Divadelní noviny Aktuální vydání 11/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

11/2024

ročník 33
28. 5. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    27. prosince—8. ledna

    27. prosince

    V rámci evropského rozhlasového vysílání EBU, které do desítek zemí přináší sobotní přímé přenosy a zvukové záznamy současných i historických nastudování operních děl, odezněla Rusalka Antonína Dvořáka v nastudování Janáčkovy opery v Brně. Dirigoval Jaroslav Kyzlink, v titulní roli vystoupila Pavla Vykopalová.HER

    Pražští radní na návrh Heleny Chudomelové (TOP 09) zničehonic odvolali ředitele Konzervatoře Jaroslava Ježka Milana Purnocha. Zdůvodnili to rozpočtovou nekázní a pochybením při přijímacím řízení. Ředitel to označil za zástupné důvody, ve skutečnosti jde podle něho o politizaci školství. Vůbec nejde o žáka, a to mi jako pedagogovi nejvíce vadí. Vedení školy se mění před pololetím, před přijímačkami a státními maturitami. Ve škole je chaos, popsal situaci Purnoch, který konzervatoř vedl tři a půl roku a ve funkci skončil k 31. prosinci.

    Kladno po více než dvou letech podepsalo smlouvu na rekonstrukci Městského divadla. Město připravilo předání objektu stavební firmě, která jej za 91 milionů korun opraví. Herecký soubor by měl v divadle opět působit od sezony, která začne v roce 2014. Řekli to primátor Dan Jiránek (ODS) a ředitelka divadla Blanka Bendlová.

    TV Mladý umělecký šéf Royal Opera House v Londýně Kasper Holten provázel koproduk­čním projektem EBU Evropská opera 2012, který Česká televize nasadila do vánočního vysílání. Sliboval představit nejzajímavější evropské operní inscenace sezony a nabídl Pucciniho Triptych ze svého divadla s dirigentem Antoniem Pappanem, Čajkovského Jolantu a Stravinského Persefonu z Teatro Real v Madridu v režii Petera Sellarse, Wagnerova Parsifala z Nederlandse Opera v Amsterdamu, Pucciniho Bohému z Den Norske Opera v Oslo v režii Stefana Herheima a také Dvořákovu Rusalku v režii Vladimíra Morávka z Janáčkovy opery v Brně. Nic proti nim, leč troufám si tvrdit, že to nejzajímavější se odehrálo opravdu jinde, a to i v rámci České republiky – ostatně nezahrnout do takového projektu nic z Vídně, Berlína či Mnichova je prostě neudržitelné. Kasper Holten sobě a přátelům udělal nekalou reklamu. Navíc v nudném zpracování, v němž ukázky z inscenací doprovázely monology o obtížné práci na roli či režii. Škoda peněz, mohlo se koupit něco onačejšího.HER

    28. prosince

    Animátor a výtvarník Matyáš Trnka propojil iPad a slavnou knihu dramatika Ivana Vyskočila Malý Alenáš a vytvořil interaktivní komiks. Vyskočilovu knihu Trnka překreslil do komiksu, hudbu přidal Tomáš Hoyer a text namluvil Arnošt Goldflam. Alenáš měl premiéru na Komiksfestu v listopadu, nyní se začal prodávat, jeho stažení ze stránek www.malyalenas.cz stojí něco málo přes sto korun.

    Oprátka na klice Nakladatelství Galén vydalo román Loutky boží písničkáře, básníka, prozaika a malíře Zbyňka Benýška (1949), spjatého s opozičním kulturním děním před Listopadem 1989. Jako jeden z prvních podepsal Chartu 77, rozšiřoval její samizdatový zpravodaj Infoch, spolupracoval s písničkářským hnutím Šafrán, psal básně a prózu. V roce 1982 na nátlak StB emigroval do Vídně, kde založil a deset let redigoval uměleckou revue Paternoster a spolupracoval s Rádiem Svobodná Evropa. Do Prahy se natrvalo vrátil v roce 1992. Právě vydaný román je v podstatě Benýškovou autobiografií, cenným, autentickým svědectvím o generaci odkojené beatnickým hnutím, rokem 68 a tvrdou normalizací, dovedeným až do současnosti. Rozhodně by neměl v současné české literatuře – memoárové i románové – zapadnout. Slavnostně byl veřejnosti představen v Knihovně Václava Havla. hul

    31. prosince

    Východočeské divadlo Pardubice zakončilo rok 2012 reprízou francouzské komedie Blbec k večeři. Po představení ředitel divadla Petr Dohnal vyhlásil výsledky tradiční divácké ankety o nejoblíbenější inscenaci roku. Divácky nejúspěšnější inscenací se stal muzikál Zpívání v dešti v režii Petra Novotného. Druhé místo patří loňskému vítězi ankety, dramatu Amadeus v režii Michaela Taranta. V rolích hudebních rivalů excelují Josef Vrána jako Salieri a držitel Ceny Thálie 2010 pro činoherce do 33 let Ladislav Špiner coby Mozart. Třetí příčku v divácké oblíbenosti obsadila inscenace Shakespearovy tragédie Richard III. v režii Zdeňka Duška. Samozvaného státníka, který pro vlastní zájmy neváhá zničit každého, kdo mu stojí v cestě, ztvárňuje Martin Mejzlík. Cenu novinářů letos obdrželo zpracování Shakespearovy magické komedie Sen noci Svatojánské v režii Mariána Pecka. Inscenace měla premiéru v červnu na vyhlídce hradu Kunětická hora, nyní se uvádí v Městském divadle.

    1. ledna

    Novým šéfem operního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni se stal Ilja Šmíd. Vystřídal ve funkci Bohumila Pánka, který odchází do důchodu. Ilja Šmíd byl spoluzakladatelem Pražské komorní filharmonie a do konce loňského roku vedl jako ředitel Pražský symfonický orchestr FOK.HER

    3. ledna

    Čarovaly tři ženy Hudební sdružení Camael vydalo u firmy Indies MG své třetí CD Čaro. Na rozdíl od dvou předešlých na něm prezentuje převážně původní tvorbu členů souboru. Námětem alba je přesto víceméně folklorně pojatá magie lásky a různých forem jejího čarování. Avšak samotný zvuk skupiny a instrumentální aranžmá jsou modernější a odvážnější, s větším důrazem na rytmickou složku, skupina uplatňuje kromě tradičních i různé exotické nástroje. Camael spojuje dívčí vokální trio Triny a kvintet instrumentalistů pohybujících se v nejrůznějších hudebních žánrech, od vážné hudby po jazz a muzikály. Tato hudební ekvilibristika je velkou devízou skupiny i nového CD, jež v KD Dobeška pokřtil jazzman Milan Svoboda.hul

    Olomouckou inscenací Donizettiho Lucie di Lammermoor byl v pražském Stavovském divadle zahájen 11. ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2013. Pořádá jej Jednota hudebního divadla za podpory Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy a všech zúčastněných divadel. Program téměř z poloviny tvoří současná česká díla, s výjimkou opery Divadlo za bránou Bohuslava Martinů v provedení Netradičního Operního Studia NOS nepřihlásily soubory na festival žádné dílo českých klasiků.

    4. ledna

    TV Americký Hamleteen TV stanice Prima cool odvysílala americkou crazy komedii Hamlet na kvadrát (v originále Hamlet 2) režiséra Andrew Fleminga z roku 2008. Středoškolský učitel Dana Marschz (Steve Coogan) vede léta na škole dramatický kroužek a ať nazkoušejí cokoli, je to propadák. Do kroužku jsou přiděleni noví studenti, které ale „dramaťák“ vůbec nezajímá. Ředitel školy navíc oznámí, že se kroužek z finančních důvodů ruší. Aby ho Marschz zachránil, rozhodne se napsat a inscenovat vlastní divadelní hru – pokračování Hamleta. Ředitel hru z důvodů provokujících freudovských a náboženských motivů zakáže. Vše se dostane do novin… Snímek je obrovsky vtipnou sondou jak do amerického školství a demokracie, navazující na snímky typu Panu učiteli s láskou, tak do nám neznámého systému dramatických kroužků na středních školách a nezávislých divadelních produkcí na amerických maloměstech. Výsledná inscenace (nekorektní muzikál), kterou středoškoláci nakonec se svým učitelem nazkoušejí a ve které se Hamlet i ostatní postavy tragédie vracejí před svá rozhodnutí a revidují je (neumírají a nezabíjejí), ukazuje, odkud vyrůstají filmaři typu Woody Allena či Tima Burtona. Pro české divadelníky nabízí i malé podobenství – Hamleteena. Teenagerovská zábava par excellence! hul

    V pražském Národním divadle byla zahájena první etapa restaurování lunet z cyklu Má vlast, jehož autorem je Mikoláš Aleš. Náročné a nezbytné opravy součásti českého kulturního dědictví svým darem finančně zaštítila prof. Dr. Dadja Altenburg-Kohl. Kulturní dědictví musí být udrženo a stav lunet je kritický, stejně tak, jako byl před několika lety stav Hynaisovy opony. Začínáme restaurovat, protože škody by mohly dílo nenávratně ohrozit, říká prof. Dr. Dadja Altenburg-Kohl. Mám vztah k tomuto divadlu a vztah k umění a záleží mi na tom, aby bylo zachováno, dodává.

    5. ledna

    Netradiční provedení proslulé skladby Carla Orffa Carmina Burana zhlédli diváci v pražském Kongresovém centru. Hudbu a zpěv tohoto díla z poloviny třicátých let minulého století na středověké texty s milostnou či pijáckou tematikou obohatila světelná a pyrotechnická show. Multimediální podívaná německé tvůrčí skupiny Apollo Art of Laser & Fire, doprovázející řadu hudebních i jiných událostí, se už představila v Německu i dalších zemích. Vzniká pod vedením odborníka na laserové a pyrotechnické efekty a zároveň hudebníka, producenta, skladatele a textaře Jürgena Matkowitze.

    V Galerii U Klicperů v Klicperově di­vadle v Hradci Králové otevřeli vý­sta­vu výtvarnice a textilní designérky Markéty Zlesákové (1976). Pod názvem Pralesy a jiné kompozice představuje poslední malířská díla s tematikou vegetace a vodních ploch. Inspirací jí byly nejen tropické pralesy, které poznala při svých cestách, ale také rybníčky s lekníny a vodní hladiny řeky Úpy. HER

    Herec Jan Vondráček se coby Athos ve Třech mušketýrech stal absolutním vítězem Divácké ankety o nejlepší herecké výkony sezony, kterou vůbec poprvé uspořádalo pražské Divadlo v Dlouhé. Cenu Herecké asociace mu předal její prezident Jiří Hromada. Ženskou kategorii ovládla Helena Dvořáková, která získala cenu jak za ztvárnění hlavní role (Jess v inscenaci Láska a peníze), tak i za tu vedlejší (Mylady de Winter ve Třech mušketýrech). Za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli dostal nejvíce hlasů Miroslav Táborský za uskupení postav Planchet, Mušketýr, Jussac a Štamgast (Tři mušketýři).

    Jan Vondráček jako Athos

    6. ledna

    TV Láska horem pádem Podle vlastní sbírky Povídky o lásce sepsal Michal Viewegh scénář k filmu Definice lásky. Netuším, nakolik mu režisér Ján Sebechlebský nakukoval přes rameno a korigoval, nicméně výsledek jejich spolupráce, který vznikl v brněnské redakci, mě příjemně překvapil. Zajímavé herecké obsazení, jiný temporytmus dialogů, které se odlišují od nekonečných seriálů pro blbé, dobře odhadnutý formát skromného televizního filmu, melancholicky naladěné vyprávění, zdařile upletené z krátkých povídek, co chtít víc. V pozdějších hodinách stejného večera běžel starší film Jana Hřebejka Horem pádem. S předchozím snímkem jej spojovala metoda několika paralelně sledovaných osudů a jejich spíše smířlivě mravoličné zakončení. Viewegh a Hřebejk – stejně to je zvláštní, když se dva blízké talenty nesčítají, ale odmocňují (viz Nestyda či Svatá čtveřice).der

    7. ledna

    Institut umění – Divadelní ústav připravil v Café galerii Černá labuť v Praze výstavu kostýmních návrhů Josefa Jelínka pod názvem Falstaff, dvaadvacátý důstojník a pátá květinářka. Výstava potrvá do března.

    8. ledna

    Dobrovolné vstupné na leden vyhlásilo Studio Hrdinů, scéna působící od loňského léta v suterénu Veletržního paláce Národní galerie v Praze. Mluvčí Jindra Zemanová oznámila, že divadlo otevírá testovací měsíc dobrovolného vstupného, kdy si sami diváci určí, kolik za návštěvu představení zaplatí. Bude to vlastně hra. Hned ve vestibulu divák vlastnoručně vypíše na bianko vstupenku cenu dle svého uvážení a vlastní volbou určené vstupné zaplatí u pokladny, čímž se stane vstupenka platnou, uvedla. Dobrovolně zvoleným vstupným diváci podle ní sami vytvoří cenovou mapu, která bude obrazem žádanosti představení, jejich finan­čních možností, ale i mírou ocenění této scény a řady dalších ukazatelů. Studio Hrdinů je otevřená divadelní scéna, která se ve své hlavní dramaturgické linii zaměřuje na převážně autorské, režisérské projekty s důrazem na spolupráci zahraničních a domácích divadelních tvůrců a na žánrové a oborové přesahy. Formálně jsou její projekty činohrou s akcentem na experiment a výtvarnou stránku.

    • Autor:
    • Publikováno: 24. ledna 2013

    Komentáře k článku: 27. prosince—8. ledna

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,