Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 28
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    5.—17. února 2014

    5. února

    V Mahenově divadle v Brně skončil Trialog – tradiční nesoutěžní přehlídka inscenací českých, moravských a slovenských národních divadel. Letos nabídl Havlovu Zahradní slavnost režiséra Dušana D. Pařízka z ND Praha, Hrabalovy Ostře sledované vlaky režiséra Iva Krobota domácího souboru a dramatizaci románu Horance McCoye z třicátých let Aj kone sa strieľajú v režii Martina Huby a interpretaci Slovenského národního divadla.

    Do rockové opery Romeo & Julie nastoupí zpěvačka Bára Basiková a herec David Suchařípa. Basiková si zahraje roli vévodkyně, manželku veronského vévody (Kamil Střihavka), Suchařípa pak otce Monteků. Potvrdil to umělecký ředitel RockOpery Praha Milan Steigerwald.

    6. února

    Mistr Lichý V knihovně Václava Havla v Praze pokračoval cyklus scénických čtení z her Václava Havla představením studiové verze hry Audience v režii Štěpána Pácla a interpretaci aktérů ostravského Divadla Petra Bezruče, již doma hrají v malém prostoru tzv. Márnice. Norbert Lichý v roli Sládka druhého hráče, technika ostravského divadla Jiřího Müllera, v roli Vaňka doslova převálcoval. Ze setkání směšně tragického šéfa pivovaru a navenek nesmělého intelektuála svědomí se tak stal především jeho sólový herecký koncert. Diváky (i mne) nesmírně bavil, ale nějakou zásadní, či dokonce novou interpretaci této, možná nejoblíbenější a nejhranější Havlovy hry nenabídl. Americké cigarety nabídnuté na úplném konci Vaňkem Sládkovi, o nichž v minulém čísle psal Vladimír Just, byly jen chabým pokusem o Havlovsky ironickou tečku jinak příliš jednostrunné inscenace.hul

    Laskavé příšery Mladé herečky brněnského divadla Maléhry Daniela Zbytovská, Barbora Seidlová a Nikola Zbytovská se stálou scénou v Divadle bolka Polívky vydaly knihu pohádek nazvanou Jak na příšery. Autorkou textů je Daniela Zbytovská, křehkými ilustracemi sbírku doplnila výtvarnice Karolína Stryková. Spojovacím motivem moderně pojatých pohádek je tolerance k jinakosti. Hlavními hrdiny jsou různé „strašidelné“ pohádkové bytosti, které dokazují, že v každém z nich je i něco dobrého. Jde jen o to, to dobré probudit! A tak čert vozí na ocase děti do školy nebo čarodějnice léčí kouzelnými lektvary celou vesnici. Vydání knihy doplnilo obdobně koncipované stejnojmenné CD, jež herečky nahrály se skupinou Čankišou. Z šesti pohádkových příběhů knihy se jich na CD objevuje pět. Jsou propojeny sedmi skladbami Čankišou, kteří tentokrát (naprosto výjimečně) zpívají v češtině. CD vydalo nakladatelství Indies Scope.hul

    Čankisou-Jak na příšer_fmt

    7. února

    Ensemble Inégal oznámil, že jeho CD s nahrávkou Velikonoční mše Missa Paschalis Jana Dismase Zelenky získalo francouzské ocenění Diapason d’Or. Je to již třetí prestižní ocenění zelenkovské nahrávky souboru vedeného Adamem Viktorou, jehož francouzká kritika pochválila za dokonalou interpretaci barokní hudby.HER

    kronika_Zelenka_5507-z_fmt

    Weltmajstrštyk Nakladatelství Radioservis vydalo na CD další z klenotů archivu Českého rozhlasu – úplný záznam třídílné četby na pokračování z knihy Eduarda Basse Klapzubova jedenáctka v režii Jiřího Horčičky a interpretaci Karla Högera. Původní šestidílná četba z roku 1953 (!) s úvodem Josefa Laufera se bohužel nedochovala, v roce 1976 byl původní pás přestříhán do třídílné verze, již bez Laufera. Přesto je nahrávka natolik strhujícím poslechem, že – troufám si tvrdit – předčí nejen vlastní čtení předlohy, ale i proslulý film s Theodorem Pištěkem či (tak trochu ironicky pojatý) TV seriál režiséra Eduarda Hofmana z roku 1968. Höger knihu jen neinterpretuje, ale jednotlivé situace často rozehrává v až divadelní výstupy, což režisér Horčička podtrhuje přesně volenými hudebními vstupy a řadou dramatických zvukových ruchů. Ve své době byla údajně tato dramatizace „naprostým zjevením“ a silným posluchačským zážitkem je i dnes.hul

    Občanské sdružení Uhlí otevřelo v Multižánrovém centru Cooltour Ostrava výstavu Ona v černobílé!!! Pavlína Princ, Kateřina Bartošová a Petr Sikora, kteří působí pod uskupením Surovííí, spolu s nimi Vladimír Milata a Fedor Gabčan vystavili osmdesát černobílých fotografií zhotovených historickými technikami (gumotisk, olejotisk apod.), s nimiž zájemce seznámili na workshopu 13. února. Jediným tématem výstavy je ženská krása v portrétu nebo v aktu.HER

    kronika Ona v cernobil_fmt

    8. února

    Večer na podporu ústeckého Činoherního divadla, které se ocitlo v těžké finanční situaci, uspořádala činohra Národního divadla Praha s Asociací profesionálních divadel. Ústeckému souboru byl věnován pořad Barování Filipa Rajmonta a Sandry Novákové. Scéna Národního divadla poskytla své prostory také pro setkání divadelníků z celé republiky 6. února, kde byla zveřejněna petice podporující ústeckou scénu.

    Ve sklepě V pražské Novoměstské radnici a Café Neustadt se konal Velký večer Revolver Revue uspořádaný k vydání 73. svazku jeho literární edice – antologie poesie druhé generace undergroundu nazvané U nás ve sklepě. Uspořádali ji, úvodní studie napsali a obrazový materiál připravili Viktor Karlík a Marek Vajchr. Obsahuje poesii Jáchyma Topola, J. H. Krchovského, Petra Placáka, Víta Kremličky, Filipa Topola, Ewalda Murrera, Martina Sochy, Luďka Markse, Víta Bruknera, Tonyho Ducháčka, Karla Malíka a Anny Wágnerové. Doplňuje je řada reprodukcí výtvarných děl a fotografií z osmdesátých let, obálky samizdatů a portréty a medailonky autorů. Autorským čtením téměř všech autorů, které odstartovalo program večera, provázela šéfredaktorka RR Terezie Pokorná. Následovala projekce dokumentu z koncertu Psích vojáků ve Veltrusích a o zákulisí samizdatového sborníku X/Violit Baroko a Psí vojáci v Čechách. Undergroundový večer vhodně propojily koncerty skupin ECHT! v čele s Karlem Malíkem, Krch-off band J. H. Krchovského a Garage Tonyho Ducháčka.hul

    9. února

    Brněnský rodák, herec Ladislav Pešek, má na domě v Sokolské ulici v Brně, kde žil, opět svou pamětní desku. Před dvěma lety ji někdo ukradl a městská část proto nechala vyrobit novou. Autorem návrhu je malíř Pavel Buchta, portrét herce specialista vyleptal do mosazi.

    10. února

    Ze 66 textů 59 anonymních autorů vybrala porota dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka v prvním kole desítku finalistů. Vítěze vyhlásí 8. března v pražském Studiu Hrdinů v rámci předávání výročních Radokových cen.

    Operní přenosy do kin kromě MET pořádají i další významné operní domy. Přímý přenos opery Giacoma Pucciniho Děvče ze zlatého západu z Pařížské národní opery nabídl kinosál Lucerna. Představení v režii Nikolause Lehnhoffa dirigoval Carlo Rizzi. Záznam představení nabídlo Kino 35 ve Francouzském institutu v Praze 27. února.HER

    Štefan Margita obdržel v Praze platinovou desku za prodej svého alba Melancholie. Stalo se nejprodávanějším v oblasti klasiky v loňském roce. Blahopřát mu přišli Karel Gott, Hana Zagorová a Marta Kubišová.

    11. února

    Po divácky úspěšné Čtvrté hvězdě chystá Česká televize další sitcom. Ve fázi scenáristické přípravy je dvanáctidílný seriál inspirovaný inscenací Dejvického divadla Dabing Street, čerstvě oceněnou komedií roku 2013. Stejně jako u divadelní hry se scénáře i režie ujme Petr Zelenka.

    V Italském kulturním institutu byla otevřena týdenní putovní výstava z archivu římského operního domu. K vidění byly vzácné originály kostýmů, které v inscenacích Verdiho děl nosily pěvecké hvězdy v Římské opeře, jakož i skici a další exponáty. Podle ředitele institutu Giovanniho Scioly bude spolupráce s Římskou operou pokračovat. Uvažujeme například o projektu, který by představil návrhy scénografií pro operní inscenace, naznačil.

    13. února

    Naše nejznámější baletka Daria Klimentová, primabalerína English National Ballet, ohlásila v Londýně ukončení kariéry a odchod do tanečního důchodu. Podle britského tisku urychlil její rozhodnutí odchod jejího stálého tanečního partnera Vadima Muntagirova z ENB do Royal Ballet. Klimentová potvrdila dodržení všech naplánovaných závazků pro letošní rok.

    Operní soubor NDM Ostrava uspořádal k Roku české hudby v Antikvariátu a klubu Fiducia besedu o Bohuslavu Martinů pod názvem Český knedlík s francouzskou omáčkou – tak skladatele označovali jeho kolegové. Skladatel a ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina s režisérem a ředitelem ostravského divadla Jiřím Nekvasilem hovořili o tvůrčí dráze skladatele a jeho operních dílech, a také o jeho životní cestě z Poličky do Prahy, Paříže, USA a zpět do Itálie, Francie a Švýcarska, kde zemřel.HER

    Zeman odchází Ředitel Klicperova divadla v Hradci Králové Ladislav Zeman oznámil, že během příští sezony opustí po čtvrtstoletí svou funkci a odejde do důchodu. Nejraději by funkci předal tak, že by sezona 2014/15 byla „předávací“ a on by během ní uvedl na své působiště nového, městem vybraného ředitele. V současné době je Zeman po mozkové příhodě v pracovní neschopnosti a zastupuje ho ekonomka divadla Eva Mikulková. Vůbec ale nevím, jak je to v Hradci dopadne, protože ve hře je příliš mnoho chrtů, řekl o situaci, jež po jeho oznámení ve městě eskalovala. (Více na i-DN)hul

    15. února

    Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi uspořádalo výstavu věnovanou významnému loutkářskému tvůrci a teoretikovi a také zakladateli chrudimského muzea Janu Malíkovi (1904–1974) k nedožitým 110. narozeninám. Výstava Jan Malík – výtvarník a režisér shromáždila ukázky loutek a výtvarných řešení a také dokumentů. Při vernisáži na svého otce vtipně zavzpomínala jeho dcera, šéfredaktorka časopisu Loutkář Nina Malíková. Výstava bude otevřena minimálně do konce září tohoto roku.HER

    Po Georgetownské univerzitě ve Washingtonu a v Dublinu je Barcelona třetím městem na světě, kde uctili památku prezidenta Václava Havla výstavbou lavičky. Měla by sloužit k demokratické debatě. Autorem lavičky nainstalované a slavnostně odhalené v parku Ciutadella je Bořek Šípek.

    V Galerii výtvarného umění v Ostravě se konal dvoudenní taneční workshop bývalé tanečnice Kyliánova NDT a dnes vedoucí skupiny 420 People, kdysi však tanečnice NDM Ostrava Nataši Novotné. Návštěvníci galerie mohli sledovat, jak vzniká choreografie inspirovaná aktuální výstavou současného umění a prostorem Galerie.

    17. února

    Lear žije V kavárně pražského Švandova divadla představilo nakladatelství Meander další ze svých pohádkových autorských knih s výrazným výtvarným doprovodem – Tajemství strýce Erika (Šestero pohádek nejen o trpaslících) překladatele a publicisty Jana Jařaba (1965). Jde o výběr z jeho pohádek, které nejprve vyprávěl svému synovi, později je sepsal a sestavil z nich „samizdatovou“ ilustrovanou knížku. V šesti příbězích na rozhraní tradiční pohádky a jízlivých autorských „piškuntálií“ najdeme ztřeštěných gagů jak z nonsensových časů Edwarda Leara, Lewise Carrolla či Emanuela Frynty. Například tatínka, který má úplně prázdnou hlavu, a aby mu to děti uvěřily, odklopí si ucho, aby se podívaly. V knižní podobě vystřídaly autorovy ilustrace sugestivní, jemně ironické, barevné grafiky Jiřího Sopka.hul

    Jařab- Tajemství strýc_fmt

    Z deníku tanečnice Nejnovější inscenace Miřenky Čechové, kterou premiérově uvedlo divadlo Ponec, nese název Faith. A víra byla skutečně v mnoha svých podobách během bezmála hodinového představení zkoušena až do nejzazších možností. Ačkoli trvalo necelou hodinu, vystřídalo se v něm poměrně dost výstupů, které budily zdání nekonečného trvání. Každý pohyb byl nesčetněkrát opakován, často obě aktérky tančily synchronizovaně, přičemž Miltnerová plnila svou roli drilující autority s umanutou trpělivostí. Ve chvíli selhání přicházel na řadu ještě tvrdší dril a sebetýrání. Víra její studentky a následovnice je však povážlivě zkoušena. (Více na i-DN)Dominik Melichar

    • Autor:
    • Publikováno: 3. března 2014

    Komentáře k článku: 5.—17. února 2014

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,