Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    28. května—9. června

    28. května

    Novou knihu Nahoru, dolů pokřtil v brněnském Knihkupectví Barvič a Novotný herec, písničkář, režisér, bývalý diplomat a politik Martin Stropnický. Formou rozhovoru s Lucií Němečkovou v ní popisuje své životní zvraty.

    Cenu Franze Kafky letos obdrží čínský spisovatel Jen Lien-kche, jenž loni v listopadu navštívil Prahu a ze svých děl četl například v Knihovně Václava Havla. Letos v říjnu se Jen do metropole vrátí, aby cenu převzal. Jeho prozaická díla úzce souvisí s moderními dějinami Číny. Česky naposledy nakladatelství Verzone vydalo román Čtyři knihy v překladu Zuzany Li. Ta byla za překlad knihy následně nominována na cenu Magnesia Litera.

    Jak směšné a zároveň směšně snadné… Inscenace Můj romantický příběh ostravského Divadla Petra Bezruče v režii Daniela Špinara získala Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou divadelní inscenaci nového textu. Ve středu 28. května ji v pražském Divadle Komedie osobně předal britský dramatik Mark Ravenhill. Devítičlenná porota vybírala z loňských více než 90 premiér, z nichž do finále nominovala devět. Vítěze ceny, kterou od roku 2010 organizuje Divadlo Letí, vybírá nezávislá porota. Ocenění v podobě tradičního kožichu letos výtvarně zpracovala Veronika Richterová. A kožich to byl vskutku originální. Základním materiálem byl drobně prořezávaný papírový karton zlatě žíhané barvy našitý na rudém podkladu. Připomínal spíš královský plášť, protože byl lemován na rukávech a u límce bílým „hermelínem“ ze stejného materiálu. Podle jednoho z porotců, Vladimíra Mikulky, je vítěz ukázkou režijně úsporné, jednoduché, přitom ale chytře nastudované inscenace hry, kterou by bylo možné označit za „dobře napsanou“ moderní komedii. Velký prostor dostává hlavní dvojice – a Tereza Vilišová i Ondřej Brett jej dokázali využít. Se silnou dávkou ironie i sebeironie předvádějí, jak směšné a zároveň směšně snadné může být obelhávání sebe samých, řekl. (Více na i-DN)hul

    ravenhill-spinar v rav_fmt

    31. května

    Definitivní tečka Dvě vystoupení Baletní školy při DJKT Plzeň udělala definitivní tečku za téměř padesátiletou historií budovy plzeňského Komorního divadla. Stav Komorního divadla, objektu z roku 1937, byl dlouhodobě terčem kritiky, divadlo nevyhovovalo potřebám herců ani diváků. Chyběly mu protipožární zabezpečení a klimatizace, kulisy museli divadelníci složitě přepravovat přes soukromý objekt, nedostatečné bylo zázemí i zkušební prostory. Od sedmdesátých let se do budovy neinvestovalo. Původně objekt sloužil jako kino, potřebám divadla byl přizpůsoben po roce 1957, kdy byl rozšířen a adaptován pro divadlo. Objekt v Prokopově ulici dosloužil, soubory Divadla J. K. Tyla čeká stěhování do Nového divadla stavěného u Palackého náměstí. Přesun z nevyhovujících prostor, v nichž bylo během 49 let uvedeno 451 titulů, začal 16. června a bude pokračovat do srpna. Přestože diváci se už do Komorního divadla nepodívají, umělecké soubory tam ještě čeká několik zkoušek. Například soubor muzikálu tam nyní zkouší jeden z největších světových hitů, legendární Kočky. Slavnostní otevření Nového divadla je plánováno na 2. září. (Více na i-DN)hul

    1. června

    Hledání… V pražském Divadle v Dlouhé skončil 16. ročník festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé. Absolutním vítězem ankety dětských diváků a držitelem Ceny Vojty Šálka se stala inscenace Naivního divadla Liberec O beránkovi, který spadl z nebe těsně následovaná zahraničním hostem – slovenským Divadlem PIKI a jeho inscenací Pes (prí)tulák. Cenu rady festivalu získal Vinnetou Městského divadla Kladno, který měl zároveň nejlepší divácké hodnocení z představení ve velkém sále. Společným tématem všech festivalových představení bylo hledání. Ať už vyjádřeno přímo v titulu, jako u inscenace Loutky hledají talent, nebo zřejmé až při bližším pohledu, všichni letošní festivaloví hrdinové něco hledali. Festival pokračoval i v tradici původních autorských ilustrací v katalogu a na všech propagačních prvcích festivalu, letos byla jejich autorkou výtvarnice, scénografka a ilustrátorka Petra Goldflamová Štětinová. (Více na i-DN)hul

    dite v dlouhe-beranek_fmt

    2. června

    Konec starých časů Nakladatelství Radioservis ve spolupráci s Českým rozhlasem vydalo ve formě mp3 nahrávku autorského čtení Jiřího Menzela vybraných kapitol z jeho autobiografie Rozmarná léta publikované knižně v roce 2013. Menzel v ní svým typicky naléhavým a současně lehce ironickým hlasem vzpomíná na své dětství, studia na FAMU a na setkání s Otakarem Vávrou, Věrou Chytilovou, Bohumilem Hrabalem, Rudolfem Hrušínským nebo Zdeňkem Svěrákem. Popisuje zlomové události svého života včetně dramatických událostí srpna 1968 a nechává čtenáře (ergo posluchače) nahlédnout do zákulisí vzniku svých nejvýznamnějších filmů Ostře sledované vlaky, Rozmarné léto, Postřižiny nebo Vesničko má středisková. Nahrávku doplňují ukázky z filmové hudby Jiřího Šusta z Menzelových filmů.hul

    3. června

    Hvězdou zahajovacího koncertu festivalu Concentus Moraviae byla pěvkyně a herečka Soňa Červená. Ve Žďáru nad Sázavou zarecitovala Erbenovy balady Vodník, Holoubek a Polednice, které inspirovaly Antonína Dvořáka ke zkomponování stejnojmenných symfonických básní. Ty zahrál PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Jakuba Hrůši. Program devatenáctého ročníku přehlídky, která až do 28. června navštíví dvacet moravských měst, má letos název České sny. Zaměřila se na často překvapivé souvislosti české hudby se španělskou a norskou kulturou.

    Poprvé v historii žena Novou ředitelkou třísouborového Divadla F. X. Šaldy v Liberci se od září stane jeho současná ekonomická náměstkyně Jarmila Levko. Divadlo v jeho 130leté historii dosud žena nevedla. Na základě doporučení výběrové komise o jejím jmenování rozhodli radní města. Současný šéf a operní režisér Martin Otava od září povede Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Vedle zástupců statutárního města Liberce a Libereckého kraje posuzovala úroveň uchazečů také řada odborníků z oblasti divadla, jak teoretiků, tak i praktiků, například Eva Kejkrtová Měřičková, ředitelka Dejvického divadla, Jiří Šesták, ředitel Jihočeského divadla, nebo Zdeněk Prokeš, umělecký ředitel pražské Laterny magiky. Ve dvanáctičlenné komisi byli ale i ředitel liberecké ZUŠ Tomáš Kolafa nebo divadelní publicistka Radmila Hrdinová a nechyběli v ní ani zástupci Divadla F. X. Šaldy. O místo ředitele usilovalo osm kandidátů. (Více na i-DN)hul

    4. června

    Jediným uchazečem, který se přihlásil do konkurzu na vedení příspěvkové organizace Činoherní studio města Ústí nad Labem, je performer Jiří Šerý, který dlouhodobě spolupracoval se skupinou Vyžvejklá bambule. Aby tady nebyla taková nuda v tomhle zkur… bolševickým městě, komentoval svoji přihlášku Jiří Šerý.

    5. června

    Herci Barbora Hrzánová, Jaromír Hanzlík, David Prachař a Otakar Brousek mladší četli ukázky z jedinečné Bible Reynek. Akce proběhla jako součást výstavy Génius, na kterého jsme měli zapomenout. Básník, překladatel z němčiny a francouzštiny a výtvarník Bohuslav Reynek byl natolik v nelibosti komunistického režimu, že bydlel v Petrkově na Vysočině v malé vyhrazené části původně vlastního stavení a pracoval jako krmič prasat a pasák koz. Výstava jeho grafik ve Valdštejnské jízdárně v Praze potrvá do konce července.

    Hořká ohlédnutí Nakladatelství Academia vydalo v edici Paměť pod názvem Migrace 1982 deníkové záznamy signatářky Charty 77 Ivanky Lefeuvre (roz. Šimkové, později Šabatové a Hyblerové), která byla v roce 1982 vystěhována z tehdejšího Československa v rámci akce Asanace do Francie. Záznamy „roztroušené po sešitech, blocích a kalendářích různých formátů“ vznikaly právě v roce 1982. Autorka v nich živě zachycuje poslední chvíle v tehdejším Československu, kde byla zapojena do disidentského hnutí. Popisuje konspirativní schůzky, rozšiřování samizdatů, přípravy k nucenému odjezdu i první okamžiky ve Francii. V jejích textech se objevuje řada osobností tehdejší kulturní i politické opozice včetně manželů Havlových, Charlie Soukupa, Třešňáka, Hutky a dalších. Autentické zápisky evokují temnou atmosféru doby normalizace a každodenního života v ní.hul

    6. června

    Komedií Woodyho Allena Mocná Afrodité pod názvem Jak se ti líbí? v režii Vlastimila Pešky zahájil na nádvoří Staré radnice pátý ročník mezinárodního divadelního festivalu Divadelní svět Brno. Letošní program je věnován komediálním žánrům. Samostatnou programovou linku tvoří hry Woodyho Allena, k vidění ale bude i řada dalších komedií, uvedl ředitel divadla Radost Vlastimil Peška, jenž letošní ročník dramaturgicky zaštiťuje. Přehlídka, která potrvá do 13. června, se odehrává v brněnských divadlech, ulicích, na náměstích či v brněnské hvězdárně. Mezi hosty přivítá např. známou francouzskou komediální herečku Isabelle Nanty.

    7. června

    Poté, co skupina kolem Lucie Ferenzové, Michala Háby a Jana Kačeny (která si nyní říká divadelní platforma Kartel), opustila Eliadovu knihovnu Divadla Na zábradlí, doslova osquatovala anarchistický klub Pilot. Na konci letošní sezony zde uspořádali celovečerní festival Trilogie Nový zákon. Hlavním důvodem bylo první společné uvedení tří tematicky propojených inscenací – Vstávej svět hoří musíme ho jít pochcat, Kohlhaas terror a Hallo darkness – tří výše zmíněných režisérů. Každé představení dělila ještě hudební produkce a do toho se vařil guláš, pilo pivo… (Více čtěte na i-DN.)Dominik Melichar

    8. června

    Slavnostním předáním Ceny za nezapomenutelné role v českých komediích Josefu Abrhámovi a projekcí filmu režiséra Jiřího Menzela Donšajni byl v Novém Městě nad Metují zahájen třicátý šestý ročník festivalu české filmové a televizní komedie Novoměstský Hrnec smíchu. Jeho patronkou se letos stala herečka Jiřina Bohdalová. Člověk rád uvítá rajskou oázu, v níž se produkuje dobrá pohoda. Jedním z takových míst je a po léta zůstává Hrnec smíchu, kde se rok co rok setkávají umělci se smyslem pro laskavý humor s diváky, kterým je tato akce určena, zdůvodnila přijetí čestné role herečka, která již v Novém Městě sama převzala několik cen včetně té, již dostal Abrhám.

    abrhám_fmt

    9. června

    Orchestr BERG provedl v sále Masarykovy koleje v Praze legendární celovečerní kompozici rakouského skladatele žijícího v New Yorku, profesora Columbia University Georga Friedricha Haase (1953) in vain. Víc než čtvrtina skladby se hraje v naprosté tmě, a hudebníci tedy hrají zpaměti. Skladatel koncert navštívil, neboť momentálně pobývá v Evropě a do Prahy ho přilákala čtvrttónová hudba Aloise Háby.

    • Autor:
    • Publikováno: 24. června 2014

    Komentáře k článku: 28. května—9. června

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,