Divadelní noviny Aktuální vydání 11/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

11/2024

ročník 33
28. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    8@8 aneb Text musí být uveden

    Projekt scénických skic nových českých a zahraničních her, které od sezony 2005/2006 organizuje Divadlo Letí, má v současné době za sebou více než 40 titulů. Za úctyhodným počinem oficialitami nezatíženého progresivního pražského souboru stojí snaha o zboření „mýtu o krizi textů“. Přestože dramaturgická koncepce tohoto divadla spočívá právě v uvádění současné dramatiky, jejich projekt 8@8 není určen pouze pro vlastní potřeby. Záměrem je povzbudit dramaturgy a umělecké šéfy divadel k uvádění soudobých textů, což je v českých poměrech stále opomíjeno.

    Sergi Belbel: Po dešti,
    scénická skica v rámci cyklu 8@8
    foto Tomáš Bořil

    Za kryptografickou značkou 8@8 se skrývá původní idea představit každou sezonu osm her v čase od 20:00 hodin. Podmínkou k takovému způsobu propagace je, aby hra dosud nebyla uvedena. Do roku 2011 spolupracovala na projektu pouze divadelní a literární agentura DILIA, poté se připojil i Aura-Pont, což se ukázalo jako šťastné řešení. Vznikl totiž širší okruh k výběru her a autorů, zastupovaných jednotlivými agenturami.

    Praktický dopad prezentace divadelních textů formou skici má dvojí účinek.

    Tím prvním je reakce na konkrétní text, která mnohdy nabývá podobu skutečné realizace (nejen v Divadle Letí, hry následně uvedlo i Dejvické divadlo, HaDivadlo, Činoherní studio, Divadlo Ungelt, Klicperovo divadlo a další), druhým je možnost ukázat práci zavedených, ale i debutujících režisérů či účinkujících.

    Obvyklý způsob představující novou hru bývá scénické čtení, vycházející z principu četby, v provedení několika herců. 8@8 pracuje s tzv. scénickou skicou, jejíž podoba má spíš než ke scénickému čtení blíže k regulérní inscenaci, neboť aktéři hrají v prostoru za pomoci rekvizit, náznaků kostýmů i scény. Přestože text neumí zpaměti, jejich interpretace je na hony vzdálena „pouhému čtení“. Tato forma je natolik divácky atraktivní, že zajišťuje textům okamžitou odezvu. Je pochopitelné, že ne vždy pozitivní, neboť právě při scénické skice se nejlépe odhalí řemeslné nebo myšlenkové nedostatky předvedeného titulu. Odhalit se však může mnohem víc, než jen hra samotná. Jedná se totiž o vysoce koncentrovanou práci mnoha externistů ve vypjatých časových možnostech, která je od počátku „odsouzena“ k jedinému provedení. Produkující soubor proto 8@8 s nadsázkou nazývá „instantním divadlem“. Skica tak ověřuje nejen schopnost textu smysluplně fungovat na jevišti, ale také schopnost režiséra, výtvarníka a herců poradit si s nekonvenční dramatickou strukturou nebo tématem.


    Komentáře k článku: 8@8 aneb Text musí být uveden

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,