Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Královna druhá ostravská

    Volný inscenační triptych anglických královen italského bel canta v díle Gaetana Donizettiho pokračoval v NDM Ostrava druhou částí, operou Maria Stuarda (Marie Stuartovna) z roku 1835. Stejně jako ve vloni uvedené opeře Anna Boleyna jde o konflikt dvou hrdých žen, který Donizettiho kompoziční technika dokáže náležitě vyhrotit. V obou případech titulní role skvěle ztvárnila Jana Šrejma Kačírková, která se pěvecky ekvilibristickým partem Stuartovny vrátila v plné síle po nedlouhé mateřské dovolené. Belcantové opery u nás nejsou příliš frekventované právě pro technické obtíže pěveckých partů, Kačírkové se však podařilo spojit techniku s dramatickým výrazem do impozantní kreace! Slovenská pěvkyně Jana Kurucová (od roku 2009 v angažmá v Deutsche Oper v Berlíně) roli královny Alžběty zpívala uměřenější technikou, ovšem neméně vášnivě, spolu pak stvořily pěvecky, ženskou krásou a temperamentem dokonalou soupeřící dvojici – už jen pro ně dvě se vyplatilo Donizettiho operu uvést! Aby ukázaly, že bel canto není jen „krásný zpěv“, ale vypjaté emoce v až dryáčnicky vyhrocených situacích.

    Maria Stuarda

    Souboj královen Marie Stuartovny (Jana Šrejma Kačírková) a Alžběty (Jana Kurucová) se odehrává v ženské drátěné kleci – krinolíně FOTO MARTIN POPELÁŘ

    Leč těžko u nás hledat donizettiovské interprety, všem ostatním už do bel canta mnoho chybělo, škoda, že i rodilému Italu Lucianu Mastrovi v jediné důležité mužské roli Roberta, o nějž ty dvě soupeří víc než o království. Mastro nedokázal svůj projev ztišit a zkultivovat, forsíroval až do nejisté intonace bez výšek. Škoda přeškoda by byla jeho nádherného hlasu!

    Dirigent Tomáš Brauner volil přesná svižná tempa a dal orchestru potřebný esprit (škoda hráčských chyb). Linda Keprtová souboj královen skryla pod konstrukci krinolíny (co na tom, že pochází až z poloviny 19. století), správně se nezdržovala popisnými zbytečnostmi a vizuálně (herectvím) podpořila hudební drama – jen světla mohlo být víc, nemuselo se v afektu porazit tolik židlí a co znamenala oranžová košťátka (rusá jako vlasy Marie), jsem nepochopil.

    Nicméně famózní inscenace!

    Národní divadlo moravskoslezské Ostrava – Gaetano Donizetti: Maria Stuarda. Nastudováno v italském originále. Dirigent Tomáš Brauner, režie Linda Keprtová, scéna a kostýmy Eva Jiřikovská, sbormistr Jurij Galatenko, dramaturg Daniel Jäger. Premiéra 18. prosince 2014.


    Komentáře k článku: Královna druhá ostravská

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,