Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2024

ročník 33
20. 2. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Bylo & bude 14/2014

    Bylo

    26. června otevřelo Oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea v Mramorových sálech Biskupského dvora v Brně výstavu Neuč orla létat – Peter Scherhaufer v Divadle (Husa) na provázku. Výstava k 15. výročí úmrtí akcentuje Scherhauferovu režijní činnost v Divadle Husa na provázku, jehož byl spoluzakladatelem a kde působil až do své předčasné smrti. Zmíněny jsou ale i jeho ostatní aktivity v českém a slovenském prostředí. Od září do konce výstavy (8. února 2015) se budou konat i doprovodné programy (např. besedy s herci a spolupracovníky Petera Scherhaufera, koncert skupiny Progres 2 ad.).hul

    6. července v rámci Olomouckých hudebních slavností poprvé úspěšně vystoupil v operní inscenaci Bastien a Bastienka W. A. Mozarta překladatel libreta Jaromír Nohavica. Zazpíval roli Colase, kterou zpívá také režisér inscenace Luděk Golat v hudebním nastudování Antiquarius Quartet Praga a sólistů Opery Damian.her

    Bastien a Bastienka MG_fmt

    14. července zahájily v Praze dva festivaly. Mezinárodní festival pouličního divadla Za dveřmi pět dnů okupoval Václavské náměstí a představil dvacet souborů z osmi zemí. Podle slov ředitele Jakuba Vedrala deklaroval ústřední téma svobody, jímž podpořil demokratické změny na Ukrajině. Centrem Mezinárodního festivalu fyzického a tanečního divadla Nultý bod bylo Divadlo v Celetné, program lákal na osobnosti a uskupení, jako jsou choreografové Helena Waldmann a Matija Ferlin nebo německý soubor LIGNA. (Festivalová zpravodajství čtěte na i-DN.)lds

    Za dveřmi_fmt

    18. července otevřel Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově galakoncert Jonase Kaufmanna. Potvrdil pověst famózního charismatického tenoristy v obtížných áriích, ale i smysl pro humor a chuť rozdat se svému publiku překvapivě četnými přídavky. Okázalejší ovace sklidila jeho partnerka Sooyeon Kim za slušnou češtinou zazpívanou Rusalčinu árii o Měsíčku – holt malá česká domů. Špičky zdejšího politického života v čele s premiérem Bohuslavem Sobotkou se před diváky skryly na tribuně, když moderátoři osobně vítali některé z nich, bylo slyšet potlesk jen zevnitř té plátěné krabice – opravdu je lidé vidět nechtěli. Bez politických protektorů však u nás nic velkého nevznikne, a krumlovský festival velký i kvalitní tedy je.her

    2014_07_18_8006_fmt

    24. července symbolicky zahájilo Divadlo Continuo celkovou rekonstrukci svého sídla, Švestkového dvora v Malovicích, třídenním projektem plným divadel a koncertů RE:START Malovice 35. Renovace historických budov usedlosti a výstavba nového divadelního sálu, s podporou Evropského fondu pro regionální rozvoj, začne na podzim. Stavba má být dokončena již v červnu 2015 a slavnostně otevřena v létě.lds

    Na zasedání 24. července Rada města Ústí nad Labem rozhodla, že v budově Činoherního studia na Střekově zřídí divadlo pro děti AmULet a činohru ve městě zajistí hostujícími soubory. Ve zprávě města stojí: Na scéně Severočeského divadla budou po celý rok hostovat soubory předních pražských divadel, ale i mnoha dalších, vystoupí zde plejáda vynikajících českých herců. Celý svůj repertoár uvede postupně Divadlo Bez zábradlí Karla Heřmánka, řadu představení přiveze Divadlo Na Jezerce Jana Hrušínského, hostovat bude také Agentura Harlekýn, Divadlo Palace, Divadlo Anfas, Divadlo Krapet, Divadla Kladno s. r. o. – Divadlo Lampion, Městské divadlo v Mostě a další. Díky příspěvku města bude vstupné na činoherní představení v nadcházející sezoně nastaveno tak, aby kvalitní činoherní umění bylo dostupné všem zájemcům.

    Radní reagovali i na neúspěšnou nabídku zřídit nový soubor: Rada města se i nadále nevzdává záměru pokračovat ve slavné tradici Činoherního studia a vybudovat vlastní činoherní soubor. Vystupňovaná mediální kampaň šíření lží a nátlak některých aktivistů z divadelní obce zatím bránily zájemcům využít tuto příležitost. Je třeba počkat, až pomine zneužívání tématu v předvolební kampani, pak bude možné napravit nezodpovědné rozhodnutí představitelů bývalého divadelního souboru, kteří odmítli možnost získat od města dvanáctimilionovou dotaci na provoz divadla a dovedli tak Činoherní divadlo města Ústí nad Labem o. p. s. k insolvenci a zániku. Umělecký šéf a režisér spolku Činoherák Ústí, pokračovatele rozpuštěného souboru, Filip Nuckolls k tomu uvedl: Tímto rozhodnutím se definitivně pohřbívá tradice střekovského studia.hul

    Bude

    Vrcholí přípravy dvou významných festivalů v Čechách a na Slovensku; 9. září začíná 22. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni a 26. září propukne 23. ročník Mezinárodního festivalu Divadelná Nitra. Jak se na mezinárodní festivaly sluší, nabízejí bohatý program a zahraniční hvězdy. Na Slovensku lákají diváky například na berlínskou Volksbühne, která uvede inscenaci Bez názvu č. 1 (Opera Herberta Fritsche), a na budapešťskou inscenaci Císařská TV Bély Pintéra. V Plzni se představí Hamlet proslulého polského režiséra Jana Klaty, inscenovaný v německé Bochumi, a maďarský Revizor v režii Viktora Bodó. Dramaturgové obou festivalů se shodli na zařazení oceňovaného českého titulu – Mikuláškových Zlatých šedesátých aneb Deníku Pavla J. z Divadla Na zábradlí.lds

    Společnost pro taneční a múzickou výchovu, Institut umění – Divadelní ústav a Nadace Bohuslava Martinů představí 14.–16. září na Malostranském hřbitově v Praze 5 (vedle tramvajové zastávky Bertramka) projekt Kytice – mezigenerační dialog na hudbu Bohuslava Martinů. Pohybově-hudební představení s texty Františka Sušila a Karla Jaromíra Erbena v choreografii a režii Evy Blažičkové vzniklo v rámci Roku české hudby a zpracovává osm střídavě se prolínajících vokálních a instrumentálních skladeb. Tématem jsou příběhy lásky, života a smrti představené na místech, kam divadlo ani tanec obvykle nevstupují.hul

    Benefiční galakoncert Češi zpívají Čechy pořádá operní portál Opera Plus 14. září od 19 hodin v Pražské křižovatce. Vystoupí Eva Urbanová, Dana Burešová, Kateřina Jalovcová, Aleš Briscein, Štefan Margita, Jiří Přibyl a další sólisté. Budou také předány Výroční ceny za nejlepší operní výkony v uplynulé sezoně.

    Došlo do redakce

    CD Vladivojna La Chia: Musica scenica vol. 1 Zpěvačka, skladatelka, multiinstrumentalistka a výtvarnice Vladivojna La Chia vydala vlastním nákladem v limitované číslované edici autorské CD jako komplexní artefakt propojující autorkou výtvarně pojatý a vlastnoručně podepsaný obal s hudbou. Tu složila a sama nahrála (na cello ji doprovází Terezie Kovalová a na saxofon Marcela Kučová) k inscenacím režiséra Ondřeje Zajíce v pražském Divadle Rokoko A voda stoupá a Molly Sweeney. Stylově se pohybuje od moderní vážné hudby přes soudobou operu a free jazz až k tvrdému (temnému) rocku, excentrickému popu a technu. Nabízí impresionistické skladby s bohatými aranžmá v jejím vlastním expresionistickém podání. Asi jako by se do jedné osoby spojila pop-diva Lucie Bílá s newyorskou avantgardistkou Diamandou Galás…hul

    CD Bohumil Hrabal: Jarmilka – čte Oldřich Kaiser (2CD – Radioservis ve spolupráci s ČRo) Vydavatelství Radioservis vydává jako audioknihu čtení z novely Bohumila Hrabala Jarmilka, které na pokračování vysílal Český rozhlas v rámci cyklu Česká próza od března 2013. V úpravě Jiřího Vondráčka a režii Aleše Vrzáka četl Oldřich Kaiser, syrovější a autentičtější než Vrzákův obvyklý spolupracovník Igor Bareš. Kaiserova schopnost měnit hlasy dodává četbě na dramatičnosti, jeho interpretační nadhled plný jízlivosti a až tělesně radostného využívání různých Hrabalových slovních pikantérií vyvolává „mrazení v zádech“. Obdobně Kaiser nedávno přistoupil i k Haškovu Švejkovi. Tak mají vypadat autorská čtení – interpretují text s pochopením předlohy, přesto pro čtenáře (posluchače) objevně a jedinečně.hul

    Miloslav Klíma a kol.: Divadelní osmdesátky a Studio Beseda (Pražská scéna 2014.) Editor Jan Dvořák ve svém nakladatelství Pražská scéna připravil a na festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové představil reprezentativní publikaci o vzniku a činnosti královéhradeckého Studia Beseda, významného fenoménu českého divadla 80. let. Exklusivně pojatou knihu provází 141 černobílých – vesměs celostránkových – fotografií Josefa Ptáčka, adjustovaných v elegantní grafické úpravě Filipa Blažka (mj. grafika Divadelních novin). Vedle sestavovatele svazku Miloslava Klímy přispěli Miroslav Petříček, Věra Ptáčková, Marie Boková, Jan Císař, Jan Dvořák, Miroslav Krobot, Josef Krofta, Jaroslav Malina, Petr Matásek a Bohumil Nekolný.hul

    Revolver Revue No. 95 – Léto 2014 Více než 240 stran nabízí bohatou porci autorských textů, esejů, rozhovorů a úvah z uměleckého – především literárního a výtvarného – podhoubí a okraje. Upozorňujeme na úvodní pasáž věnovanou laureátovi Ceny RR za rok 2013 Pavlu Zajíčkovi, která vedle jeho textů a fotografií Ondřeje Němce zahrnuje anketu, v níž jej charakterizuje 34 osobností. Dále na dva (v Čechách) dosud nepublikované rozhovory s hudebníkem a básníkem Filipem Topolem: první vedl Adam Drda, druhý Filip Bloem před posledním – amsterdamským – koncertem Psích vojáků. A také na texty odkrývající temná místa české minulosti XX. století, rozhovor s výtvarníkem a hudebníkem Liborem Krejcarem, básně Petra Hrušky, prózy Patrika Linharta a Víta Kremličky a závěrečný díl cyklu Scenáristická dílna, v němž Martin Ryšavý uvádí práce studentů pražské FAMU.hul

    • Autor:
    • Publikováno: 31. srpna 2014

    Komentáře k článku: Bylo & bude 14/2014

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,