Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    A o tom to prostě je…

    Proč slovník nestačí je jakoby žertovný, provokující název pro seriozní knihu o hudební teorii, kterou sestavila Iva Oplištilová, hudební teoretička specializující se na teorii kompozice a soudobou hudbu, vedoucí Oddělení soudobé hudby na HAMU a redaktorka časopisu pro studium hudby a tance Živá hudba, a vydalo nakladatelství NAMU v Praze.

    Oním „slovníkem“ je míněn terminologický anglo-český slovník pojmů popisujících a analyzujících posttonální hudbu. Je jistě potřebný. Vzhledem k historii této hudby v evropském prostoru by byl ale patřičnější slovník s německou terminologií (jistě i proto jsou v některých případech ve slovníkových tabulkách uvedeny také německé ekvivalenty anglických termínů). Ovšem angličtina u nás teď kraluje a proniká i do češtiny – navenek ji obohacuje, ale spíš ji znešvařuje. Jako byly kdysi germanismy, jsou teď anglicismy. A o tom to prostě je…, jak zní oblíbený, dnes už český idiom vzniklý otrockým překladem anglické fráze.

    Slovník je ovšem pouze vedlejším produktem textu této knihy, jež především podává a vykládá tři hlavní teorie analýzy post-tonální hudby – schenkerovskou, teorii tónových skupin a neoriemannovskou transformační teorii. Autorka vychází především z anglických a amerických zdrojů, za každým oddílem je krátký přehled anglických termínů a jejich českých ekvivalentů.

    Publikace – nemohu se s pojmenováním „slovník“ smířit – se omezuje na výklad analytických metod, nedemonstruje jejich užití na příkladech živé hudby, což osobně pociťuju jako manko jinak zdařilé a pečlivé práce. Zřejmě i proto jde o málo čtivý a obtížně vnímatelný text. Chápu ovšem, že jde o první výklad teorií a s nimi spojených pojmů, a zřejmě tedy o snahu prostřednictvím odkazů na české a slovenské práce (Janeček, Piňos, Risinger, Tichý, Volek, M. Filip) a jejich zasazením do světového kontextu domestikovat tyto teorie v českém prostředí.

    Rozhodně nesouhlasím s tvrzením na obalu, že cílem knihy je postavit překladatelství anglických hudebně teoretických textů na pevnější základy – jak jsem už naznačil, hlavní je výklad analytických teorií post-tonální hudby. Pokud vím, česká divadelní věda nemá podobně detailní studii zahraničních a domácích analytických nástrojů, a proto ji vřele vítejme a doufejme, že u této, téma post-tonální hudby u nás uvozující práce nezůstane.

    Iva Oplištilová: Proč slovník nestačí. Anglofonní terminologie post-tonální hudby, NAMU Praha, 2022

    • Autor:
    • Publikováno: 15. května 2023

    Komentáře k článku: A o tom to prostě je…

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,