Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí

    Český živel vtrhl na londýnský West End

    Nízkorozpočtový irský film Once (2006) se do českého povědomí zapsal především díky Markétě Irglové. Tehdy osmnáctiletá hudebnice se v něm objevila po boku irského muzikanta Glena Hansarda. Jednoduchý příběh o křehkém sblížení pouličního buskera a české imigrantky v Dublinu vynesl oběma umělcům Oscara za ústřední píseň Falling Slowly.

    Declan Bennett (Guy) v muzikálu Once. FOTO MANUEL HARLAN

    Být Ir stojí za houby, být busker stojí za houby, práce stojí za houby… Declan Bennett (Guy) v londýnské verzi muzikálu Once. FOTO MANUEL HARLAN

    Nezávislý snímek Johna Carneyho protkaný folkovými songy této autorské dvojice se následně stal inspirací pro stejnojmenný broadwayský muzikál. S osmi soškami z loňského předávání prestižních amerických divadelních cen Tony Awards se nyní Once představil i londýnskému West Endu. Zabloudivší české publikum do divadla Phoenix však přinejmenším pozdvihne obočí.

    Celkem nevadí, že hlavní interpretka Zrinka Cvitešic pochopitelně nehovoří s českým přízvukem. Slovanské kořeny zůstaly zachovány, a to se počítá. Stejně zobecňující přístup v případě interpretace národní mentality ale zaráží. Pro mě osobně byl filmový obraz české přistěhovalky cupitající po ulicích Dublinu s rozbitým vysavačem roztomile výstižnou metaforou. V podání Irglové neúprosně přirozenou. „Chorvatská Kylie Minogue“, jak muzikálovou zpěvačku označil režisér John Tiffany, bere však proti mému očekávání (nejen) jeviště útokem. S igelitkou Love Irland v ruce nesmlouvavě komanduje své okolí a sveřepě se dušuje: Můžu sehnat pistoli… Mluvím smrtelně vážně, jsem Češka. Vtip je vypointován v následující scéně u dívky doma, kdy už není pochyb, že inscenátoři zasadili Českou republiku na příslovečný „Balkán“.

    Zrinka Cvitesic v roli Girl. FOTO MANUEL HARLAN

    Celkem nevadí, že hlavní interpretka Zrinka Cvitešic nehovoří s českým přízvukem. Slovanské kořeny zůstaly zachovány, a to se počítá. FOTO MANUEL HARLAN

    Partička spolubydlících „vyškrábnutá“ z žumpy východní Evropy se protlouká velkým světem s grácií sobě vlastní. Ambiciózní Andrej buduje kariéru v uniformě pohúnka, hardcorový metalista propaguje slogan „víc duše, míň spoďárů“ a jejich kamarádka s mravy volnějšími než hiphopové kalhoty se do Irska touží provdat. Když k nim příjde na návštěvu pouliční hudebník, resp. opravář vysavačů a protektivně ostražitá matka hlavní hrdinky mu na uvítanou vlepí hubičku jak bolševický státník přijímající bratrskou delegaci, je už stereotyp Východoevropana zpečetěn. Živelnost od rány, ale se srdcem na dlani. K tomu ještě rozparáděná skvadra zanotuje lidovku Ej, padá, padá rosička s vášnivě horkokrevným temperamentem, vedle nějž zní Čechomorova verze jako funebrácká odrhovačka, a sklidí hurónský aplaus. Britské publikum si z místopisných přehmatů těžkou hlavu nedělá. Na muzikál se ostatně chodíme bavit a komické intermezzo je povinnou úlitbou žánru. Že se předmětem karikatury stala tentokrát česká komunita, je už riziko podstupované populačními minoritami. Kdo by jednu od druhé rozeznal.

    Polehčující okolností budiž, že se ani vyobrazení Irů neobešlo zcela bez ironické nadsázky. Muzikant se zlomeným srcem (Declan Bennett), odměřeně chladný ve své depresi, pociťuje hrdost optikou sociální vykořeněnosti: být Ir stojí za houby, být busker stojí za houby, práce stojí za houby…

    The west end cast of Once. Photo Credit Manuel Harlan

    Vyčítat divadelnímu muzikálu teatralitu je podobně nespravedlivé, jako chtít po operním pěvci civilní přednes. FOTO MANUEL HARLAN

    V Dublinu měl Once premiéru těsně před Londýnem a – soudě dle ohlasu v deníku The Irish Post – byl tento „první vpravdě irský muzikál“ přijat kladně. Irové nejsou jinak velkými fanoušky „lehkonohé můzy“. O to bizarnější je, že autorem scénáře je tamější dramatik Enda Walsh, jehož hry Disco Pigs nebo Bedbound, inscenované i u nás, mají k muzikálu asi tak blízko jako Beckett k opeře. Tento film ze mě, praktikujícího škarohlída, udělal malého králíčka, přiznal sakasticky spisovatel. Jeho adaptace filmové předlohy se snaží vyjít vstříc požadavkům žánru snad až příliš urputně. Obětuje rafinovanější dramatickou nejednoznačnost přímočarému akcentu na emoce. Rozpačité kouzlo opatrného kroužení a nevyřčeného váhání obou filmových protagonistů nahrazuje transparentní love story. Nepřikrášlená autenticita je přitom vedle citlivého hudebního doprovodu hlavní devizou Carneyho snímku.

    The west end cast of Once. Photo Credit Manuel Harlan

    K tomu ještě rozparáděná skvadra zanotuje lidovku Ej, padá, padá rosička s vášnivě horkokrevným temperamentem, vedle nějž zní Čechomorova verze jako funebrácká odrhovačka. FOTO MANUEL HARLAN

    Vyčítat divadelnímu muzikálu teatralitu je ale možná podobně nespravedlivé, jako chtít po operním pěvci civilní přednes. Samotným přenesením na jeviště příběh zákonitě ztrácí tu míru intimity, jakou je s to zprostředkovat film. Zvláště když obě strany scény rámuje nepřetržitá přítomnost multi-instrumentalistů zapojujících se i do herecké akce. Živá hudba zasazená na pódium místo do orchestřiště, komorní aranžmá, jednotící kulisa zapadlého irského baru a absence jevištní mašinerie, hvězdného obsazení, početného ensemblu i tanečního sboru, to vše naopak vrací produkci minimalistickou prostotu podřízenou hudební složce. Připomeňme, že muzikál započal svou dráhu v malém divadle na newyorské off-Broadwayi. West Endu však takové pojetí není vlastní, a proto jej někteří recenzenti považují za první vlaštovku ohlašující nový trend.

    Muzikálovému Once se nedá upřít zábavná invence. Asi nejspolehlivěji se vryje do paměti jednoduchá taneční choreografie, při níž účinkující sami sebe doprovázejí na vlastní nástroje. Jiným příjde vhod živě evokovaná hospodská nevázanost, umožňující přímo na scéně svlažit rty v nabízeném irském moku. Ovace publika ve stoje, jichž jsem byla účastna, výmluvně ilustrují diváckou odezvu. Pravda, češtinu jsem mezi osazenstvem nezaslechla.

    Hodnocení: @@@ 1/2

    Phoenix Theatre LondýnGlen Hansard, Markéta Irglová, Enda Walsh: Once the Musical. Hudba a texty písní: Glen Hansard, Markéta Irglová, adaptace: Enda Walsh (podle filmového scénáře Johna Carneyho), režie: John Tiffany, pohybová spolupráce: Steven Hoggett, hudební supervize, orchestrace a doplňkový materiál: Martin Lowe, výprava: Bob Crowley, světelný design: Natasha Katz, zvuk: Clive Goodwin, hrají: Declan Bennett, Zrinka Cvitešic ad. Premiéra: 9. 4. 2013

    ///

    Declan Bennett (Guy) and Zrinka Cvitesic (Girl) in Once. Photo Credit

    Declan Bennett (Guy) a Zrinka Cvitesic (Girl). FOTO MANUEL HARLAN

    GRAMMY® AWARD AND EIGHT TIME TONY AWARD-WINNING

    O N C E

    The London production of Once, opened at the Phoenix Theatre on 9 April 2013 and is currently booking to 30 November 2013. 

    Once has book by award-winning Irish playwright and screenwriter Enda Walsh.  Based on the 2007 motion picture written and directed by John Carney, music and lyrics are by Academy Award® winning Glen Hansard and Markéta Irglová who, for Falling Slowly, won the Oscar for Best Original Song.  Scenic and costume designs are by Bob Crowley, with lighting by Natasha Katz, sound by Clive Goodwin, musical supervision and orchestrations by Martin Lowe and movement by Steven Hoggett. The Martin Guitar Company is the proud sponsor of Once.

    The cast comprises Declan Bennett and Zrinka Cvitešić as Guy and Girl respectively, joined by Valda Aviks, Ryan Fletcher, Aidan Kelly, Gareth O’Connor, Michael O’Connor, Miria Parvin, Jos Slovick, Flora Spencer-Longhurst, Jez Unwin and Gabriel Vick.   Alternating the role of Girl’s young daughter Ivanka will be Poppy-Lily Baker, Mia-Jai Bryan, Pacha Anna Green and Nancy Ann Jeans.

    The west end cast of Once. Photo Credit Manuel Harlan

    The West End cast of Once. FOTO MANUEL HARLAN

    Based on the much-loved Oscar-winning film, Once is a celebration of love, friendship and music. When an Irish busker and a young Czech mother meet through a shared love of music, their songwriting sparks a deep connection and a tender, longing romance that neither of them could have expected.

    Having received the most nominations (35) in the 2012 theatre award season, Once went on to become the recipient of 21 awards, the most on Broadway that year.  As well as winning eight Tony awards including Best New Musical, Once was named Best Musical by the New York Drama Critics Circle, Drama Desk, Drama League, Outer Critics Circle and Lucille Lortel Awards. The Broadway cast recording of Once was named Best Musical Theater Album in the 2013 Grammy® Awards. The New York production of Once, the fastest Broadway musical to recoup in 16 years, opened at the Bernard B. Jacobs Theatre in March 2012 where it continues to break box office records. Once will begin a US national tour launched by The Road Company in the summer of 2013.

    Declan Bennett (Guy) and Zrinka Cvitesic (Girl) in Once. Photo Credit Ma

    Declan Bennett (Guy) a Zrinka Cvitesic (Girl). FOTO MANUEL HARLAN

    Actor singer songwriter Declan Bennett (Guy) has appeared on Broadway and in the West End.  His theatre credits include Rent and American Idiot on Broadway, Taboo at the Venue Theatre and It’s a Lovely Day Tomorrow and Our Day Out for the Belgrade Theatre in Coventry.  Following success as a member of the band Point Break, he released his first solo album The Painters Ball in 2005.  Bennett’s most recent album Record: Breakup was released in April 2011 preceded by An Innocent Evening of Drinking in 2008. His film credits include Inside Llewyn Davis, Contagion and Downtown Express.  

    Croatian born Zrinka Cvitešić (Girl), a theatre, film and television actor, has been a member of the Croatian National Theatre since 2005 where her roles included Juliet in Romeo and Juliet, Irina in Three Sisters, Helena in A Midsummer Night’s Dream, Gwendoline in The Importance of Being Ernest, Lulu in Shopping and Fucking and Jenny in The Threepenny Opera.  For her performance in What is a Man Without a Moustache?  she won several awards including The Heart of Sarajevo Award and Best Actress Awards at the Sarajevo Film Festival, the Golden Arena Festival and the Pula Film Festival.  For her performance as Luna in the award-winning On the Path she was named the Croatian Shooting Star at the 2010 Berlin Film Festival and also received a nomination in the Best Actress category at the 2010 European Film Awards.  Her other film credits include The Horseman  and most recently she won the Bernhard Wicki Award for Best Actress at the 2012 Münich Film Festival for her role in My Beautiful Country.   In 2010 Cvitešić won Ples sa zvijezdama, the Croatian version of Dancing with the Stars.

    Enda Walsh is an Irish playwright living in London.  He is the winner of numerous international awards and his work has been translated and produced worldwide.  His recent plays include Misterman, Penelope, The New Electrical Ballroom and The Walworth Farce.  His other plays include Chatroom, The Small Things, Bedbound and Disco Pigs.  On film his work includes Hunger which was the winner of the Camera d’Or prize at the Cannes Film Festival as well as being BAFTA nominated.  Walsh was awarded with the Tony Award and the Outer Critic Circle Award for his work on Once.

    John Tiffany won the Tony, Drama Desk and Outer Critic Circle Awards for his work on Once.  For his production of Black Watch he won the Laurence Olivier and Critics‘ Circle Best Director Awards as well as a Scotsman Fringe First, a Herald Angel and a Critics’ Award for Theatre in Scotland.  Tiffany was Associate Director for the National Theatre of Scotland from 2005 to 2012 where his productions included Macbeth, Enquirer, Peter Pan, The House of Bernarda Alba, Transform Caithness: Hunter, Be Near Me, Nobody Will Ever Forgive Us, The Bacchae, Black Watch, Elizabeth Gordon Quinn and Home Glasgow.  His other work includes The Glass Menagerie (A.R.T.), Jerusalem for West Yorkshire Playhouse, Las Chicas del Tres y Media Floppies at the Granero Theatre, Mexico City and Edinburgh Festival Fringe, If Destroyed True, Mercury Fur and The Straits for Paines Plough, and Gagarin Way, Abandonment, Among Unbroken Hearts, Perfect Days and Passing Places for the Traverse, Edinburgh.  From 1997-2001 Tiffany was Literary Director at the Traverse Theatre, Edinburgh, and from 2001 to 2005 was Associate Director at Paines Plough Theatre Company. During 2010-11 Tiffany was a Radcliffe Fellow at Harvard University.

    Glen Hansard’s film credits are The Commitments and Once.   His albums include Strict Joy, the Academy Award® winning soundtrack of Once, The Swell Season, The Cost, Burn the Maps, Set List: Live in Dublin, For the Birds, Dance the Devil, Fitzcarraldo and Another Love Song.  

    Markéta Irglová’s film credit is Once.  Her albums include The Swell Season, the Academy Award® winning soundtrack of Once, Strict Joy and Anar.

    Declan Bennett (Guy) and Zrinka Cvitesic (Girl) in Once. Photo Credit

    Declan Bennett (Guy) a Zrinka Cvitesic (Girl). FOTO MANUEL HARLAN

    Once was originally developed at the American Repertory Theater (Cambridge, Massachusetts) in April 2011.  A developmental run of Once at New York Theatre Workshop began performances in November 2011.  The production went on to break box office records and concluded a sold out engagement including a two week extension.  The Oscar winning independent Irish film was shot in 17 days and was made for $150,000.  It went on to gross $20m worldwide becoming a critically acclaimed international smash.  The soundtrack was nominated for two Grammy Awards.

    The original cast recording of Once is available via Masterworks Broadway, a label of Sony Masterworks – www.MasterworksBroadway.com

    The Producers of the West End production are Barbara Broccoli, John N. Hart Jr., Patrick Milling Smith, Frederick Zollo, Brian Carmody, Michael G. Wilson, Orin Wolf and Michael Rose Limited in association with New York Theatre Workshop.

     LISTINGS INFORMATION

     Theatre:                 Phoenix Theatre, Charing Cross Road, London, WC2H 0JP

     Dates:                    currently booking to 30 November 2013, press night 9 April at 7pm

    Performances:          Monday – Saturday 7.30pm, Thursday and Saturday matinees 3pm

    Prices:                    to 9 April 2013:  £49.50 – £19.50, plus concessions

     From 10 April – 30 November 2013:  £67.50 – £19.50, plus concessions

     A limited number of Day Seats at £19.50 each will go on sale from the Box Office, in person only, from 10am on the day of performance

     All ticket prices include a restoration levy

     Box Office:              0844 871 7629

    Website:                 Oncemusical.co.uk

    Facebook:               OnceMusicalLondon

    Twitter:                   OnceMusicalLDN

    Youtube:                 OnceMusicalLondon

    SARAH WAREING
    Theatre Department

    /Český text vyšel 28. 6. v Lidových novinách/


    Komentáře k článku: Český živel vtrhl na londýnský West End

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,