Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2019

ročník 28
1. 10.–14. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    5.—17. září

    5. září

    Asociace profesionálních divadel zahájila na Nové scéně v Praze informační kampaň Pomozte svému divadlu spojenou s peticí vyzývající vládu České republiky, aby plnila usnesení z 31. května 2006 vyjádřené dokumentem Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007–2013. Do 21. září se do akce zapojila divadla po celé republice jak na svých jevištích, tak ve veřejném prostoru. Šest vystoupení na piazzetě Národního divadla zahájilo Městské divadlo Brno koncertním průřezem muzikálu Bídníci. Ke kampani se přihlásila Asociace profesionálních orchestrů a sborů a Herecká asociace. Petiční listy je možné stáhnout a další informace získat na adrese www.pomoztesvemudivadlu.cz. (Podrobnosti na iDN.)her

    V Galerii Smečky začala výstava názvem Cykly, jež prezentuje část obsáhlé sbírky Pražské plynárenské. Setkávají se tu koláže Libora Fáry – černobílý cyklus Relax z roku 1983, tvořený fragmenty fotografií ženských těl, s cyklem surrealismem inspirovaných kolorovaných leptů Přírodopis Jana Švankmajera z roku 1973 i strukturálně laděnými kolážemi sochaře Jana Koblasy – cyklus Panatomie (1961). Doprovázejí je vtipné, drobné trojrozměrné řezané kolážované objekty Michala Šandy z 90. let – z volného souboru Romilly a jeho další objekty s latinskými texty z cyklu Arcta (2012) a v prostoru zavěšený soubor In caelis z roku 2010. Následuje samostatný cyklus koláží a textů Pavla Holeky Hebrejská abeceda, který byl v roce 2010 vydán i v knižní podobě. Vrcholem výstavy je cyklus 12 ročních období Jiřího Koláře, znázorňující měsíce ve formě dvanácti kolážovaných desek, doplněných různými kolážovanými předměty (láhev, maska, jablka, mušle, knihy, apod.). Tento výjimečný soubor pochází z Kolářova pařížského období a v roce 1982 posloužil pro kalendář slavné papírenské firmy Zanders. V Čechách je vystaven poprvé. Výstava potrvá do 24. listopadu.lds

    Květy protěží Zpěvačka Radůza vydala na svém vlastním labelu Radůza records živé CD Ocelový město. Na záznamu z koncertů, které se v březnu tohoto roku konaly v Malostranské besedě, jí doprovázejí Josef Štěpánek (el. kytara, steel kytara), Jan Cidlinský (basová kytara, kontrabas, housle) a David Landštof (bicí nástroje). Zpěvačka kromě svého obvyklého akordeonu hraje na klavír, kytaru, foukací harmoniku a neobvyklé mollové dudy. Až rockovou atmosféru koncertu se podařilo přenést na CD, jež má velmi dobrou zvukovou kvalitu. Ze sedmnácti na albu uvedených písní je 16 novinek! Za pozornost stojí i booklet, na kterém vedle textů jsou barevné fotografie Šimona Vejvančického pořízené v kladenských hutích, v jejichž blízkosti Radůza žije. Z koncertu byl pořízen obrazový záznam a vzniklo DVD, které režírovala Olga Špátová a vychází v říjnu.hul

    V brněnském Muzeu loutek byla zahájena nová výstava – průřez tvorbou výtvarníka Jaroslava Milfajta. Expozice představuje scénografie připravené autorem speciálně pro brněnské divadlo Radost, se kterým dříve spolupracoval jako kmenový výtvarník.

    8. září

    Jiří Bělohlávek naposledy řídil Symfonický orchestr BBC jako jeho šéfdirigent, a to při koncertu festivalu BBC Proms, který sledovaly tisíce lidí v londýnském sále a další statisíce díky televiznímu a rozhlasovému přenosu. Bělohlávek orchestr vedl šest let. Od 1. září se ujal své nové funkce šéfdirigenta České filharmonie.

    TV Se zpožděním v cíli

    Film Maratón z roku 1968 režiséra Ivo Nováka a scenáristy Jana Procházky má nezáviděníhodný osud. Když byl dokončen, nesměl se pak v průběhu celé normalizace promítat především kvůli jménu scenáristy, po listopadu 89 nepatřil k pikantním trezorovkám. Podle Procházkových scénářů, natočených Karlem Kachyňou, vznikly filmy jistě lepší, ale Novákův Maratón přece jenom nepatří k odzívnutí.

    Maratón

    Možnost zhlédnout ho byla nyní na ČT 2 nikoliv v prime-timu, ale v čase filmovému dílu dost nepřátelském, v pravé poledne. Příběh z května 1945 ukazuje mladou, převratovými okolnostmi náhle vzniklou dvojici (Jana Brejchová a Jaromír Hanzlík) ve dnech Pražského povstání. Další dějové linie zastupují pohyb armády sovětské (nepatetický generál Karla Högera i sympatický tankista Petra Kostky) a ústup té německé (generál v podání Zdeňka Štěpánka není vykreslen jako odporná kreatura). Příběh, který sice končí osvobozením Prahy, ale také smrtí mladé dvojice, koření též eruptivní moravský živel, reprezentovaný Vladimírem Menšíkem. Proč někdy nenasadit pozapomenuté české filmy solidní úrovně na obrazovku třeba večer?br

    9. září

    V Litni u Berouna skončil první ročník dvoudenního Festivalu Jarmily Novotné, který by měl přispět k získání peněz na opravy a zpřístupnění zdevastovaného zámku, kde pěvkyně bydlela po sňatku se šlechticem Jiřím Daubkem.

    10. září

    V lounském Vrchlického divadle zahájila výstava scénografických a architektonických prací Miroslava Meleny nazvaná Ve službách divadla. Výstavu, která potrvá do 31. října, připravila Helena Albertová (scénografie) s Josefem Vomáčkou (architektura) a Terezou a Ondřejem Melenovými. her

    11. září

    Koncert Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers zahájil před zaplněnou letní scénou pražského Vyšehradu devátý ročník Vyšehraní. Hudební festival s podtitulem Bylo nebylo potrvá do 23. září, z divadelních souborů je mezi účinkujícími například Ty-já-tr či kolektiv Nakafráno Turnov.

    12. září

    V brněnském Dělnickém domě Židenice zahájil 3. ročník festivalu Vocal Fest s podtitulem Humor v hudbě. Festival otevřel koncert pořádajícího souboru QVOX večerem s kocourkovskou tematikou, o den později vystoupily Sestry Havelkovy a 14. září festival skončil koncertem experimentálního souboru Affetto. Součástí festivalu byla výstava Partitury žáků ZUŠ Došlíkova. her

    Deset růží Felixovi Holzman­novi byl věnován večer v pražském divadle Palace, který se konal v den desátého výročí úmrtí legendárního komika. V nabitém hledišti se sešly čtyři generace, od pamětníků po studenty středních škol. Ve scénkách byli Davidu Šírovi, představiteli Holzmanna, spoluhráči – mimo jeho stálých kolegů Miroslava Reila a Petry Jankové – režiséři Zdeněk Troška a Irena Pavlásková. Zazpívali Jiří Suchý a Jitka Molavcová, také Zora Jandová či Kateřina Brožová. V závěrečné scénce vystoupila i Jiřina Jirásková, kterou odměnili diváci potleskem ve stoje. David Šír, scenárista, režisér a producent v jedné osobě, vystupoval v originálním tralaláčku a brejličkách, které mu zapůjčila Holzmannova dcera Irena Pettrichová. Ta potom ve finále společně s Holzmannovou manželkou převzala kytici deseti růží a pamětní knihu.dos

    14. září

    Návštěvníci výstavy Hrzán v muzeu ve sklepení Staré radnice v Táboře se mohou zapojit do tvorby finální podoby plastiky Jiřího Hrzána, kterou by chtělo občanské sdružení Hrzán sobě! umístit u Gymnázia Pierra de Coubertina u příležitosti jeho nedožitých 75. narozenin. Původně jsme počítali s plastikou z bronzu, teď už na něm netrváme, čímž by se náklady mohly snížit ze 750 tisíc na asi 400 tisíc korun. Na kontě sbírky je od března 43 000 korun, řekl jeden z organizátorů sbírky Patrik Kučera.

    Kvůli nedostatku financí stáhlo divadlo Semafor sedm inscenací z repertoáru. Podle Jiřího Suchého však diváci ochuzeni nebudou, nahradí je pět komornějších novinek. První s názvem Kam se poděla Valerie? bude mít premiéru 20. září.

    Šéf činohry pražského Národního divadla Michal Dočekal ke kauze odvolání ředitele divadla Ondřeje Černého řekl pro MF Dnes: Zásadní je to, že se ministerstvo už k druhému řediteli ND chová způsobem, který je vyloučený. Odvolá ho a zpětně pro to vyhledává důvody. Je to pro mě deja vu noční můry, která se vrací. Daniel Dvořák i Ondřej Černý jsou lidé, kteří za sebou měli nezanedbatelnou kariéru, jeden jako významný scénograf a praktický divadelník, druhý jako teoretik a dramaturg německého festivalu. A zacházelo se s nimi jako s uličníky a zločinci.

    15. září

    Hudba vesmíru Herec inscenace Naivního divadla Budulínek Filip Homola je mimo divadlo také člen dua Kora et le Mechanix, která nedávno vydala u firmy Polí5 album 300 měsíců. Je oslavou 25leté spolupráce Homoly s perkusionistou Michalem Kořánem. Ve „své“ skupině se ale oba věnují výhradně elektronické ambientní hudbě. Třičtvrtěhodinové CD v obalu nostalgicky vzpomínajícím na estetiku československé sci-fi 60. let minulého století obsahuje dvě rozsáhlé skladby – Vakuum a Magnetar. Obě začínají z dlouhého „téměř“ ticha, jsou výrazně repetitivní, využívají především hluboké frekvence a jejich zvukové spektrum postupně narůstá na bohatosti a intenzitě. Posluchač vnímá v podstatě jen neurotiku zvukových ploch. Asi jako by skutečně naslouchal hudbě vesmíru. Na takovou hudbu je třeba se naladit. Jako na zvuk ledničky, jak tuto „hudbu prostředí“ charakterizoval její zakladatel Brian Eno. Speciální hudba pro speciální posluchače.hul

    16. září

    Dvojí křest Před tradiční dopolední diskusí během posledního dne Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni (rozpravu o vztahu politiky a divadla v postkomunistických zemích moderoval Martin Porubjak) byly pokřtěny, nikoliv ovšem polity, dvě významné publikace. Knihovna Václava Havla vydala v ediční péči Anny Freimanové obsáhlý výbor Havlových textů s lapidárním titulem O divadle. V objemném svazku jsou některé, především epistolární příspěvky autorovy otištěny vůbec poprvé, křtu se zúčastnila editorka a také ředitelka knihovny V. H. Marta Smolíková. Karolu Sidonovi „nadělilo“ k jeho sedmdesátinám nakladatelství Akropolis kompletní vydání jeho her pod titulem Dramata, knihu představili festivalovým hostům editorka Lenka Jungmannová a ředitel nakladatelství Filip Tomáš.br

    Magdalena Kožená koncertovala v rámci svého turné, které zahájila 7. září, ve Španělském sále Pražského hradu. Za doprovodu Collegia 1704 přednesla barokní árie Antonia Vivaldiho a G. F. Handela. Jako host vystoupila specialistka hry na barokní příčnou flétnu Jana Semerádová. Orchestr pod taktovkou Václava Lukse přednesl též instrumentální skladby mj. Telemana a Zelenky. Koncertu byla přítomna Lívia Klausová.her

    17. září

    Firma ArcoDiva představila ve vltavském Jazz Docku nové CD Irvin Epoque. Pražské smyčcové kvarteto Epoque Quartet a klarinetista Irvin Venyš nahráli skladby Astora Piazzolly, Alana Shulmana, Olivera Nelsona, Ondřeje Kukala 
a Sylvie Bodorové. Tři zcela nové skladby speciálně pro disk napsali Jana Kučera, Jan Dušek a Tomáš Pálka. Kompakt pokřtili Jiří Hlaváč a Ondřej Brzobohatý. Na CD bude navazovat turné nazvané Jazz and Classic Crossover. her

    Syrakusští a Efezští Nejkratší hra Williama Shakespeara Komedie omylů se objevila v dvojjazyčné verzi nakladatelství Romeo, projektu překladatele Jiřího Joska. Ten s tímto opusem přichází na knižní trh i s nabídkou pro divadelníky jako již se čtyřiadvacátým překladem z Mistrova odkazu. Pomyslně „dotahuje“ úctyhodný komplet Martina Hilského a představuje další z možností, jak lze nesmrtelného alžbětince interpretovat. Komedii o dvou párech mužských dvojčat, k nerozeznání si podobných, uzavírá Dromio Efezský v Joskově překladu dvojverším: Na svět jsme přišli společně, tak snad se nebudem teď, brácho, předbíhat.br

    • Autor:
    • Publikováno: 3. října 2012

    Komentáře k článku: 5.—17. září

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,