Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2019

ročník 28
26. 11.–9. 12. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    29. 5.—11. 6. 2013

    29. května

    Do klobouku Praha je království / spících princů a princezen. / Zapomeň na bláznovství / co z ciziny dovezem… Na české folkové scéně se objevila osobnost mezinárodního formátu stylově navazující na již proslulou Radůzu – pražská písničkářka, zpěvačka a buskerka (pouliční umění „do klobouku“), členka iniciativy BuskerVille Iamme Candlewick, dcera herce a hudebníka Pjéra la’Šéze. Díky finanční iniciativě přátel na internetu vydala své první CD I Am You. Je souborem 11 písní, většinou zpívaných anglicky, některé česky (Princ Zen). Vznikly na jejích cestách Amerikou, Indií a Evropou. Hudebně i zvukově čerpají ze spolupráce s hudebníky z rozličných konců světa – z folkové scény amerických undergroundových klubů, indických manter, sufijských nápěvů, izraelských náboženských zpěvů, odkazů vandráků, vždy „přetavené“ do zvuků soudobého ženského písničkářství (T. Amos, A. Morissette). Bohatě ilustrovaný barevný obal s dvěma booklety vytvořila výtvarnice Štěpánka Bláhovcová. BuskerVille, jehož je Candlewick aktivistkou, se snaží o legalizaci pouličního umění v Praze. Praha jsou našich duší stověžatý zrcadla / zase mi v automatu každá mince propadla…hul

    candlewick-original_fmt

    30. května

    Švanda zase dudá Ve vinohradském Divadle D21 ukazují, jak se dá na Tylovu klasiku dívat dnešníma očima. Strakonický dudák je součástí dlouholetého kontinuálního projektu souboru (D21 fungovalo dlouhá léta pod hlavičkou Malé vinohradské divadlo), který se nazývá Divadlo školám. Ten nabízí literární klasiku, vesměs povinnou četbu, inscenovanou v současném hávu. Tvůrcům se tak otevírá nebývalý prostor pro hru, v rámci níž zakomponují do textu často s vtipem současné narážky a aktualizace. Stejně jako v případě inscenace Orwellova románu 1984 se režisérovi Peteru Chmelovi a dramaturgovi Jiřímu Rothovi podařilo klasický text vykrátit na nutné minimum (včetně postav), přičemž zachovali jasnou a jednoduchou dějovou linii. Děj i jeho aktéři jsou zasazeni do současné české vesnice, nesou všechny negativní znaky české povahy i malosti – od reptání nad pivem či touhu po mamonu až po závist i buranství – v zahraničí reprezentované ledvinkou pod břichem a ponožkami v sandálech. Jednoznačným kladem je, když od počátku do konce představení máte pocit, že inscenátoři přesně vědí, za čím jdou a co chtějí sdělit. Otázkou naopak je, jestli se některé jazykové aktualizace – například počeštělá slova jako „lůzr“ nebo „many“ – netlučou s původním archaickým slovníkem: I ty zlopověstný!, anebo: Nekoukej jako strnad na lůj.Tomáš Kůs

    (Celou recenzi čtěte na i-DN.)

    30. 5.

    Pražští Mamas and Papas Nakladatelství Galén vydalo knižní profil legendární folkrockové skupiny výrazných melodií, skvělých vokálů a syrových textů Marsyas, působící po československých klubech od 70. let XX. století. Připravil ji hudební publicista Vojtěch Lindaur a nazval ji Dávám, tak ber! Jedná se o pestrou koláž faktografických údajů a osobních vzpomínek autora na setkávání s touto skupinou a jejími protagonisty. Citlivě sestavený sborník mapuje základní sestavy kapely i natočená alba, sleduje osudy Petra Kalandry a Zuzany Michnové v socialistickém Československu i Oskara Petra za „velkou louží“, dává prostor i vzpomínkám přátel, fanoušků a spoluhráčů. Nechybí dobová dokumentace, fotografie, kompletní diskografie, zásadní články o skupině. Mozaiku doplňují postřehy Vladimíra Merty, Jiřího Černého, Jaroslava Hutky a dalších kolegů.hul

    marsyas_foto_10_a_fmt

    2. června

    V pražském Divadle v Dlouhé skončil 15. ročník divadelní přehlídky pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé. Vítězem ankety dětských diváků a čerstvým držitelem Ceny Vojty Šálka se stala inscenace Dášeňka aneb Psí kusy – Haf! brněnského Divadla Husa na provázku, která je autorským projektem herců Jiřího Jelínka a Anežky Kubátové. Nejlepší divácké hodnocení z představení ve velkém sále měla Kytice, kterou rovněž z Brna přivezlo Divadlo Radost (režie Petr Nosálek). Cenu rady festivalu získala inscenace Bylo nás pět Klicperova divadla z Hradce Králové (režie Jan Frič). (více na i-DN)

    3. června

    V Divadle Ponec byl slavnostně zahájen 25. ročník Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Tanec Praha 2013. Během večera věnovaného dlouholetým partnerům a podporovatelům Tance Praha byly vyhlášeny a předány ceny festivalu Česká taneční platforma 2013. Cenu Tanečnice roku získala Markéta Vacovská za výrazově velmi silový a podmanivý tanec v díle One Step Before the Fall. (více na i-DN)

    Po čtyřech desítkách let se do České republiky vrátil jeden z nejproslulejších tanečních souborů světa, švédský Cullberg Ballet. Jeho jediné vystoupení se odehrálo na Nové scéně v Praze, kde uvedl triptych choreografa Alexandra Ekmana Studie zábavy.

    V pražském Divadle Na Jezerce měla po šesti a půl letech uvádění derniéru inscenace Petrolejové lampy s Bárou Hrzánovou a Radkem Holubem v hlavních rolích.

    4. června

    Jsem už někým jiným V Knihovně Václava Havla v Praze byla představena kniha Korespondence Karla Hvížďaly s Václavem Havlem, již vydalo nakladatelství Galén. Sborník obsahuje úplnou, vesměs dosud nepublikovanou korespondenci, kterou spolu vedli v letech 1984–2006 nad knihami Dálkový výslech a Prosím stručně. Obsahuje i faksimile originálů Havlových dopisů a dobové fotografie. Utekl jsem, utekl jsem na Hrádeček. Jsem tu sám a mám tísně. Všechno mi tu připomíná prožitá desetiletí, jsem tu rád, je to mé útočiště, můj existenciální domov, ale znovu a znovu si tu uvědomuji, že není návratu a že jsem už někým jiným, než kým jsem býval, když jsem tu psal své hry, připravoval svá experimentální jídla, pořádal veselé večírky a organizoval tajné disidentské schůzky. Jsem starší, nemocnější, unavenější. (Zápis Václava Havla z 10. července 2005). Svazek představil komentátor Petr Fischer, hudební doprovod obstarala Dagmar Voňková.hul

    5. června

    Začínají se sčítat škody po povodních i v kulturních institucích. Škody 15 až 20 milionů předběžně vyčíslilo pražské Divadlo pod Palmovkou. Hrát se zde nebude do konce června, ředitel Petr Kracik však nevylučuje, že by se provoz mohl plně obnovit až v říjnu. Naopak Studio Ypsilon po jednodenním výpadku proudu pokračuje v programu.

    Souborné povídkové dílo Woodyho Allena představil další díl cyklu scénických čtení LiStOVáNí. V brněnském Divadle Reduta si v představení Jsem z toho Woody Allen zahráli Věra Hollá, Pavel Oubram a Lukáš Hejlík.

    6. června

    V brněnské Redutě měla premiéra poslední inscenace týmu Petra Štědroně Ende gut, alles gut. V novém působišti v Divadle Na zábradlí chtějí pokračovat v dramaturgické linii z dosavadního působiště. Přebíráme si s sebou všech šest Mikuláškových inscenací a dvě od Daniela Špinara. Pro uvádění v Praze je částečně přeobsadíme, ale jinak je chceme paralelně hrát i v Brně, uvedl Štědroň. První pražskou premiérou bude 1. listopadu inscenace Šedá sedmdesátá. O dalším osudu Reduty rozhodne vedení Národního divadla pravděpodobně v červnu, zatím v ní bude hrát Mahenova činohra.

    7. června

    Africký Havel České velvyslanectví v Abuji (Nigérie) ve spolupráci s místním divadelním souborem Jos Repertory Theatre uvedlo poprvé v nejlidnatější africké zemi hru V. Havla – měla tam premiéru jeho jednoaktovka Audience. Hru režíroval zkušený režisér Patrick-Jude Oteh, který vystudoval divadelní režii, mezinárodní právo a diplomacii. V inscenaci vystupují mladí herci Mark Musa (Vaněk) a Sunny Adahson (Sládek). Publikum ocenilo zejména výkon Sládka, který na jevišti srdnatě „dorovnal“ Landovského rekord v počtu vypitých piv. Přestože se jedná o absurdní drama z kulturně i dobově vzdáleneného prostředí, text i komediální přístup obou herců sklidily ovace ve stoje. (více na i-DN)Eliška Kolářová

    audience-03_fmt

    8. června

    Zlatou medaili za umělecké zásluhy od Mezinárodního výboru amerického Kennedyho centra převzali v Lobkowiczkém paláci operní pěvkyně Soňa Červená a Magdalena Kožená, dirigent Jiří Bělohlávek a filantrop Karel Komárek ml.

    Tango v ABC V Divadle ABC se na premiéře inscenace Drž mě pevně, miluj mě zlehka objevil na jevišti autor románové předlohy Robert Fulghum. Během závěrečné děkovačky zatančil argentinské tango nejen se svojí ženou Willow Bader, ale také s režisérem inscenace Miroslavem Hanušem. Argentinské tango, ústřední téma inscenované hry, provázelo návštěvníky divadla po celý večer. Před začátkem představení si mohli nechat podepsat od Fulghuma jeho nejnovější knihy inspirované tímto tancem a prohlédnout si ve foyer výstavu reprodukcí obrazů Willow Bader, jež jsou také součástí scény. Po představení proběhla exhibice tanečníků ze školy tanga Caminito.Cz. Kdo měl chuť, mohl si argentinské tango sám vyzkoušet. Tančilo dlouho do noci.hul

    V Bukurešti se konala přehlídka filmů Jiřího Menzela. Zorganizovalo ji České centrum Bukurešť a během pěti dnů jeho filmy zhlédlo více 2 000 diváků. Současně převzal v Kluži Jiří Menzel ocenění za celoživotní dílo. Slavnostní ceremoniál se konal v rámci nejvýznamnějšího rumunského filmového festivalu Transilvania International Film Festival. V klužském Muzeu umění byla též otevřena výstava plakátů k Menzelovým filmům ze sbírky filmotéky Terry Posters.

    9. června

    TV Rodokaps poamericku Jak by mohl vypadat Limonádový Joe, natočili-li by obdobný námět „proměny charakterů“ v Hollywoodu, si lze představit v TV filmu režiséra Uli Edela Očistec (Purgatory, 1999), který odvysílala TV Nova Cinema. Fantasy-western, či přesněji řečeno fantasy ve westernovém hávu s prvky mystického hororu a křesťanským (mormonským) podtextem je divácky nepodbízivým, satirickým pohledem do světa, kde jsou (bývalí) zločinci, vražednice a kurtizány řádně se chovajícími občany. Nenosí a nepoužívají zbraně, neklejí, nepijí, nekarbaní. Jde o zemřelé známé postavy Divokého západu (např. Billy the Kid, Doc Holliday, Jesse James, Wild Bill Hickock aj.), kteří zde mají poslední šanci se napravit, aby nepřišli do Pekla. Městečko přepadne banda skutečných desperádů, kteří netuší, kam se dostali… Překvapivě pouze televizní snímek (poznat na výpravě ani jinak to však není) čerpá z mnoha kanonických situací westernového žánru, jež nahlíží s nadhledem – pro Američany – až překvapivě sebeironickým. Slovutní herci jako Sam Shepard, Eric Roberts, Randy Quaid, Peter Stormare ad. si své role doslova „vychutnávají“.Vladimír Hulec

    10. června

    Divadlo Metro uvedlo stou reprízu a zároveň derniéru inscenace Poslední šance v hlavní roli s Lubou Skořepovou, která v září oslaví devadesátiny.

    Ve Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu PČR proběhlo veřejné slyšení k petici Pomozte svému divadlu. Jednání zahájil a řídil senátor Jiří Šesták, záměr petice za Asociaci profesionálních divadel vysvětlili a zdůvodnili její předseda Jan Burian a člen výboru Stanislav Moša. Stanovisko ministerstva kultury přednesl ředitel odboru umění, literatury a knihoven Milan Němeček, za ministerstvo financí se vyjádřil ředitel odboru 14 Jiří Kubišta, za ministra a předsedu Legislativní rady vlády promluvil vrchní ředitel Jan Kněžínek. Další řešení požadavků petice projedná plénum Senátu a vyjádří se k ní dotčení ministři.

    11. června

    Na festivalu Divadelní svět Brno uspořádali Slávy den pánů Miloše Štědroně a Milana Uhdeho. Odehrál se především v režii Vladimíra Morávka a divadla Husa na provázku, které odehrálo Baladu pro banditu a inscenaci Leoš aneb tvá nejvěrnější, uspořádalo s oslavenci besedu. V Městském divadle Brno vedl Josef Herman s oběma tvůrci diskusi o jejich muzikálové tvorbě. Miloš Štědroň na mimořádném vydání Kabinetu Janáček v Mozartově sále Reduty pohovořil o Janáčkově kvartetu Listy důvěrné. Slavnostní den skončil půlnoční Hodinou krasoduchů, při níž Milan Uhde přečetl libreto chystané inscenace Husy na provázku o Mozartovi a Miloš Štědroň s pomocí Gabriely Vermelho nabídl ukázky z chystané partitury. Primátor Roman Onderka poslal jubilantům květiny a upomínkové plastiky. Náročný den skončil sklenkou sektu v Janáčkem posvěceném prostoru.

    • Autor:
    • Publikováno: 26. června 2013

    Komentáře k článku: 29. 5.—11. 6. 2013

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,