa a otevíráme dočasné zastoupení jordánské kultury na břehu Vltavy, vysvětlil programový ředitel pražského Goethe-Institutu Jakob Ráček.

V prvním patře Goethe-Institutu byly otevřeny rekonstruované místnosti, které představují jakousi vstupní bránu do Ammánu: umělecká díla, knihy, televizní most do liberální ammánské kavárny Books@Café, zvukové nahrávky nebo kartografické instalace jsou zdarma přístupné každému: Nejvýraznějším uměleckým dílem v prostoru je instalace PrayWay od skupiny Slavs and Tatars. Velkoformátový koberec-kniha, který slouží i jako sociální nábytek, dodává Ráček.

goethe-511_unbenannt

Součástí projektu Carte Blanche Middle East, v jehož rámci Goethe-Institut arabskou kulturu v Praze představuje, je i rezidenční program. Ten již má své první výsledky. Ammánský architekt a dekoratér Firas Hamdan zde představil první umělecké dílo, které vzniklo speciálně pro Prahu. Je jím náročný pugét rudých květin, který reflektuje umělcovy představy o Evropě: Je to samozřejmě klišé, ale když se u nás mluví o střední či východní Evropě, tak si všichni představíme komunismus. A sníh. A vodku. A blonďaté ženy. Proto i pugét pro Prahu musí být rudý jako komunismus a bílý jako sníh, vysvětlil Firas Hamdan, Nejsou to jen Evropané, kdo stereotypně vnímá nás, Araby. I Arabové mají na to, jak vypadá Evropa, často zkreslený pohled. A právě s těmito předsudky, klišé a stereotypy chci pracovat, dodal. Jeho rudý pugét pro Prahu je rovněž k vidění v Goethe-Institutu.

goethe-737_houdek_f5a8370

Vlastní tematický prostor Ammán-Praha a umělecké rezidence doplní kulturní program sestávající z debat, filmových projekcí či autorských čtení. Ve spolupráci s Člověkem v tísni se tak již v úterý 6. prosince v Goethe-Institutu uskuteční debata Uprchlická, nebo mediální krize?, 13. prosince bude šéfredaktor jediného časopisu s LGBT tématikou na Blízkém východě hovořit o postavení tamních sexuálních menšin a o vztahu islámu a homosexuality. 19. prosince uvede Goethe-Institut v pražské Městské knihovně za účasti režiséra Tamera El Saida jeho slavný film In the last Days of the City, který byl oceněn na letošním Berlinale.

///

• Publikováno: 5. prosince 2016