Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    3.—16. dubna 2013

    3. dubna

    Vladimír Darjanin, který se chce věnovat dalším aktivitám, odchází z vedení Festivalu Dvořákova Praha. Ten se organizačně sloučí s festivalem Struny podzimu, přičemž v čele nového společného managementu bude stát dosavadní ředitel Strun podzimu Marek Vrabec. Obě přehlídky si zachovají dosavadní profil, jejich dramaturgie rozhodně nesplynou, uvedl Vrabec.

    4. dubna

    Mosty přes rozbouřený život Supraphon vydal autorskou audio­knihu režiséra Jana Němce Nepodávej ruku číšníkovi. Herec Karel Roden na ní čte – v režii a s hudbou samotného autora Jana Němce – vzpomínková vyprávění o neklidném životě tohoto slavného filmaře. Knihu původně vydalo nakladatelství TORST v roce 2011, samotné texty ale vznikaly v průběhu celé Němcovy aktivní kariéry od roku 1970 do roku 1990. Některé z nich vyšly v časopisu Reflex v letech 1990–92. Jde o vůbec první audioknihu v podání Karla Rodena. Svoji účast na nahrávce okomentoval slovy: S načítáním knih nemám vůbec žádné zkušenosti, ale pro pana režiséra Němce bych udělal cokoliv, tak moc si ho vážím a obdivuji jeho dílo. Hudebními vstupy a pěveckými čísly čtení doprovází písničkář Oskar Petr.hul

    V kinech měl premiéru časosběrný dokument Heleny Třeštíkové Život s Kašparem, který mapuje 23 let života Jakuba Špalka. Spolu s ním byl natáčen i dokument o členovi kapely Gipsy.cz Vojtěchu Lavičkovi pod názvem Vojta Lavička: Nahoru a dolů. Celý diptych pojmenovala režisérka Dva muži ve víru doby. Osudy Vojty Lavičky a Jakuba Špalka se nijak neprotnuly, ale oba muži mají mnoho společného. Mají výrazné umělecké aspirace a jsou spontánní a nekompromisní ve svém jednání, řekla režisérka.

    Francouzský velvyslanec Pierre Lévy udělil zpěvačce Haně Hegerové insignie komandéra Řádu za zásluhy. Francie si přeje ocenit kvality a zásluhy Hany Hegerové, zejména pak její významné přispění k propagaci francouzského šansonu a francouzské kultury obecně a povyšuje ji na komandéra Řádu za zásluhy, vysvětlil Lévy.

    5. dubna

    Opera Národního divadla moravskoslezského v Ostravě uchystala výjimečně obsazené představení opery Giacoma Pucciniho pod označením Bohéma Gala: exkluzívně pro ostravské publikum vystoupili Jana Šrejma Kačírková, Morenike Fandayomi, Aleš Jenis a Richard Šveda, onemocnělého Charlese Castronova zastoupil Pavel Černoch.HER

    Vydavatelství NAXOS vydalo první CD z připravovaného kompletu orchestrálních skladeb Zdenka Fibicha. Projekt rozvržený na 8 kompaktních disků připravuje a natáčí společnost ArcoDiva, Český národní symfonický orchestr diriguje Marek Štilec. První CD obsahuje Symfonii č. 1 F dur a orchestrální svitu Dojmy z venkova, na druhé se připravuje Symfonie č. 2 se Selankou V podvečer, právě dokončovaný třetí kompakt přinese všechny Fibichovy symfonické básně.HER

    6. dubna

    Hlas v pohybu V pražském klubu Jazz Dock se konal křest debutového alba zpěvačky Milli Janatkové nazvaného Proměna. Na akci vystoupilo její trio, perkusista Jaroslav Kořán a jeho Orloj snivců a na závěr i improvizované Millitrio Milli. Na CD, jež vydala firma Indies MG, je 10 vokálně křehkých autorských písní v češtině, evropské i brazilské portugalštině a v „momentálním improvizovaném milli-jazyce“.

    Autorskou tvorbu doplňují dvě skladby inspirované brazilským jazzem a album zakončuje píseň z pobytu v Portugalsku nazvaná Zambujeiro a podpořená meditativními samply Aleše Hyvnara. Tvorba Janatkové, která je též pedagogem na Konzervatoři Duncan centre v Praze a spolupracuje s tanečním studiem Druna a s Divadlem Kampa, se pohybuje na hranicích jazzu, brazilské hudby, experimentální elektroniky, ambientu a world music. Základními prvky jejího hudebního projevu jsou vedle étericky snových hlasových poloh hra s rytmy, zvuky, dechem a tělem. Důležitou roli hrají perkuse hrané „na cokoli“ (tělo, makovice, větve, choroše…), zvukové experimenty a improvizace.hul

    Tenorista Štefan Margita se vrátil rolí Logeho v první části tetralogie Richarda Wagnera Zlato Rýna do Metropolitní opery v New Yorku (reprízy 25. dubna a 4. května). V této roli sklidil ovace také v Bavorské státní opeře v Mnichově.HER

    7. dubna

    V Paláci Akropolis měl premiéru neobvyklý umělecký experiment: sedm novocirkusových umělců, kteří se nikdy neviděli, vytvořilo pod vedením režiséra Albina Warrettea představení Cirkopolis vol. 1. Jak uvedla dramaturgyně projektu Šárka Maršíková: Cirkopolis je projekt, který mám v hlavě už několik let … Cílem je představit tvorbu profesionálů z různých zemí, ale ne formou klasického cirkusového kabaretu. Máme sedm tvůrčích lidí, kteří se společně nikdy neviděli, budou mít možnost 24 hodin nonstop spolu zkoušet, blbnout, improvizovat pod profesionálním vedením uznávaného režiséra.

    8. dubna

    Ani nejtenčí vlásek V Malostranské Besedě v Praze se konal křest třetího autorského CD bývalé osobnosti českého folku 70. a 80. let XX. století Oskara Petra Jsme starý jako děti. Album s nebývale dlouhou stopáží téměř 72 minut zachycuje nejen současný či nedávný Petrův repertoár v akustickém podání, ale nechává v plné síle (tedy v zásadě v původním znění, kde Zuzanu Michnovou v ženských vokálech adekvátně zastupuje Iva Marešová) zaznít průřez jeho tvorbou z dob spolupráce se skupinou Marsyas (Zmrzlinář, Pin-up Girl, Břímě). Překvapením je zařazení Krylovy písně Morituri te salutant. Nahrávání ve studiu Michala Šenbauera, jež trvalo plné čtyři roky, se zúčastnily hráčské osobnosti z různých oblastí naší hudební scény – houslista Jiří Vopava, bubeník Jiří Zelenka, baskytarista Václav Vávra, kytarista Josef Štěpánek, vokalistka Iva Marešová, kontrabasista Taras Voloshchuk či kytarista Joe Karafiát. Výsledkem je zvukově i pěvecky precizní, celistvé album prvotřídní folkové hudby jak z dob největší Petrovy písničkářské slávy.hul

    9. dubna

    Zpěvy z hrobu Do Česka poprvé zavítala vycházející hvězda švédské rockové hudby, zpěvačka Anna von Hausswolff. V kině Aero představila v rámci koncertního turné, jež právě Prahou začínalo, svůj vysoce stylizovaný, artistní indie-rock navazující na zvukové experimenty 60. a 70. let (Velvet Underground, Television, u nás například Jazz Q z období zpěvačky Joan Duggan). Ve dlouhých skladbách, vokálním zpracováním upomínajících na britskou novovlnnou legendu Kate Bush, se doprovázela na „klasické“ Hammondovy varhany. Skladby vesměs pocházely z jejího loňského alba Ceremony, které jí vyneslo nominace na švédské Grammy v kategorii album roku a Nordic Music Prize pro nejlepší skandinávské album.

    S tříčlennou mužskou rockovou skupinou (ds, g, kbds) hrající rovnocenně s ní dosahovala temné, chladivě kostelní atmosféry (původní nahrávky byly v kostele pořizované). Tajemně gotická vyznění všech – možná až příliš monotónních – skladeb podtrhovaly texty věnované převážně umírání či smrti a neustále se opakující videosmyčka reprodukující na zadní stěnu sálu krátký černobílý experimentální film odehrávající se v prostředí odložených starých soch a přírodních kamenů. Možná jsme byli svědky vzniku obdobné hvězdy, jakou je dnes Meredith Monk či Björk.hul

    Proslulý muzikál Hair pod českým názvem Vlasy uvedl v kulturním domě v Ústí nad Labem hudebně dramatický kroužek Concordia Canticum, působící při Gymnáziu a Střední odborné škole Dr. Václava Šmejkala. Vedoucí souboru Olga Sosová do představení zapojila i handicapované žáky ze Speciální základní školy, mateřské školy a Praktické školy v Ústí nad Labem. Příprava muzikálu trvala sedm měsíců podle filmu Miloše Formana. Na stovky hodin zkoušek ve škole navázalo i soustředění na horách, mnoho práce si vyžádala příprava kostýmů. Záštitu nad projektem převzala náměstkyně primátora Zuzana Kailová, která velmi ocenila premiéru, spoluúčast handicapovaných herců a mírové poslání muzikálu. Premiéry se zúčastnil hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček a další hosté. Město Ústí nad Labem projekt finančně podpořilo.HER

    12. dubna

    Televizní hlasatelka Kamila Moučková, jeden ze symbolů odporu proti okupaci v roce 1968 a signatářka Charty 77, převzala Cenu A. Lustiga. Je mi 85 let, mám za sebou život plný zvratů, když se ohlédnu, tak vím, že jsem nikoho nepodrazila, nepodvedla a nikomu vědomě neublížila, řekla. Podle ní by cenu charakterizovanou hodnotami jako odvaha a statečnost měli dostat dva lidé – Milada Horáková a Jan Palach.

    V koncertním sále Pražské konzervatoře uspořádala Nash Concert Society víkend koncertů, filmů a rozhovorů Terezínské hvězdy, věnovaný kultuře terezínského ghetta za 2. světové války. Dokumenty Simona Broughtona Hudba terezínského ghetta a Heleny Třeštíkové Má šťastná hvězda doprovodily besedy s tvůrci a pamětníky cembalistkou Zuzanou Růžičkovou a herečkou Zdenkou Fantlovou. Rezidenční soubor londýnské Wigmore Hall Nash Ensemble na dvou koncertech zahrál široký výběr skladeb tzv. terezínských autorů.HER

    13. dubna

    Po necelém roce se prostory pražského Nosticova paláce na Malé Straně, kde sídlí Ministerstvo kultury ČR, otevřely opět veřejnosti. Od dubna ožívá barokní palác až do podzimu výstavami, filmovými projekcemi, divadelními představeními, koncerty a literárními večery, na něž má veřejnost v pracovní dny vstup zdarma.

    14. dubna

    Diváci ocenili Simulante
    Bande Festival českého současného tance a pohybového divadla Česká taneční platforma letos proběhl od 11. do 14. března 2013 na šesti pražských nezávislých scénách a divákům přinesl celkem jedenáct nejzásadnějších děl loňského roku. Publikum již tradičně rozhodovalo o Ceně diváka. Ta je každoročně udělena inscenaci, která získá nejvyšší hodnocení od platících návštěvníků a od zahraničních hostů festivalu. Kromě ocenění obdrží vítězné dílo také polovinu festivalových tržeb z divadla Ponec. Velmi těsným rozdílem dvou setin bodu letos získalo Cenu diváka dílo Simulante Bande skupiny VerTeDance. Na dalších místech se v daném pořadí umístily inscenace Jezdci Lenky Vagnerové & Comp., Much More Than Nothing skupiny ME-SA, One Step Before the Fall od Spitfire Company a Orbis Pictus skupiny NANOHACH. (více na i-DN)

    15. dubna

    Slyšíte mě? Ve světové premiéře uvedlo koncem března Divadlo Kolowrat hru jedné z nejvýznamnějších současných dramatiček Lenky Lagronové. Za text Z prachu hvězd byla autorka oceněna druhým místem v soutěži o novou česko-slovenskou hru Dráma 2010. Režie se ujal Štěpán Pácl, který má s jejími texty zkušenosti už ze studií na DAMU (v divadle DISK absolvoval inscenací hry Království) a který k novému přírůstku v repertoáru činohry Národního divadla přistoupil velmi citlivě a s velkým důrazem na to, aby vynikl právě text. (Recenzi čtěte na i-DN)
    Dominik Melichar

    Do druhého kola výběrového řízení na ředitele Národního divadla Brno postoupili tři lidé. Komise je vybrala z celkových sedmi uchazečů. Druhé kolo se uskuteční 23. dubna, komise pak radním doporučí nejvhodnějšího kandidáta. Koncepce jednotlivých uchazečů o směřování divadla budou podle náměstkyně primátora Jany Bohuňovské (ODS) po konkurzu veřejně dostupné. Chceme, aby výběrové řízení bylo transparentní. Všichni uchazeči souhlasili se zveřejněním jména i pozdějším vyvěšením koncepce, se kterou se o post ucházejí, řekla novinářům Bohuňovská. Do druhého kola postupují Martin Gerych, Karel Mitáš a Tomáš Šimerda. Všichni podle dostupných informací působí v uměleckých institucích.

    Dvaašedesátiletého divadelníka a pedagoga Ilju Racka ml. doporučila umělecká rada za dočasného ředitele plzeňského Divadla J. K. Tyla. Dosavadní šéf Jan Burian bude od srpna šéfovat Národnímu divadlu v Praze. Racek by měl funkci vykonávat na omezenou dobu v sezoně 2013/2014. Město mezitím vypíše řádné výběrové řízení.

    16. dubna

    Ve Stavovském divadle byla představena publikace Pražský divadelní almanach, 230 let Stavovského divadla, kterou k nadcházejícímu výročí budovy divadla vydal Institut umění – Divadelní ústav. Dvousetstránkovou knihu zpracovalo v Kabinetu pro studium českého divadla osm odborníků střední a starší generace v redakci Jitky Ludvové. Publikace věcně a čtivě shrnuje základní události od osvícenských počátků divadla až do dnešních dnů – končí úvahou, kam budovu zavedou plány s transformací Národního divadla. Bohatý obrazový materiál, stručný výčet literatury a jmenný rejstřík knihu udržuje na přesné hranici mezi odborností a popularizací. HER

    V Antikvariátu a klubu Fiducia v Ostravě uspořádala opera NDM Ostrava spolu s Českým rozhlasem v Ostravě další z akcí Wagnerova roku, večer Wagner myslitel?. Martin Jemelka pojednal vztah skladatele k filosofii Hegela, Schopenhauera a Nietzscheho, k nacionalismu a velkoněmectví, ke křesťanství a dálněvýchodním náboženským tradicím a také k anti­semi­tismu.HER

    Institut umění – Divadelní ústav (IDU) představil během výroční tiskové konference plánované aktivity na rok 2013. Spuštění nové podoby online databáze Virtuální studovna, mezinárodní konference u příležitosti 230 let od zahájení provozu ve Stavovském divadle, nejrozsáhlejší výstava českých loutek na území USA – to jsou jen některé z mnoha projektů realizovaných v letošním roce.

    V Hallerově sále pražské DAMU se uskutečnila přednáška prof. Anny Kuligowské z Institutu současné kultury na universitě v Lodži na téma Idea národního divadla podle Kazimierza Dejmka. Přednáška se uskutečnila ve spolupráci Katedry teorie a kritiky DAMU s Polským institutem v Praze.

    • Autor:
    • Publikováno: 29. dubna 2013

    Komentáře k článku: 3.—16. dubna 2013

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,