Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    6.—18. března 2013

    6. března

    Z druhého břehu Vernisáží výstavy Sny / Situace / Hry se výtvarník a dlouholetý spolupracovník Činoherního klubu Joska Skalník (1948) po pěti letech vrátil do pražské Galerie Smečky, tentokrát se souborem svých nových obrazů a koláží, které doplnil instalací z užité tvorby a plakátů. Myslím si, že Joska Skalník při některé ze svých četných operací spatřil druhý břeh smrti, že se odjinud díval směrem k našemu světu. Jeho obrazy jsou vedlejší produkt meditace, která je zajímavější než sám obraz. Většina malířů ve svých dílech propracovává nějaké téma a soustřeďuje se na nějaký význam, Joska se ho však zbavuje. Význam je kotva, je balvan a tíže, ale tady se přeci jedná o vyvázání a oproštění. Zbavit se toho všeho a být volný jako pták! Plavat jako ryba, vznášet se na křídlech, nechat myšlenky na zemi a kameny pod vodou. Nevynášet je, prozařovat, čím méně myšlenek, tím lépe, napsal o Skalníkově tvorbě geolog, klimatolog a publicista Václav Cílek.hul

    Brno Contemporary Orchestra uvedl v Sále Břetislava Bakaly skladby čtyř jubilujících významných skladatelů 20. století Benjamina Brittena, Györgye Ligetiho, Witolda Lutosłavského a Henryka Goreckého. Mladý soubor se specializuje na soudobou hudbu a neobvyklé hudební projekty, za rok své existence mimo jiné uskutečnil řadu koncertů ve Vile Tugendhat, uvedl hudbu k němému filmovému horroru Nosferatu (1922) a představil estonského skladatele E.-S. Tüüra. Dirigentem koncertu a vedoucím tělesa je Pavel Šnajdr.HER

    7. března

    Znám jednu starou zahradu Firma Supraphon vydala na počest hudebního skladatele Jana Hammera, který se v dubnu dožívá pětašedesáti let, v nové remasterované edici album Šíleně smutná princezna, které původně v produkci Václava Neckáře vyšlo už v roce 1992 jako jeden z prvních počinů vydavatelství NE a NE Records. Album obsahuje pásmo šesti Hammerových písniček i několika kratších instrumentálek v originálních nahrávkách z roku 1967, mezi nimiž Václav Neckář s Helenou Vondráčkovou vyprávějí pohádkový příběh, který na motivy původní filmové pohádky Františka Vlčka a Bořivoje Zemana napsal Darek Vostřel (ve filmu hrál intrikujícího rádce Ypsilona). hul

    Skoumalova domácí hygiena V roce 1989 a 1990 vyšly dvě LP desky Petra Skoumala, jež patří do „zlatého fondu“ českého písničkářství – …se nezblázni a Poločas rozpadu. K autorovým narozeninám (v březnu oslavil 75 let) vycházejí nyní v exklusivním supraphonském kompletu 2CD. Dodnes působí neústupností, intelektuální ironií a vnitřní noblesou autora. Jsou výrazem vnitřního nesouhlasu s atmosférou a praktikami předlistopadové doby, kdy všechny písně vznikaly, jsou však i otiskem autorových tehdejších životních situací, intimních chvil a stavů. Skoumal zhudebnil několik textů svých přátel (Jan Burian, Ivan Wernisch, Jiří Dědeček, Kateřina Jiránková), valnou část si však napsal sám. Hudebně jej doprovází různá uskupení, nejvýraznější je však vždy autorův zpěv a klavír či elektrické klávesy. Dvojalbum obsahuje i asi nejznámější tehdejší Skoumalův song – žalm Neopouštěj nás (Svatý Václave). Komplet navíc obsahuje dva bonusy – dosud nevydané zhudebněné básně Ivana Wernische Ukolébavka a Mistr tesař.hul

    8. března

    Den s Bolehlavem Soubor Depresivní děti touží po penězích připravil k inauguraci nového českého prezidenta Miloše Zemanna celodenní vysílání a provoz undergroundového rádia Bolehlav. Vysílalo se z kavárny Café V lese a přenos byl živě dostupný na stránkách skupiny Depresivní děti touží po penězích a na webovém portálu play.cz a ukázky z něj jsou nyní na youtube. Jeho součástí byly i úryvky ze dvou divadelních her – Prezidenta od Thomase Bernharda a Prezidentek Wernera Schwaaba, ale také původní Zemanova dramatická tvorba, jež se sestávala z autorsky Depresivními dětmi připravených citací z jeho ekonomických, politických a autobiografických projevů a knih. Vysílání se účastnila řada hostů, mj. i režisér Tomáš Svoboda, který oznámil, že chystá divadelní seriál Třicet případů Miloše Zemana.hul

    10. března

    Herec Jiří Bartoška, fotograf Jan Saudek, malíř a grafik Jiří Anderle či zachránce židovských dětí Nicholas Winton se stali držiteli Evropské ceny Trebbia za rok 2013. V rámci slavnostního večera se také budou dražit obrazy celebrit – zpěváka Karla Gotta, herce Olega Tabakova či brankáře Petra Čecha. Výtěžek aukce půjde sdružení Pomozte dětem.

    Stoletá Julie Národní divadlo připomnělo vzpomínkovým programem nedožité 100. narozeniny významné české tanečnice a choreografky Zory Šemberové (13. 3. 1913–9. 10. 2012), která proslula jako historicky první představitelka Julie v Prokofjevově baletu Romeo a Julie. Odpolední matiné se konalo v historické budově ND. Vystoupila na něm Taťjana Medvecká, tanečníci pražského Národního divadla a Národního divadla Brno a členové souboru Laterny magiky, kteří uvedli slavnou choreografii Zory Šemberové Otvírání studánek. Součástí slavnostního setkání bylo i odhalení busty Zory Šemberové ve foyer Národního divadla. Bronzový artefakt vytvořila akad. sochařka Olga Vohnoutová (1967), která toto dílo darovala Národnímu divadlu v roce 1993. Zora Šemberová tak vstoupila do pomyslné síně slávy jako první žena – vedle svých kolegů z oboru: Augustina Bergera, Joe Jenčíka a Saši Machova. (více na i-DN)hul

    12. března

    Na Nové scéně v Praze byla slavnostně otevřena výstava vizuálních básní Václava Havla Antikódy. Výstavu pořádá Knihovna Václava Havla ve spolupráci s Národním divadlem u příležitosti nového doplněného vydání sbírky a premiéry divadelní inscenace Antikódy souboru Laterny magiky.

    Jsem na svým Písničkář, výtvarník a spisovatel Vlastimil Třešňák vydal u nakladatelství Galén CD nazvané Alter Ego, jež se vymyká z jeho dosavadního zaměření na folk, pubrock či rock. Své síly spojil s jazzovým uskupením Temporary Quintet a společně vytvořili mírně hospodsky znějící jazzové album s výrazným vkladem tenorsaxofonu vedoucího skupiny Jana Štolby. Výsledkem je zvukově i hudebně kompaktní album textově výrazných songů plných apelativních „třešňákovských“ vášní, sociálních komentářů a občanských šklebů. Chudoba mi leze do peněz / vkladní knížce chybí happy end / Portmoné už volá SOS / v kapse jeden Sous a jeden Cent.hul

    Hotel Erotika Proslulý český fotograf dlouhodobě žijící v USA, Antonín Kratochvíl, zahájil v trutnovské Galerii Uffo výstavu pražské fotografky vystupující pod jménem Tereza z Davle (1975). Provokativní autorka na ní představuje svůj nejnovější projekt nazvaný Grandhotel. Rozvinula v něm témata komorních aktů, tentokrát v anonymních prostředích hotelu. Hotel dle ní ztělesňuje intimní atmosféry, je symbolem klidného přístavu i vítaného mileneckého úkrytu. Je ženskou náručí i klínem. Je analogií ke všem dobrodružstvím, erotice i lákavému tajemnu. Vypravěčem životních příběhů, které se schovávají za charismatickými pohledy žen a dívek, jsou samotné stěny pražského hotelu Evropa prosycené panoptikálně zašlou slávou minulého století. Sledujeme-li autorčiny snímky, vkrádá se nám na mysl svět fotografií jednoho z nejproslulejších autorů ženských aktů, amerického fotografa Helmuta Newtona.hul

    V pražském Rudolfinu hostovala slovenská sopranistka Adriana Kučerová. Doprovodila ji Pražská komorní filharmonie pod taktovkou Jakuba Hrůši.

    13. března

    Zkoušku inscenace Králova řeč v Divadle pod Palmovkou osobně navštívil princ Edward, nejmladší syn britské královny Alžběty II., který je v České republice na oficiální návštěvě.

    V Sále Bohuslava Martinů v Praze zahájil koncertní sezonu Orchestr Berg. Kromě vítězných skladeb ze skladatelské soutěže Nuberg uvedl v české premiéře skladbu estonského skladatele Erkki-Svena Tüüra Ardor a kompozice Zbyňka Vostřáka Tao a Jana Duška Mechanický balet (naživo s filmem). V soutěži hlasovalo 993 převážně mladých lidí z Česka a Slovenska, Cenu Nuberg a Cenu veřejnosti získal Petr Wajsar za skladbu 8 vět na vějíře, Cenu mladých pak Jan Dušek za hudbu k němému filmu Východ a Západ.HER

    Jihočeském divadle v Českých Budějovicích se uskutečnilo slavnostní vyhlášení vítězů divadelních cen Jihočeská Thálie za rok 2012. Ceny získali: v oboru balet Cristina Porres Mormeneo za mimořádný jevištní výkon v roli Julie v inscenaci Romeo a Julie, Peter Rovó za mimořádný jevištní výkon v roli Merkucia v inscenaci Romeo a Julie. V oboru činohra Věra Hlaváčková za mimořádný jevištní výkon v roli Pasquy v inscenaci Dekameron, Zdeněk Kupka za mimořádný jevištní výkon v roli kněze Bartolomea v inscenaci Dekameron. V oboru loutkohra Denisa Posekaná za mimořádný jevištní výkon v roli inspektorky Maixnerové v inscenaci Sto roků prázdnin. V oboru opera Jana Šrejma Kačírková za mimořádný jevištní výkon v roli Gildy v inscenaci Rigoletto a Alexandr Beň za mimořádný jevištní výkon v titulní roli Rigoletta v inscenaci Rigoletto.

    14. března

    V pražském Paláci Žofín na Jarním Gala pro Struny podzimu vystoupil jazzový zpěvák Gregory Porter. Zazněl výběr jazzových standardů i Porterovy vlastní kompozice z alb Water a Be Good. Jeho doprovodné kvarteto podpořil Epoque Quartet, jako host večera vystoupil vynikající český hammondkář žijící v New Yorku Ondřej Pivec.HER

    16. března

    V rámci 33. Smetanovských dnů připravilo plzeňské Divadlo J. K. Tyla v Divadle v klubu inscenaci operního monodramatu Francise Poulenca Lidský hlas podle stejnojmenné hry Jeana Cocteaua. Roli Ženy nastudovala Ivana Klimentová v českém překladu Evy Bezděkové, inscenaci režijně a scénickým řešením připravila Lilka Rybářová Ročáková, významná emeritní sólistka plzeňské opery.HER

    TV Jako pandán sobotního pokračování dokumentárního cyklu Těžká léta československého filmu promítla Česká televize snímek Fero Feniče Džusový román. Film s vročením 1984 byl do distribuce uvolněn až v roce 1989. Fenič před televizní projekci řekl, že jej v kině nikdy neviděl a ani dnes jej zhlédnout nehodlá, neboť byl donucen k tolika cenzurním střihům, že jej za své dílo sotva může považovat. Není divu, že na normalizační schvalovatele působil jako píchnutí do vosího hnízda. Je totiž – na jiné časové ose – ukotven v poetice čs. nové vlny včetně „formanovského“ obsazení většiny hlavních postav neherci. A ačkoliv se jeho komorní příběh bloudění dospívající venkovské dívky nutně odehrává v politickém bezčasí, je možná nejautentičtější obžalobou bídy normalizačního života, která byla kdy natočena. I po sedmadvaceti letech Džusový román zestárl jen málo a vedle snímků Věry Chytilové, Jiřího Menzela a Jiřího Krejčíka patří k nejlepším filmům, které v těžkých časech čs. filmu vznikly. Připomeňme ještě, že výraznou roli v něm ztvárnil nedávno zesnulý filmový kritik a publicista Pavel Melounek.jko

    Komise Rady hlavního města Prahy pro výběr ředitele/ředitelky příspěvkové organizace Divadlo Na zábradlí vyhodnotila většinou čtyř hlasů na prvním místě projekt Petra Štědroně a na druhém třemi hlasy projekt Petra Prokopa. Pořadí uchazečů na dalších místech komise nestanovila. Na tomto základě doporučila komise Radě hlavního města Prahy na funkci nového ředitele Divadla Na zábradlí jmenovat Petra Štědroně.

    18. března

    TV Šluknovské temno ČT 2 uvedla dokument Tomáše Kratochvíla Shakespeare v ghettu o ojedinělé divadelní akci loňského léta. Čtveřice čerstvých absolventů KALD DAMU Michal Hába (principál, herec i režisér), Markéta Dvořáková, Adriana Kubištová-Máčiková a Šimon Spišák se vydala se svým Divadlem Koňa a Motora na Šluknovsko, aby zde pro – především – romské děti hrála vlastní adaptaci Shakespearova Othella nazvanou Othello is Black. Michal Hába jej přizpůsobil tematice rasových problémů, jež v tomto regionu jsou vysoce aktuální. S ní pak projížděli a vystupovali tam, kde loni vypukly ostré rasové nepokoje. Celé putování vrcholí ve Varnsdorfu, kde se divadelníci i filmaři setkávají s romskými i neromskými obyvateli, kteří se (marně) snaží osvětlit danou problematiku. Na sídlišti pak herci vystupují pro (především) romské děti a mládež a jejich rodiče. Projekt (filmový i divadelní) s výrazně protirasistickým poselstvím však – zdá se – narážel na neujasněnost a nedůslednost tvůrců, co a komu vlastně divadlem říkat, jak s lidmi (včetně policie) komunikovat. Tak trochu působí jako naivní umělečtí kočovníci z éry hippies. Jako by tam jen přijeli na romantickou dovolenou, vnesli trochu vzruchu a zase se vrátili do svého vlastního uměleckého ghetta v Praze. Až příliš chaoticky sestavený dokument o jejich opravdovosti, touze a skutečné síle bořit a překonávat společenské bariéry příliš nepřesvědčil. Jen pasivně zachytil stav a současnou neutěšenou situaci v daném regionu. Hul

    • Autor:
    • Publikováno: 3. dubna 2013

    Komentáře k článku: 6.—18. března 2013

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,