Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    2. dubna—15. dubna

    2. dubna

    Nepatřím nikam ČT art odvysílala dokument k pětašedesátým narozeninám (připadly na 31. 3.) zpěvačky, textařky a skladatelky Zuzany Michnové celovečerní dokument Jsem slavná tak akorát, který o ní v loňském roce natočila režisérka Jitka Němcová. V úvodu se autorka Michnové blízkých hudebníků ptá: Zemřela Zuzana Michnová. Co byste k tomu řekl? a překvapení přátelé netušíce zprvu, že jde o mystifikaci, reagují… Netradičně zpracovaný snímek dává vhlédnout do Michnové života. Zachycuje její působení v převážně mužském muzikantském světě od „hippie“ 60. let po dnešek. S hudebním doplňkem k tomuto snímku přišla firma Galén, jež pod názvem La Fabrika/Praha vydala doubleCD, které zachycuje ve filmu hojně citovaný koncert Zuzany Michnové a jejích přátel z 14. června 2012 v pražské La Fabrice při příležitosti oslav čtyřiceti let existence skupiny Marsyas. Vím, že jsme s tou muzikou nikdy nikam nepatřili. Hráli jsme na jazzovém festivalu v Lucerně, na bigbítových i folkových festivalech. A to se mi právě líbilo, říká o své skupině Michnová. Na jevišti se společně s ní objevila většina těch, které dokument zachycuje. Hrálo tam asi třicet muzikantů, což je na dnešní dobu neuvěřitelné, říká zpěvačka o koncertu, který nabízí aktuálně znějící – hodně rockový – průřez celou její tvorbou.hul

    michnová-jsem slavná t_fmt

    3. dubna

    Volá Londýn! Nakladatelství Supraphon vydalo autorem načtenou audioknihu vzpomínek herce a scenáristy Zdeňka Svěráka, ve které vzpomíná na svá válečná dětská léta Po strništi bos. Kniha, jež se skládá z krátkých minipříběhů, postřehů a komentářů zprvu zmateného, bojácného kluka žijícího v temné době, kdy poslech zahraničního rádia se trestal smrtí, a který je nucen se s rodiči přestěhovat z Prahy na venkov, kde se z něj postupně stává racionálně – byť dětsky a po svém – svět reflektující osobnost, byla loni s více než 56 tisíci prodanými výtisky nejúspěšnější českou knihou roku 2013. Svěrákův příběh bude podkladem pro stejnojmenný snímek, který chystá natočit jeho syn Jan.hul

    Ministerstvo kultury usiluje o zápis tradičního českého loutkářství do Reprezentativního seznamu nemateriálního dědictví kulturního lidstva spadajícího pod UNESCO. Základní podmínkou pro nominaci je zápis v národním seznamu. O tom bude rozhodnuto letos. Na příští rok je naplánováno podání návrhu na zápis seznamu UNESCO… Podat nominaci do UNESCO plánujeme společně se Slovenskem, což nám dává vysokou šanci na úspěch. Nadnárodní nominace jsou vítány… Nominace zároveň obsahuje návrh ochranných opatření, která do budoucnosti zabezpečí péči, ochranu a pravidelnou dokumentaci loutkářství… uvedl Jan Vondryska z ministerstva kultury.

    5. dubna

    V televizní anketě Ceny TýTý zvítězila v kategorii herečka i v absolutním počtu získaných hlasů Dagmar Havlová za roli v seriálu Sanitka. V kategorii herec bodoval Ivan Trojan, do Dvorany slávy vstoupila Jana Štěpánková. V kategorii zpěvák opět nikdo neporazil Karla Gotta, v kategorii zpěvačka obsadila první místo Lucie Vondráčková před Lucií Bílou. V kategorii zábavy zvítězil Karel Šíp, který svým pořadem Všechnopárty vyhrál i v kategorii pořad roku. Nejlepším seriálem bylo Vyprávěj.

    6. dubna

    Jubilejní – dvacátá – Česká taneční platforma poprvé v historii vyhlásila jména oceněných již v závěru festivalu. Cena za světelný design byla udělena dvěma tvůrcům inscenací. Získal ji kolektiv tvůrců projektu Karneval zvířat a Katarína Ďuricová za Korekci skupiny VerTeDance. Cenu diváků si odnáší Karneval zvířat Báry Látalové a kol. Tanečnicí roku se stala Andrea Opavská za výkon v inscenaci La Loba. Taneční inscenací roku byla vyhlášena Korekce souboru VerTeDance. Po prvním hlasování mezinárodní poroty měla však stejný počet bodů jako Boys Who Like to Play with Dolls Terezy Ondrové a Petera Šavela. Jedenáct členů poroty tak muselo hlasovat podruhé a rozhodnout se mezi jedním či druhým dílem. Korekce zvítězila těsným poměrem hlasů. Letošní ročník festivalu českého současného tance a pohybového divadla začal 3. dubna a byl zakončen v neděli 6. dubna slavnostním vyhlášením cen.

    7. dubna

    TV Česká televize ukončila čtrnáctidílný seriál Případy 1. oddělení, vysílaný od ledna. Úspěšný i kvalitní, protože rozumně čerpal z různých krimi formátů zdejších i zahraničních, aniž by je otrocky napodoboval. Hlavně však navázal na tradici chytrých českých detektivek, těch ze života, kde se skoro nestřílí, ale dedukuje, přitom chybuje, občas pomůže náhoda, než do sebe všechno logicky zapadne. Odpovídá tomu nejen scénář, vlastně volné rekonstrukce skutečných pražských případů po roce 1989, na nichž se spolu s Josefem Malindou podílel šéf kriminálky Josef Mareš, ale také věcná až reportážní kamera a v neposlední řadě osobité jednání kriminalistů: Ondřej Vetchý se dal čekat v roli perfektního profesionála, největším překvapením pro mě byl moudrý kriminalista „staré školy“ v podání Boleslava Polívky, a pak popleta v jisté nadsázce podaný Miroslavem Vladykou. Po vzoru amerických krimisérií nechyběly vztahy a situace na oddělení, ale bez love story, a bez náznaku happy endu – mizerný šéf kriminálky si vynutí prodloužení mandátu, vždyť někdo to zachránit musí. Končí se v hospodě u piva – jede se dál, tak jako v životě.Josef Herman

    1-origin-1904921_fmt

    Činoherák žije! Herci ze zrušeného souboru Činoherního studia/ /divadla v Ústí nad Labem veřejně v prostorách zrušeného ústeckého kina Hraničář oznámili, že soubor pokračuje pod názvem Činoherák Ústí. Azyl získal v prostorách tohoto (bývalého) kina. Fungovat chtějí jeho členové jako spolek, který bude financován ze soukromých peněz. Jejich ambicí je ustavit stálou scénu, která bývalé Činoherní studio plně nahradí. I když kromě Ústí nad Labem uvažuje spolek o přesídlení do Teplic, chce pokračovat zejména v Ústí. Společně s ústeckou univerzitou UJEP chtějí jeho členové rozvíjet nezávislou a svobodnou kulturu na severu Čech. První představení plánuje na polovinu května 2014. Spolek bude na Činoherní studio navazovat přímo, podařilo se mu totiž získat autorská práva k části inscenací zaniklé scény a také část fundusu. Předpokládáme, že budeme hrát například Zkrocení zlé ženy, Romea a Julii, Benefici a některé pohádky, oznámil manažer spolku Jan Kvasnička s tím, že se bude zkoušet i nový repertoár. Herci budou mít angažmá v jiných českých divadlech a do Ústí budou jezdit na konkrétní představení. Činoherák Ústí současně zprovoznil transparentní konto, na které mohou lidé darovat spolku peníze. Během prvního dne bylo na účtu více než 100.000 Kč a spolek dostal i nefinanční nabídky pomoci od firem i jednotlivců. (Více na i-DN)hul

    8. dubna

    Rumunská psychoterapie Pražské divadlo Alfred ve dvoře uspořádalo třídenní přehlídku současné rumunské nezávislé taneční scény. Festival, který nesl hrdý název Romanian Pulse, odstartovalo představení Realia (Bukurešť–Bejrút) čelného představitele rumunské taneční scény Mihaie Mihalcea, který momentálně pobývá v Berlíně, tvoří na Akademii der Kunste a touží se vrátit zpět do Rumunska a rozjet tam nezávislou taneční skupinu. Všechny uvedené produkce měly víceméně konceptuální rozměr. Tvůrci se formami různých mystifikací či přímých fyzických akcí snažili navázat přímý kontakt s dnešní rumunskou realitou, jež v podstatě nemá žádné tradice moderního nezávislého umění. Představení končila podnětnými setkáními a rozhovory tanečníků s diváky, na nichž Mihalcea mluvil mimo jiné o tom, že v Rumunsku existuje silná skupina umělců, kteří vstupují do společenského a historického diskursu o smyslu angažovaného umění dnes. (Více na i-DN)hul

    romanian pulse-vava_fmt

    Audioknihy mají asociaci Byla založena Asociace vydavatelů audioknih. Sdružuje devět největších společností, které se zabývají vydáváním nahrávek mluveného slova, obvykle vycházejícího z tištěných materiálů. Zakládajícími členy AVA jsou Radioservis, Supraphon, Tympanum, AudioStory, OneHotBook, Popron Music, Audioberg, Audiotéka a agentura Kristián. Spolek vznikl proto, aby zastupoval a prosazoval společné zájmy vydavatelů audioknih. V jeho představenstvu jsou Kateřina Konopásková (Radioservis), Alan Piskač (Popron Music) a Václav Tobořík (Kristián). První velkou akcí, s níž AVA předstoupí před veřejnost, bude spolupráce na vyhlášení Ceny Audiokniha roku 2013 16. května na veletrhu Svět knihy ve velkém sále střední haly Průmyslového paláce na výstavišti v Praze-Holešovicích. Jejím cílem je ocenit produkci kvalitních českých audioknih a motivovat tak vydavatele v jejich činnosti. Do sedmi kategorií (nejlepší obal, hudba, interpret, audiokniha pro děti a mládež, jednohlasá audiokniha a vícehlasá audiokniha) nominují sami vydavatelé nahrávky, které považují za nejlepší. Speciální kategorií je Cena poroty, v níž bude vybrána událost, osobnost, produkt či projekt, který v loňském roce stál za největší pozornost. O Ceně posluchačů pak rozhodují veřejným hlasováním sami zákazníci, a to prostřednictvím webu audiokniharoku.cz, kde jsou také zveřejněny všechny nominace.Naďa Dvorská

    12. dubna

    Ve sklepení litomyšlského zámku byla otevřena trvalá expozice plastiky Srdce pro Václava Havla. Dílo ze zbytků svíček zapalovaných po smrti prvního českého prezidenta na pietních místech po celé České republice vytvořili Lukáš Gavlovský a Roman Švejda. V podzemních prostorách je srdce umístěno se sousoším Olbrama Zoubka nazvaným Strážci, ztvárňujícím Jana Palacha a Jana Zajíce.

    24. Setkání V Brně skončil 24. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter 2014, letos tematicky protkán fenoménem otázek. V hlavním programu festivalu se představilo 12 divadelních škol z deseti zemí světa – z Polska, Rakouska, Slovenska, Německa, Skotska, Slovinska, Ruska, Belgie, Itálie a České republiky. Na závěrečném ceremoniálu, který se konal v Divadle Husa na provázku, byly nejpozoruhodnější výkony oceněny soškou Marta a studentskou cenou E:UTSA. V odborné porotě letos usedla Kristina Žantovská, Filip Nuckolls, Christine Richier a Frédéric Poty a Jussi Kareinen. V rámci studentské poroty do Brna přijeli studenti Andrey Zagorodnikov, Laura Guhl, Egle Kizaite, Mateusz Korsak a Mira Askelund. Příští rok se bude jubilejní 25. ročník festivalu konat v termínu 14.–18. dubna. (Více na i-DN)hul

    14. dubna

    Zrozeno z mýtů V Galerii AMU, kde se právě koná Ztracená výstava, na níž participují i studenti katedry scénografie, byla pokřtěna obrazová česko-anglická publikace lapidárně nazvaná Divadelní kostým a upřesněná podtitulem Absolventi „Tröstrovy katedry“ scénografie DAMU. Autorkou odborného textu je Vlasta Koubská, realizační tým dále tvořily Jana Zbořilová a Ivana Brádková, grafickou úpravu měl na starosti Martin Taller. Kniha je členěna do tří tematických celků – kapitol: Inspirace komedií dell’arte, Kostýmy zvířecích bytostí a Zrozeno z mýtů a představ. Jsou probírány v historickém kontextu, takže i méně zasvěcený čtenář může pochopit třeba hrátky s variacemi typů komedie dell’arte nebo nahlédnout genezi uvádění zvířecích, mytologických a fantaskních bytostí do scénického prostoru českých zemí. Ten zasvěcenější se poučí o detailech a nově si uvědomí souvislosti. (Více na i-DN)Marie Zdeňková

    15. dubna

    Pozvání k debatě Současná česká tvorba v divadlech, kterou uspořádal Ústav pro českou literaturu AV ČR, přijali autoři a zároveň dramaturgové Iva Klestilová (ND), David Drábek (Klicperovo divadlo) a Petr Kolečko (A studio Rubín). Kromě tvorby diskutujících se rozebíralo jejich působení na domovských scénách, ale i spolupráce s dalšími, zejména velkými kamennými divadly (ND, Vinohrady). Všichni hosté souhlasili s tvrzením moderátorky Lenky Jugmannové, že po rozpačitých 90. letech prožila česká dramatika přerod a inspirována coolness dramatem se ustálila na drsnější a nekompromisnější notě. Drábek a Kolečko považují za podstatný také jiný přístup k textu, který dnes vzniká adresně a s konkrétní vizí uvádění. Spornou otázkou se stalo, proč (a jestli vůbec) je nutné divadelní texty fixovat. Posledním nosným tématem hovoru byla kritická reflexe současné divadelní práce. Záznam diskuse je dostupný online na webu ÚČL.Tereza Hýsková

    Spisovatel, dramatik a pedagog Ivan Vyskočil bude za zásluhy o rozvoj pražské kulturní scény oceněn stříbrnou medailí spojenou s peněžitou odměnou sto tisíc korun. Rozhodla o tom rada města.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. dubna 2014

    Komentáře k článku: 2. dubna—15. dubna

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,